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De Fuga in Persecutione
9.
The teaching of the apostles was surely in everything according to the mind of God: they forgot and omitted nothing of the Gospel. Where, then, do you show that they renewed the command to flee from city to city? In fact, it was utterly impossible that they should have laid down anything so utterly opposed to their own examples as a command to flee, while it was just from bonds, or the islands in which, for confessing, not fleeing from the Christian name, they were confined, they wrote their letters to the Churches. Paul 1 bids us support the weak, but most certainly it is not when they flee. For how can the absent be supported by you? By bearing with them? Well, he says that people must be supported, if anywhere they have committed a fault through the weakness of their faith, just as (he enjoins) that we should comfort the faint-hearted; he does not say, however, that they should be sent into exile. But when he urges us not to give place to evil, 2 he does not offer the suggestion that we should take to our heels, he only teaches that passion should be kept under restraint; and if he says that the time must be redeemed, because the days are evil, 3 he wishes us to gain a lengthening of life, not by flight, but by wisdom. Besides, he who bids us shine as sons of light, 4 does not bid us hide away out of sight as sons of darkness. He commands us to stand stedfast, 5 certainly not to act an opposite part by fleeing; and to be girt, not to play the fugitive or oppose the Gospel. He points out weapons, too, which persons who intend to run away would not require. And among these he notes the shield 6 too, that ye may be able to quench the darts of the devil, when doubtless ye resist him, and sustain his assaults in their utmost force. Accordingly John also teaches that we must lay down our lives for the brethren; 7 much more, then, we must do it for the Lord. This cannot be fulfilled by those who flee. Finally, mindful of his own Revelation, in which he had heard the doom of the fearful, (and so) speaking from personal knowledge, he warns us that fear must be put away. "There is no fear," says he, "in love; but perfect love casteth out fear; because fear has torment"--the fire of the lake, no doubt. "He that feareth is not perfect in love" 8 --to wit, the love of God. And yet who will flee from persecution, but he who fears? Who will fear, but he who has not loved? Yes; and if you ask counsel of the Spirit, what does He approve more than that utterance of the Spirit? For, indeed, it incites all almost to go and offer themselves in martyrdom, not to flee from it; so that we also make mention of it. If you are exposed to public infamy, says he, it is for your good; for he who is not exposed to dishonour among men is sure to be so before the Lord. Do not be ashamed; righteousness brings you forth into the public gaze. Why should you be ashamed of gaining glory? The opportunity is given you when you are before the eyes of men. So also elsewhere: seek not to die on bridal beds, nor in miscarriages, nor in soft fevers, but to die the martyr's death, that He may be glorified who has suffered for you.
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De la fuite pendant la persécution
IX.
Les Apôtres ont tout enseigné, tout évangélisé, conformément à la doctrine de Dieu. Où trouves-tu qu'ils aient rétabli le précepte de fuir de ville en ville? Assurément ils ne pouvaient imposer l'obligation de fuir, si contraire à leurs propres exemples, eux qui, du fond des cachots et des îles où les avait relégués la persécution, non pas pour avoir fui, mais pour avoir confessé le Seigneur, écrivaient aux Eglises. Paul ordonne de soutenir les faibles; bien entendu qu'ils ne fuyaient pas; comment aurait-on pu soutenir des absents? S'il dit qu'il faut soutenir par la patience ceux qui ont. failli par la faiblesse de leur foi, consoler les pusillanimes, ce n'est pas les engager à fuir. Quand il nous recommande «de ne pas donner entrée au démon,» il ne nous donne pas le conseil de fuir, mais il nous apprend à modérer la colère. S'il dit «qu'il faut racheter le temps parce que les jours sont mauvais,» c'est par la sagesse de notre vie et non par la fuite qu'il veut que nous mettions le temps à profit. D'ailleurs, «celui qui nous ordonne de briller comme des enfants de lumière,» ne nous ordonne pas de nous cacher comme des enfants de ténèbres. «Il nous prescrit de rester inébranlables;» est-ce pour fuir? «de ceindre nos reins;» est-ce pour tourner le dos à l'Evangile, ou pour aller à sa rencontre? Il nous parle aussi d'armes qui ne seraient pas nécessaires à des fugitifs, et parmi elles d'un «bouclier pour repousser les traits du démon,» en lui résistant, sans aucun doute, et en soutenant tous ses assauts. Jean nous ordonne «de livrer notre vie pour nos frères;» à plus forte raison pour le Seigneur: ce sacrifice ne peut s'accomplir en fuyant. Enfin, se souvenant de son Apocalypse, dans laquelle il avait entendu la sentence prononcée contre les pusillanimes, il nous avertit dans le même sens que la crainte sera réprouvée. «La crainte, dit-il, n'est pas où est l'amour. Mais l'amour parfait chasse la crainte; car la crainte aura pour supplice l'étang de feu. Celui qui craint n'est point parfait dans l'amour,» c'est-à-dire dans l'amour de Dieu. Or, qui fuira, sinon celui qui craint? Qui craindra, sinon celui qui n'a point aimé? Mais si vous interrogez l'Esprit1, quel langage est plus agréable à l'esprit que celui-là? En effet, ce n'est pas à la fuite, mais au martyre, ou peu s'en faut, qu'il nous exhorte, si nous voulons être admis au nombre des siens2. «Il est bon, dit-il, que vous soyez exposés aux regards des hommes. Celui qui n'est pas exposé aux regards des hommes, est exposé aux regards de Dieu. Ne rougissez pas lorsque la justice humaine vous traduit devant elle. Et de quoi rougiriez-vous? vous recueillez la louange. L'empire de Dieu s'établit, pendant que les hommes vous regardent3.» De même ailleurs: «Ne demandez pas à mourir dans vos lits, dans des fièvres aiguës ou des maladies de langueur,» mais, plutôt «dans les tortures du martyre, afin de glorifier celui qui a souffert pour vous4.»