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Œuvres Tertullien (160-220) De carne Christi

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Über den Leib Christi. (BKV)

16. Cap. Obwohl der Leib Christi ein menschlicher war, so war er doch nicht mit der Sünde behaftet, und obwohl er nicht durch Zeugung entstanden war, doch ein wirklicher.

S. 404 Überdies hat sich, wie der Geist der Häresie es mit sich bringt, auch noch der bekannte Alexander aus Lust an Klügeleien eine Gelegenheit zu solchen ausersehen und thut, als wenn wir behaupteten, Christus habe einen Leib von irdischer Herkunft angenommen, um an seiner eigenen Person den Leib der Sünde zu zerstören.1 Wenn wir das auch sagen, so werden wir unsere Meinung auf eine bessere Weise zu stützen wissen, nur nicht mit einem solchen Wahnsinn, wie er glaubt, nämlich damit, dass wir meinen, der Leib Christi sei als sündhaft an seiner eigenen Person beseitigt worden, da wir ja nicht vergessen haben, dass er zur Rechten des Vaters im Himmel thront, sondern predigen und lehren, er werde von dort im Gepränge der Herrlichkeit des Vaters kommen.

So wenig wir also sagen können, dass er beseitigt worden, ebensowenig können wir ihn sündig und beseitigt nennen, da in ihm kein Falsch war. Wir behaupten auch gar nicht, der Leib der Sünde sei in Christo entfernt worden, sondern die Sünde des Leibes; nicht dessen Materie, sondern seine Beschaffenheit, nicht seine Substanz, sondern seine Schuld, infolge der Autorität des Apostels, der da sagt: „Er hat die Sünde im Fleische zerstört.“ Denn anderswo2 sagt er auch, dass Christus die Gleichheit des Leibes der Sünde gehabt habe, nicht als ob er etwas dem Leibe Ähnliches angenommen hätte, etwa das Bild eines Leibes und keinen wirklichen Leib, sondern für die Ähnlichkeit des sündigen Leibes will er es gehalten wissen,3 dass das selbst nicht sündige Fleisch Christi vermöge seiner Abstammung von Adam, — nicht wegen der Sünde Adams — demjenigen Fleisch glich, dem die Sünde eigen war. Auch auf Grund dessen behaupten wir, dass Christus das Fleisch gehabt habe, dessen Beschaffenheit bei den Menschen eine sündige ist, und dass so in ihm die Sünde zerstört worden sei, weil das in Christo ohne Sünde war, was bei den Menschen nicht ohne Sünde ist. Denn die Sünde nicht in dem Fleische zu zerstören, in welchem die sündige Beschaffenheit sich befand, das würde weder zu der Absicht Christi stimmen, der die Sünde des Fleisches zerstören will, noch zu seiner Herrlichkeit. Was wäre es Grosses, in einem Leibe höherer Art und von anderer, d. i. nicht sündiger Natur, das Muttermal der Sünde zerstört zu haben?

Mithin, wendest Du ein, wenn Christus unser Fleisch annahm, war sein Fleisch sündig. — Wolle doch den unerforschlichen Gedanken nicht in Fesseln schlagen! Wenn er unser Fleisch annahm, so machte er es ja zum seinigen; wenn er es zum seinigen machte, so machte er es zu einem nicht sündigen. Im übrigen — und das sei gegen alle bemerkt, welche wähnen, das Fleisch Christi sei deshalb nicht das unsrige gewesen, weil S. 405 es nicht aus dem Samen eines Mannes entstanden war — im übrigen möge man sich erinnern, dass Adam selbst in dieses Fleisch nicht durch den Samen eines Mannes gelangt war. So wie Erde in dieses unser Fleisch verwandelt wurde, ohne den Samen eines Mannes, so konnte auch das Wort Gottes in die Materie eben dieses Fleisches ohne das Gerinnen übergehen.


  1. Röm. 6, 6. ↩

  2. Röm. 8, 3. ↩

  3. Öhler setzt hier hinter intellegit fälschlich ein Semikolon. ↩

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On the Flesh of Christ

Chapter XVI.--Christ's Flesh in Nature, the Same as Ours, Only Sinless. The Difference Between Carnem Peccati and Peccatum Carnis: It is the Latter Which Christ Abolished. The Flesh of the First Adam, No Less Than that of the Second Adam, Not Received from Human Seed, Although as Entirely Human as Our Own, Which is Derived from It.

