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Works Augustine of Hippo (354-430) Confessiones

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Bekenntnisse

5. Der Mensch kennt sich nicht vollständig.

Du, o Herr, bist es, der mich richtet; denn wenn auch „kein Mensch weiß, was im Menschen vorgeht, als nur der Geist des Menschen, der in ihm selbst ist“1, so S. 220 gibt es doch etwas im Menschen, was selbst der Geist nicht weiß, der in ihm selbst ist; du aber, o Herr, du kennst ihn ganz genau, denn du hast ihn geschaffen. Ich dagegen, wenn ich mich auch vor deinem Angesichte verachte und dem Staube und der Asche gleich erachte, weiß dennoch etwas von dir, was ich von mir nicht weiß. Allerdings „sehen wir jetzt rätselhaft durch einen Spiegel“, noch nicht „von Angesicht zu Angesicht“2; und solange ich fern von dir pilgere, bin ich deshalb mir gegenwärtiger als dir. Und gleichwohl weiß ich, daß du auf keine Weise verletzt werden kannst; welchen Versuchungen aber ich die Kraft habe zu widerstehen, welchen nicht, das weiß ich nicht. Meine Hoffnung ist nur, daß „du getreu bist, und uns nicht über unsere Kräfte wirst versuchen lassen, sondern mit den Versuchungen auch den Ausgang geben, daß wir ausharren können“3. Bekennen will ich also, was ich von mir weiß, bekennen will ich auch, was ich von mir nicht weiß; denn was ich von mir weiß, weiß ich nur durch deine Erleuchtung, und was ich von mir nicht weiß, das weiß ich solange nicht, bis meine „Finsternis wie Mittag“4 sein wird vor deinem Angesicht.


  1. 1 Kor. 2,11. ↩

  2. 1 Kor. 13,12. ↩

  3. 1 Kor. 10,13. ↩

  4. Is. 58,10. ↩

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The Confessions of St. Augustin In Thirteen Books

Chapter V.--That Man Knoweth Not Himself Wholly.

7. For it is Thou, Lord, that judgest me; 1 for although no "man knoweth the things of a man, save the spirit of man which is in him," 2 yet is there something of man which "the spirit of man which is in him" itself knoweth not. But Thou, Lord, who hast made him, knowest him wholly. I indeed, though in Thy sight I despise myself, and reckon "myself but dust and ashes," 3 yet know something concerning Thee, which I know not concerning myself. And assuredly "now we see through a glass darkly," not yet "face to face." 4 So long, therefore, as I be "absent" from Thee, I am more "present" with myself than with Thee; 5 and yet know I that Thou canst not suffer violence; 6 but for myself I know not what temptations I am able to resist, and what I am not able. 7 But there is hope, because Thou art faithful, who wilt not suffer us to be tempted above that we are able, but wilt with the temptation also make a way to escape, that we may be able to bear it. 8 I would therefore confess what I know concerning myself; I will confess also what I know not concerning myself. And because what I do know of myself, I know by Thee enlightening me; and what I know not of myself, so long I know not until the time when my "darkness be as the noonday" 9 in Thy sight.


  1. 1 Cor. iv. 4. ↩

  2. 1 Cor. ii. 11. ↩

  3. Gen. xviii. 27. ↩

  4. 1 Cor. xiii. 12. ↩

  5. 2 Cor. v. 6. ↩

  6. See Nebridius' argument against the Manichaeans, as to God's not being violable, in vii. sec. 3, above, and the note thereon. ↩

  7. See his Enarr. in Ps. lv. 8 and xciii. 19, where he beautifully describes how the winds and waves of temptation will be stilled if Christ be present in the ship. See also Serm. lxiii.; and Eps. cxxx. 22, and clxxvii. 4. ↩

  8. 1 Cor. x. 13. ↩

  9. Isa. lviii. 10. ↩

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The Confessions of St. Augustin In Thirteen Books
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Einleitung in die Confessiones
Prolegomena
The Opinion of St. Augustin Concerning His Confessions, as Embodied in His Retractations, II. 6
Translator's Preface - Confessions

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