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Contre les Valentiniens
XVI.
Voilà en effet que, fidèle aux exemples maternels, elle recourt à la prière. Mais le Christ, auquel il répugnait de sortir une seconde fois du Plérôme, chargea le Paraclet de le remplacer. Il lui envoie donc Soter, ou Jésus, auquel le Père avait donné toute puissance sur chacun des Eons, avec la vertu pour les soumettre à ses lois, afin que « tout fût renouvelé en lui, » selon l'Apôtre; il le lui envoie avec le ministère et le cortège des anges nés en même temps que lui. Ne dirais-tu pas qu'il s'avance avec les douze faisceaux? Achamoth, épouvantée de la pompe qui l'environne, se couvre aussitôt d'un voile, obéissant d'abord aux sentiments de vénération et de modestie; puis elle le contemple, lui et sa splendeur salutaire. Elle s'avance au-devant de lui par les forces mêmes qu'elle en avait reçues, et lui adresse ces mots: Salut au Seigneur! Alors, j'imagine, celui-ci l'accueille, la fortifie, ajoute à sa première forme celle de la connaissance, la délivre de tous les outrages de la Passion, qu'il expulse avec plus d'attention qu'il n'avait fait pour les infortunes de sa mère. En effet, il réunit ensemble tous ces vices invétérés et fortifiés par le temps, et, après en avoir formé une masse solide, il les sépara pour qu'elles eussent à former la matière corporelle, disposant la Passion incorporelle inhérente à Achamoth à pénétrer aussitôt dans les substances contraires des corps par son aptitude et son essence, de sorte qu'il sortit de là deux espèces de substances; les mauvaises qui naquirent des vices; les substances exposées aux passions qui provinrent de la conversion. Telle est l'origine de la matière qui nous a mis les armes à la main contre Hermogène et tous ceux qui soutiennent que Dieu créa le monde à l'aide de la matière, au lieu de l'avoir formé de rien.
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Against the Valentinians
Chapter XVI.--Achamoth Purified from All Impurities of Her Passion by the Paraclete, Acting Through Soter, Who Out of the Above-Mentioned Impurities Arranges Matter, Separating Its Evil from the Better Qualities.
She, too, resorts to prayers, after the manner of her mother. But Christ, Who now felt a dislike to quit the Pleroma, appoints the Paraclete as his deputy. To her, therefore, he despatches Soter, 1 (who must be the same as Jesus, to whom the Father imparted the supreme power over the whole body of the Aeons, by subjecting them all to him, so that "by him," as the apostle says, "all things were created" 2
), with a retinue and cortege of contemporary angels, and (as one may suppose) with the dozen fasces. Hereupon Achamoth, being quite struck with the pomp of his approach, immediately covered herself with a veil, moved at first with a dutiful feeling of veneration and modesty; but afterwards she surveys him calmly, and his prolific equipage. 3 With such energies as she had derived from the contemplation, she meets him with the salutation, Kurie, chaire ("Hail, Lord")! Upon this, I suppose, he receives her, confirms and conforms her in knowledge, as well as cleanses 4 her from all the outrages of Passion, without, however, utterly severing them, with an indiscriminateness like that which had happened in the casualties which befell her mother. For such vices as had become inveterate and confirmed by practice he throws together; and when he had consolidated them in one mass, he fixes them in a separate body, so as to compose the corporeal condition of Matter, extracting out of her inherent, incorporeal passion such an aptitude of nature 5 as might qualify it to attain to a reciprocity of bodily substances, 6 which should emulate one another, so that a twofold condition of the substances might be arranged; one full of evil through its faults, the other susceptible of passion from conversion. This will prove to be Matter, which has set us in battle array against Hermogenes, and all others who presume to teach that God made all things out of Matter, not out of nothing.