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Œuvres Tertullien (160-220) Adversus Hermogenem

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Against Hermogenes

Chapter V.--Hermogenes Coquets with His Own Argument, as If Rather Afraid of It. After Investing Matter with Divine Qualities, He Tries to Make It Somehow Inferior to God.

But God is God, and Matter is Matter. As if a mere difference in their names prevented equality, 1 when an identity of condition is claimed for them! Grant that their nature is different; assume, too, that their form is not identical,--what matters it so long as their absolute state have but one mode? 2 God is unborn; is not Matter also unborn? God ever exists; is not Matter, too, ever existent? Both are without beginning; both are without end; both are the authors of the universe--both He who created it, and the Matter of which He made it. For it is impossible that Matter should not be regarded as the author 3 of all things, when the universe is composed of it. What answer will he give? Will he say that Matter is not then comparable with God as soon as 4 it has something belonging to God; since, by not having total (divinity), it cannot correspond to the whole extent of the comparison? But what more has he reserved for God, that he should not seem to have accorded to Matter the full amount of the Deity? 5 He says in reply, that even though this is the prerogative of Matter, both the authority and the substance of God must remain intact, by virtue of which He is regarded as the sole and prime Author, as well as the Lord of all things. Truth, however, maintains the unity of God in such a way as to insist that whatever belongs to God Himself belongs to Him alone. For so will it belong to Himself if it belong to Him alone; and therefore it will be impossible that another god should be admitted, when it is permitted to no other being to possess anything of God. Well, then, you say, we ourselves at that rate possess nothing of God. But indeed we do, and shall continue to do--only it is from Him that we receive it, and not from ourselves. For we shall be even gods, if we, shall deserve to be among those of whom He declared, "I have said, Ye are gods," 6 and, "God standeth in the congregation of the gods." 7 But this comes of His own grace, not from any property in us, because it is He alone who can make gods. The property of Matter, however, he 8 makes to be that which it has in common with God. Otherwise, if it received from God the property which belongs to God,--I mean its attribute 9 of eternity--one might then even suppose that it both possesses an attribute in common with God, and yet at the same time is not God. But what inconsistency is it for him 10 to allow that there is a conjoint possession of an attribute with God, and also to wish that what he does not refuse to Matter should be, after all, the exclusive privilege of God!


  1. Comparationi. ↩

  2. Ratio. ↩

  3. Auctrix. ↩

  4. Statim si. ↩

  5. Totum Dei. ↩

  6. Ps. lxxxii. 6. ↩

  7. Ver. 1. ↩

  8. Hermogenes. ↩

  9. Ordinem: or course. ↩

  10. Quale autem est: "how comes it to pass that." ↩

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Contre Hermogène

V.

---- Mais Dieu est Dieu; la Matière est la Matière, répond Hermogène. ---- Gomme si la diversité des noms empêchait l'égalité, puisque l'essence fondamentale est la même! Que la nature et la forme diffèrent, peu importe, si la substance est identique. Dieu n'a jamais pris naissance. La Matière n'est-elle pas comme lui étrangère à la naissance. Dieu a toujours été. La matière aussi n'a-t-elle pas toujours été? Tous deux sans commencement, tous deux sans fin, tous deux principes de l'universalité des êtres, aussi bien celui qui a produit que celle avec laquelle il a produit. Car la Matière ne peut pas ne pas être l'auteur de toutes choses, puisqu'elle a fourni sa substance à l'universalité des êtres.

Que répondra Hermogène? Dira-t-il que la matière, tout en ayant quelque chose de Dieu, ne peut pas être assimilée à Dieu, parce que ne possédant pas la plénitude de la Divinité, elle répugne à la plénitude de la comparaison? Mais qu'a-t-il laissé de plus à Dieu, pour qu'il semble n'avoir point accordé à la Matière tout ce qui constitue Dieu?

La Matière, replique-t-il, se gouvernera de telle manière, que l'autorité et la substance de Dieu demeureront sauves, en tant qu'il sera réputé le seul et le premier auteur, ainsi que le maître de toutes choses.

---- Mais la vérité, en défendant l'unité de Dieu, exige que ce qui est à lui n'appartienne qu'à lui. La chose lui appartiendra quand elle n'appartiendra qu'à lui seul. De là vient qu'il est impossible d'admettre aucun autre Dieu, parce qu'il n'est donné à qui que ce soit de posséder quelque chose de ce qui fait le Dieu.

---- Quoi donc, dis-tu, n'avons-nous pas quelque chose de Dieu? ---- Oui. Nous l'avons et nous continuerons de l'avoir par emprunt, mais non pas de notre propre fonds. En effet, nous serons des dieux, si nous méritons d'être tels qu'il nous l'annonça d'avance: « J'ai dit: vous êtes des dieux. ---- Dieu a siégé dans l'assemblée des dieux; » mais cela en vertu de sa grâce, et non à titre de propriété, parce qu'il est le seul qui fasse des dieux. Toi, au contraire, lu donnes en propre à la Matière ce qu'elle a de commun avec Dieu; ou bien, si elle a reçu ce qui caractérise Dieu, je veux dire l'attribut de l'éternité, il faut donc croire qu'elle a un principe commun avec Dieu, et qu'elle n'est pas Dieu. Mais quelle contradiction que de lui accorder un principe commun avec Dieu, et de vouloir que le principe qu'Hermogène ne refuse pas à la Matière soit le privilège exclusif de Dieu!

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