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Against Hermogenes
Chapter VI.--The Shifts to Which Hermogenes is Reduced, Who Deifies Matter, and Yet is Unwilling to Hold Him Equal with the Divine Creator.
He declares that God's attribute is still safe to Him, of being the only God, and the First, and the Author of all things, and the Lord of all things, and being incomparable to any--qualities which he straightway ascribes to Matter also. He is God, to be sure. God shall also attest the same; but He has also sworn sometimes by Himself, that there is no other God like Him. 1 Hermogenes, however, will make Him a liar. For Matter will be such a God as He--being unmade, unborn, without beginning, and without end. God will say, "I am the first!" 2 Yet how is He the first, when Matter is co-eternal with Him? Between co-eternals and contemporaries there is no sequence of rank. 3 Is then, Matter also the first? "I," says the Lord, "have stretched out the heavens alone." 4 But indeed He was not alone, when that likewise stretched them out, of which He made the expanse. When he asserts the position that Matter was eternal, without any encroachment on the condition of God, let him see to it that we do not in ridicule turn the tables on him, that God similarly was eternal without any encroachment on the condition of Matter--the condition of Both being still common to Them. The position, therefore, remains unimpugned 5 both in the case of Matter, that it did itself exist, only along with God; and that God existed alone, but with Matter. It also was first with God, as God, too, was first with it; it, however, is not comparable with God, as God, too, is not to be compared with it; with God also it was the Author (of all things), and with God their Sovereign. In this way he proposes that God has something, and yet not the whole, of Matter. For Him, accordingly, Hermogenes has reserved nothing which he had not equally conferred on Matter, so that it is not Matter which is compared with God, but rather God who is compared with Matter. Now, inasmuch as those qualities which we claim as peculiar to God--to have always existed, without a beginning, without an end, and to have been the First, and Alone, and the Author of all things--are also compatible to Matter, I want to know what property Matter possesses different and alien from God, and hereby special to itself, by reason of which it is incapable of being compared with God? That Being, in which occur 6 all the properties of God, is sufficiently predetermined without any further comparison.
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Contre Hermogène
VI.
Il reste à Dieu, répond-il, d'être le premier et le seul auteur de toutes choses; d'être le Seigneur de toutes choses, et de ne pouvoir être comparé à qui que ce soit. Puis, il va tout à l'heure en gratifier la Matière. « Je suis le Dieu, » déclare le Tout-Puissant; « et il a juré souvent par lui-même, qu'il n'y avait pas d'autre Dieu que lui. » Mais Hermogène lui donnera un solennel démenti; car voilà la Matière devenue l'égale de Dieu, n'ayant jamais été faite, n'ayant jamais reçu la naissance, aussi étrangère à un commencement qu'à une fin. Dieu dira: « Je suis le premier. » Et comment sera-t-il le premier, puisque la Matière lui est coéternelle? Entre des êtres coéternels et contemporains, point de rang, ou bien la Matière est également la première. « Moi seul j'ai étendu les deux. » Il se trompe; il ne les a étendus qu'avec celle qui lui a donné de quoi les étendre. Quand Hermogène déclare que la Matière exista sans porter atteinte à l'essence de Dieu, prends garde que nous ne lui répliquions, Dieu exista sans porter atteinte à l'essence de la Matière, pourvu néanmoins que l'essence soit commune. Il restera donc à la Matière d'avoir existé, mais avec Dieu, comme à Dieu d'avoir été seul, mais avec elle. Elle sera la première avec Dieu, parce que Dieu sera le premier avec elle; de plus, elle ne pourra être comparée à Dieu, parce que Dieu ne pourra lui être comparé; elle est auteur de l'univers avec Dieu; elle est souveraine avec lui. Voilà comme Dieu a quelque chose de la Matière, et non tout ce qui la constitue: Hermogène ne lui a donc rien laissé qu'il n'ait accordé également à la Matière; de sorte que la Matière est moins élevée jusqu'à Dieu, que Dieu n'est élevé jusqu'à la Matière. Ainsi donc, puisque les attributs distinctifs de Dieu, tels que d'avoir toujours été, de ne connaître ni commencement ni fin, d'être le premier et le seul auteur de foutes choses, conviennent également à la Matière, je le demande, où sont les caractères différents et étrangers à Dieu que la Matière possède en propre, et qui l'empêchent d'être comparée à Dieu? Là où se retrouvent tous les attributs propres à un Dieu, il y a présomption que tout le reste se ressemble.