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Works Tertullian (160-220) Adversus Valentinianos

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Against the Valentinians

Chapter XXIV.--The Formation of Man by the Demiurge. Human Flesh Not Made of the Ground, But of a Nondescript Philosophic Substance.

Such being their conceits respecting God, or, if you like, 1 the gods, of what sort are their figments concerning man? For, after he had made the world, the Demiurge turns his hands to man, and chooses for him as his substance not any portion of "the dry land," as they say, of which alone we have any knowledge (although it was, at that time, not yet dried by the waters becoming separated from the earthy residuum, and only afterwards became dry), but of the invisible substance of that matter, which philosophy indeed dreams of, from its fluid and fusible composition, the origin of which I am unable to imagine, because it exists nowhere. Now, since fluidity and fusibility are qualities of liquid matter, and since everything liquid flowed from Sophia's tears, we must, as a necessary conclusion, believe that muddy earth is constituted of Sophia's eye-rheums and viscid discharges, 2 which are just as much the dregs of tears as mud is the sediment of waters. Thus does the Demiurge mould man as a potter does his clay, and animates him with his own breath. Made after his image and likeness, he will therefore be both material and animal. A fourfold being! For in respect of his "image," he must be deemed clayey, 3 that is to say, material, although the Demiurge is not composed of matter; but as to his "likeness," he is animal, for such, too, is the Demiurge. You have two (of his constituent elements). Moreover, a coating of flesh was, as they allege, afterwards placed over the clayey substratum, and it is this tunic of skin which is susceptible of sensation.


  1. Vel. ↩

  2. Ex pituitis et gramis. ↩

  3. Choicus. ↩

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Gegen die Valentinianer. (BKV)

24. Cap. Die Lehren der Valentinianer über das Wesen, über die Entstehung des Menschen und den Stoff, woraus er gebildet wurde.

Da sie sich über Gott oder vielmehr die Götter mit solchen Hirngespinsten tragen, wie toll werden erst die den Menschen betreffenden sein? Nachdem der Demiurg die Welt zustande gebracht, legt er Hand an zur Bildung des Menschen und holt sich die Substanz dazu nicht aus der trockenen Erde, wie sie sich ausdrücken, welche eben die einzige ist, die wir kennen; — denn wenn sie auch nachher trocken wurde, so ist sie es doch erst nach vorheriger Ausscheidung des Wassers geworden, — wobei der Lehm übrig blieb. Er entnahm sie vielmehr aus dem unsichtbaren Körper der philosophischen Materie, aus deren flüssigen und tropfbaren Teilen, von deren Existenzart ich gar keine Ahnung habe, weil sie selber nirgendwo existiert. Denn wenn tropfbar und flüssig sein eine Eigenschaft des Wassers ist, das ganze Wasser aber aus den Thränen der Sophia hervorging, so müssten wir folglich annehmen, dass der Lehm aus dem Rotz und Augenwasser der Sophia bestehe, die ebenso die Hefe der Thränen sind, wie der Lehm der Bodensatz des Wassers. Der Demiurg formt also den Menschen und belebt ihn durch seinen Anhauch. Somit wird er sowohl erdiger als psychischer Beschaffenheit sein, indem er nach seinem Bilde und Gleichnisse geschaffen wurde. Er ist etwas vierfaches: insofern er nämlich Bild ist, wird er als erdig angesehen, da er selbstverständlich materiell ist, obschon der Demiurg nicht aus Materie entstanden ist; insofern er aber Gleichnis ist, ist er psychischer Beschaffenheit; denn dies ist auch der Demiurg. Das sind zwei. Sodann, sagen sie, sei das erdige Wesen noch mit einer fleischlichen Oberfläche überkleidet worden, darauf beziehe sich „der Rock von Fellen“, der unter die sinnliche Wahrnehmung fällt.

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Gegen die Valentinianer. (BKV)

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