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Les confessions de Saint Augustin
CHAPITRE XXX. L’ÉCRITURE VEUT ÊTRE INTERPRÉTÉE EN ESPRIT DE CHARITÉ.
41. Que la vérité même établisse l’union entre tant d’opinions de vérité différente! Que la miséricorde du Seigneur nous permette de faire un légitime usage de la loi, en la rapportant au précepte de l’amour! Ainsi donc, si l’on me demande quel est, suivant moi, le sens de Moïse, ce n’est pas l’objet de mes confessions. Si je ne le publie pas devant vous, c’est que je l’ignore. Et je sais pourtant que toutes ces opinions sont vraies, sauf ces pensers charnels, dont j’ai parlé. Et ceux qui tombent dans ces pensers sont néanmoins du nombre de ces petits d’heureuse espérance, qui ne s’effarouchent pas des paroles sacrées; ces paroles. si sublimes dans leur humilité, si prodigues dans leur parcimonie.
Pour nous, qui, j’ose le dire, n’interprétons le texte saint que suivant la vérité, si c’est pour elle-même et non pour la vanité de nos sentiments que notre coeur soupire, aimons-nous mutuellement; aimons-nous en vous, ô Dieu, source de vérité, et honorons votre serviteur, oracle de votre Esprit, dispensateur de vos Ecritures; et que notre vénération nous préserve de douter qu’en les écrivant sous votre dictée, il n’ait aperçu les lumières les plus vives et les fruits les meilleurs.
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The Confessions of St. Augustin In Thirteen Books
Chapter XXX.--In the Great Diversity of Opinions, It Becomes All to Unite Charity and Divine Truth.
41. In this diversity of true opinions let Truth itself beget concord; 1 and may our God have mercy upon us, that we may use the law lawfully, 2 the end of the commandment, pure charity. 3 And by this if any one asks of me, "Which of these was the meaning of Thy servant Moses?" these were not the utterances of my confessions, should I not confess unto Thee, "I know not;" and yet I know that those opinions are true, with the exception of those carnal ones concerning which I have spoken what I thought well. However, these words of Thy Book affright not those little ones of good hope, treating few of high things in a humble fashion, and few things in varied ways. 4 But let all, whom I acknowledge to see and speak the truth in these words, love one another, and equally love Thee, our God, fountain of truth,--if we thirst not for vain things, but for it; yea, let us so honour this servant of Thine, the dispenser of this Scripture, full of Thy Spirit, as to believe that when Thou revealedst Thyself to him, and he wrote these things, he intended that which in them chiefly excels both for light of truth and fruitfulness of profit.
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See p. 164, note 2, above. ↩
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1 Tim. i. 8. ↩
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See p. 183, note, above; and on the supremacy of this law of love, may be compared Jeremy Taylor's curious story (Works, iv. 477, Eden's ed.): "St. Lewis, the king, having sent Ivo, Bishop of Chartres, on an embassy, the bishop met a woman on the way, grave, sad, fantastic, and melancholy, with fire in one hand, and water in the other. He asked what those symbols meant. She answered, My purpose is with fire to burn Paradise, and with my water to quench the flames of hell, that men may serve God without the incentives of hope and fear, and purely for the love of God.'" ↩
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See end of note 17, p. 197, below. ↩