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Œuvres Tertullien (160-220) Adversus Hermogenem

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Against Hermogenes

Chapter XLII.--Further Exposure of Inconsistencies in the Opinions of Hermogenes Respecting the Divine Qualities of Matter.

You have thrown out all your views loosely and at random, 1 in order that it might not be apparent, by too close a proximity, how contrary they are to one another. I, however, mean to gather them together and compare them. You allege that motion in Matter is without regularity, 2 and you go on to say that Matter aims at a shapeless condition, and then, in another passage, that it desires to be set in order by God. Does that, then, which affects to be without form, want to be put into shape? Or does that which wants to be put into shape, affect to be without form? You are unwilling that God should seem to be equal to Matter; and then again you say that it has a common condition 3 with God. "For it is impossible," you say, "if it has nothing in common with God, that it can be set in order by Him." But if it had anything in common with God, it did not want to be set in order, 4 being, forsooth, a part of the Deity through a community of condition; or else even God was susceptible of being set in order 5 by Matter, by His having Himself something in common with it. And now you herein subject God to necessity, since there was in Matter something on account of which He gave it form. You make it, however, a common attribute of both of them, that they set themselves in motion by themselves, and that they are ever in motion. What less do you ascribe to Matter than to God? There will be found all through a fellowship of divinity in this freedom and perpetuity of motion.

Only in God motion is regular, 6 in Matter irregular. 7 In both, however, there is equally the attribute of Deity--both alike having free and eternal motion. At the same time, you assign more to Matter, to which belonged the privilege of thus moving itself in a way not allowed to God.


  1. Dispersisti omnia. ↩

  2. Inconditum. ↩

  3. "Communionem." ↩

  4. Ornari: "to be adorned." ↩

  5. Ornari: "to be adorned." ↩

  6. Composite. ↩

  7. Incondite. ↩

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Gegen Hermogenes. (BKV)

42. Cap. Weitere Widersprüche, in die sich Hermogenes mit seiner Lehre von der Bewegung der Materie verwickelt.

Alles hast Du auseinander gerissen, damit nicht — bei näherem Zusehen — hervortrete, wie sehr sich bei Dir alles widerspricht. Ich werde die einzelnen Sätze zusammensuchen und in Vergleich stellen. Du behauptest, die Bewegung der Materie sei ungeordnet, und fügst hinzu, sie strebe der Formlosigkeit zu; später an andern Stellen sagst Du, sie wünsche von Gott geordnet zu werden. Was der Formlosigkeit zustrebt, wünscht das geformt zu werden? Oder strebt der Formlosigkeit zu, was geformt zu werden wünscht? Es soll nicht den Anschein haben, als stehe Gott der Materie gleich, und doch lässest Du einfliessen, sie habe Gemeinschaft mit ihm. Dann behauptest Du, „es sei unmöglich, dass etwas, was mit Gott nichts gemein hat, von ihm könnte verschönert werden”. Nein, umgekehrt, wenn sie mit Gott etwas gemein hatte, so brauchte sie nicht zu S. 98 wünschen, von ihm verschönert zu werden, da sie infolge ihrer Gemeinschaft ein Teil von Gott war. Oder aber, auch Gott hätte können von der Materie verschönert werden, da er selber ja auch etwas mit ihr gemein hatte, und Du bringst Gott auch in diesem Punkte in Abhängigkeit von einem Bedürfnisse, wenn sich in der Materie eine Veranlassung fand, weshalb er sie ordnete. Als beiden Gemeinsames aber stellst Du hin, dass sie sich beide von selbst bewegen und stets in Bewegung seien. Damit aber legst Du der Materie gerade so viel bei als Gott. In der freiwilligen und ewigen Bewegung würde eine vollständige Anteilnahme am göttlichen Wesen bestehen. Aber Gott soll sich in geordneter, die Materie dagegen in ungeordneter Weise bewegen. Trotzdem wäre sie gerade so göttlich infolge ihrer gerade so freien und ewigen Bewegung. Ja, noch mehr, Du gestehst der Materie noch mehr zu als Gott, nämlich dass sie sich in einer Weise bewegen durfte, wie es Gott nicht durfte.

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