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Werke Tertullian (160-220) Adversus Hermogenem

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Contre Hermogène

XXXV.

Quoiqu'il ne soit pas besoin de discuter l'essence de la Matière, car il faudrait auparavant que son existence fût constatée, toutefois poursuivons comme s'il était certain qu'elle existe, afin qu'il soit d'autant plus attesté qu'elle n'existe pas, que les propriétés qu'on lui donne ne soutiennent pas l'examen, et aussi pour qu'Hermogène reconnaisse ses contradictions. Au premier aspect, dit-il, la Matière nous semble incorporelle; mais, examinée au flambeau de la droite raison, on découvre qu'elle n'est ni corporelle ni incorporelle. Quelle est cette droite raison qui n'exprime rien de droit, c'est-à-dire rien de certain? Il faut, si je ne me trompe, que toute chose soit corporelle ou incorporelle. Quand je lui accorderais pour un moment qu'il y a parmi les substances quelque chose d'incorporel, quoique la substance soit le corps de chaque chose, toujours est-il qu'après le corporel et l'incorporel, il n'existe pas de troisième être. Eh bien! d'accord, il en existe un troisième. Il a été découvert par cette droite raison d'Hermogène, qui ne fait la Matière ni corporelle ni incorporelle. Mais où est-il? quel est-il? comment s'appelle-t-il? comment le représenter? comment le reconnaître? Sa raison ne lui a dit qu'une chose: « La Matière n'est ni corporelle, ni incorporelle. »

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Against Hermogenes

Chapter XXXV.--Contradictory Propositions Advanced by Hermogenes Respecting Matter and Its Qualities.

As regards all other points touching Matter, although there is no necessity why we should treat of them (for our first point was the manifest proof of its existence), we must for all that pursue our discussion just as if it did exist, in order that its non-existence may be the more apparent, when these other points concerning it prove inconsistent with each other, and in order at the same time that Hermogenes may acknowledge his own contradictory positions. Matter, says he, at first sight seems to us to be incorporeal; but when examined by the light of right reason, it is found to be neither corporeal nor incorporeal. What is this right reason of yours, 1 which declares nothing right, that is, nothing certain? For, if I mistake not, everything must of necessity be either corporeal or incorporeal (although I may for the moment 2 allow that there is a certain incorporeality in even substantial things, 3 although their very substance is the body of particular things); at all events, after the corporeal and the incorporeal there is no third state. But if it be contended 4 that there is a third state discovered by this right reason of Hermogenes, which makes Matter neither corporeal nor incorporeal, (I ask,) Where is it? what sort of thing is it? what is it called? what is its description? what is it understood to be? This only has his reason declared, that Matter is neither corporeal nor incorporeal.


  1. Ista. ↩

  2. Interim. ↩

  3. De substantiis duntaxat. ↩

  4. Age nunc sit: "But grant that there is this third state." ↩

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