The famous Alexander, 1 too, instigated by his love of disputation in the true fashion of heretical temper, has made himself conspicuous against us; he will have us say that Christ put on flesh of an earthly origin, 2 in order that He might in His own person abolish sinful flesh. 3 Now, even if we did assert this as our opinion, we should be able to defend it in such a way as completely to avoid the extravagant folly which he ascribes to us in making us suppose that the very flesh of Christ was in Himself abolished as being sinful; because we mention our belief (in public), 4 that it is sitting at the right hand of the Father in heaven; and we further declare that it will come again from thence in all the pomp 5 of the Father's glory: it is therefore just as impossible for us to say that it is abolished, as it is for us to maintain that it is sinful, and so made void, since in it there has been no fault. We maintain, moreover, that what has been abolished in Christ is not carnem peccati, "sinful flesh," but peccatum carnis, "sin in the flesh,"--not the material thing, but its condition; 6 not the substance, but its flaw; 7 and (this we aver) on the authority of the apostle, who says, "He abolished sin in the flesh." 8 Now in another sentence he says that Christ was "in the likeness of sinful flesh," 9 not, however, as if He had taken on Him "the likeness of the flesh," in the sense of a semblance of body instead of its reality; but he means us to understand likeness to the flesh which sinned, 10 because the flesh of Christ, which committed no sin itself, resembled that which had sinned,--resembled it in its nature, but not in the corruption it received from Adam; whence we also affirm that there was in Christ the same flesh as that whose nature in man is sinful. In the flesh, therefore, we say that sin has been abolished, because in Christ that same flesh is maintained without sin, which in man was not maintained without sin. Now, it would not contribute to the purpose of Christ's abolishing sin in the flesh, if He did not abolish it in that flesh in which was the nature of sin, nor (would it conduce) to His glory. For surely it would have been no strange thing if He had removed the stain of sin in some better flesh, and one which should possess a different, even a sinless, nature! Then, you say, if He took our flesh, Christ's was a sinful one. Do not, however, fetter with mystery a sense which is quite intelligible. For in putting on our flesh, He made it His own; in making it His own, He made it sinless. A word of caution, however, must be addressed to all who refuse to believe that our flesh was in Christ on the ground that it came not of the seed of a human father, 11 let them remember that Adam himself received this flesh of ours without the seed of a human father. As earth was converted into this flesh of ours without the seed of a human father, so also was it quite possible for the Son of God to take to Himself 12 the substance of the selfsame flesh, without a human father's agency. 13


  1. Although Tertullian dignifies him with an ille, we have no particulars of this man. [It may be that this is an epithet, rather than a name, given to some enemy of truth like Alexander the "Coppersmith" (2 Tim. iv. 14) or like that (1 Tim. i. 20), blasphemer, whose character suits the case.] ↩

  2. Census. ↩

  3. So Bp. Kaye renders "carnem peccati." [See his valuable note, p. 253.] ↩

  4. We take the meminerimus to refer "to the Creed." ↩

  5. Suggestu. ↩

  6. Naturam. ↩

  7. Culpam. ↩

  8. "Tertullian, referring to St. Paul, says of Christ: Evacuavit peccatum in carne;' alluding, as I suppose, to Romans viii. 3. But the corresponding Greek in the printed editions is katekrine ten hamartian en te sarki (He condemned sin in the flesh'). Had Tertullian a different reading in his Greek mss., or did he confound Romans viii. 3 with Romans vi. 6, hina katargethe to soma tes hamartias (that the body of sin might be destroyed')? Jerome translates the Greek katargeo by evacuo,' c. xvi. See Adv. Marcionem, ver. 14. Dr. Neander has pointed out two passages in which Tertullian has damnavit or damnaverit delinquentiam in carne.' See de Res. Carnis. 46; de Pudicitiâ. 17."--Bp. Kaye. ↩

  9. Also in Rom. viii. 3. ↩

  10. Peccatricis carnis. ↩

  11. Viri. ↩

  12. Transire in: "to pass into." ↩

  13. Sine coagulo. ↩

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