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Works Tertullian (160-220) Adversus Valentinianos

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Against the Valentinians

Chapter XXXVII.--Other Turgid and Ridiculous Theories About the Origin of the Aeons and Creation, Stated and Condemned.

Now listen to some other buffooneries 1 of a master who is a great swell among them, 2 and who has pronounced his dicta with an even priestly authority. They run thus: There comes, says he, before all things Pro-arche, the inconceivable, and indescribable, and nameless, which I for my own part call Monotes (Solitude). With this was associated another power, to which also I give the name of Henotes (Unity). Now, inasmuch as Monotes and Henotes--that is to say, Solitude and Union--were only one being, they produced, and yet not in the way of production, 3 the intellectual, innascible, invisible beginning of all things, which human language 4 has called Monad (Solitude). 5 This has inherent in itself a consubstantial force, which it calls Unity 6 These powers, accordingly, Solitude or Solitariness, and Unity, or Union, propagated all the other emanations of Aeons. 7 Wonderful distinction, to be sure! Whatever change Union and Unity may undergo, Solitariness and Solitude is profoundly supreme. Whatever designation you give the power, it is one and the same.


  1. Oehler gives good reasons for the reading "ingenia circulatoria," instead of the various readings of other editors. ↩

  2. Insignioris apud eos magistri. ↩

  3. Non proferentes. Another reading is "non proserentes" (not generating). ↩

  4. Sermo. ↩

  5. Or, solitariness. ↩

  6. Or, Union. ↩

  7. Compare our Irenaeus, I. 2, 3. [Vol. I. p. 316.] ↩

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Gegen die Valentinianer. (BKV)

37. Cap. Andere Lehren eines Ungenannten über die Äonen.

S. 127 Nimm dazu dann noch die andern geistreichen Einfälle eines bei ihnen ziemlich angesehenen Lehrers, der in seiner hohenpriesterlichen Würde dafür hielt: Zuerst vor allem andern existierte die Proarche, ein Wesen, das man sich nicht vorstellen, es nicht beschreiben, und nicht benennen kann, das ich aber Monotes [Einzigkeit] nenne. Mit diesem gemeinschaftlich existierte eine andere Kraft, die ich Henotes [Einheit] nenne. Da sie nun zusammen eins waren, brachten sie, ohne hervorzubringen, den Anfang aller Dinge hervor, das Intellektuelle, Ungewordene, Unsichtbare, was die Sprache Monade genannt hat. Bei diesem befindet sich die gleichwesentliche Kraft, welche er Unio nennt. Diese Kräfte also, Solitas, Singularitas, Unitas und Unio, haben die übrigen Hervorbringungen von Äonen besorgt. Welch ein Unterschied! Die Unio und Unitas mag sich ändern, die Singularität ist auch zugleich die höchste Solitas. Obwohl du sie näher bestimmst, ist es doch dasselbe.

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Gegen die Valentinianer. (BKV)

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