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De Fuga in Persecutione
11.
Thus ought every servant of God to feel and act, even one in an inferior place, that he may come to have a more important one, if he has made some upward step by his endurance of persecution. But when persons in authority themselves--I mean the very deacons, and presbyters, and bishops--take to flight, how will a layman be able to see with what view it was said, Flee from city to city? Thus, too, with the leaders turning their backs, who of the common rank will hope to persuade men to stand firm in the battle? Most assuredly a good shepherd lays down his life for the sheep, according to the word of Moses, when the Lord Christ had not as yet been revealed, but was already shadowed forth in himself: "If you destroy this people," he says, "destroy me also along with it." 1 But Christ, confirming these foreshadowings Himself, adds: "The bad shepherd is he who, on seeing the wolf, flees, and leaves the sheep to be torn in pieces." 2 Why, a shepherd like this will be turned off from the farm; the wages to have been given him at the time of his discharge will be kept from him as compensation; nay, even from his former savings a restoration of the master's loss will be required; for "to him who hath shall be given, but from him who hath not shall be taken away even that which he seemeth to have." 3 Thus Zechariah threatens: "Arise, O sword, against the shepherds, and pluck ye out the sheep; and I will turn my hand against the shepherds." 4 And against them both Ezekiel and Jeremiah declaim with kindred threatenings, for their not only wickedly eating of the Sheep,--they feeding themselves rather than those committed to their charge,--but also scattering the flock, and giving it over, shepherdless, a prey to all the beasts of the field. And this never happens more than when in persecution the Church is abandoned by the clergy. If any one recognises the Spirit also, he will hear him branding the runaways. But if it does not become the keepers of the flock to flee when the wolves invade it--nay, if that is absolutely unlawful (for He who has declared a shepherd of this sort a bad one has certainly condemned him; and whatever is condemned has, without doubt, become unlawful)--on this ground it will not be the duty of those who have been set over the Church to flee in the time of persecution. But otherwise, if the flock should flee, the overseer of the flock would have no call to hold his ground, as his doing so in that case would be, without good reason, to give to the flock protection, which it would not require in consequence of its liberty, forsooth, to flee.
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De la fuite pendant la persécution
XI.
Ainsi doit penser, ainsi doit agir tout serviteur de Dieu, même dans les degrés inférieurs, afin de pouvoir s'élever à un degré supérieur, en montant plus haut par son intrépidité à souffrir la persécution. Mais quand les chefs, je veux dire quand les diacres, les prêtres et les évêques eux-mêmes prennent la fuite, comment un laïque pourra-t-il comprendre dans quel sens il a été dit: «Fuyez de ville en ville?» Si les chefs se retirent, quel est le simple soldat qui voudra les écouter lorsqu'ils conseilleront de ne pas lâcher pied sur le champ de bataille? Certes, «le bon pasteur donne sa vie pour ses brebis,» semblable à Moïse qui, avant que le Christ, dont il était la figure, se fût encore manifesté, s'écrie: «Si vous détruisez ce peuple, faites-moi périr avec lui.» Au reste, puisque le Christ sanctionne ses propres symboles, en disant: «Le mauvais pasteur est celui qui prend la fuite à l'aspect du loup, et le laisse piller le troupeau,» un pasteur de cette nature sera chassé de la métairie, son salaire lui sera retenu en compensation du dommage; que dis-je? son pécule particulier lui sera enlevé pour réparer les torts que sa négligence a occasionnés à son maître. «En effet, à celui qui possède, il sera donné; à celui qui n'a pas, même ce qu'il semble avoir lui sera enlevé.» Zacharie adresse des menaces semblables: «O glaive, éveille-toi! va frapper le pasteur et disperse les brebis! En ce jour, j'étendrai ma main sur les pasteurs.» Ezéchiel et Jérémie poursuivent aussi de leur indignation ces mauvais pasteurs qui, non contents de se repaître méchamment de la chair du troupeau, le dispersent et l'abandonnent sans guide à toutes les bêtes féroces de la plaine. Reproche qui n'est jamais plus vrai que quand le clerc abandonne l'Eglise pendant la persécution! Quiconque reconnaîtra l'Esprit, comprendra qu'il s'adresse aux pasteurs fugitifs. Or, s'il n'est pas convenable, que dis-je? s'il n'est pas permis à ceux qui gardent le troupeau, de prendre la fuite à l'approche du loup (car l'Esprit a déclaré mauvais et par conséquent a condamné un pareil pasteur; or, tout ce qu'il condamne est illicite), il suit de là que les préposés de l'Eglise ne doivent pas fuir pendant la persécution. D'ailleurs, si le troupeau avait le droit de se disperser, il ne serait pas raisonnable d'exiger que le chef du troupeau demeurât, puisqu'il demeurerait inutilement pour défendre un troupeau qui n'aurait pas besoin de défense, par la permission qu'il a eue de fuir.