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Werke Augustinus von Hippo (354-430) De fide et symbolo

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De la foi et du symbole

8.

Mais comme dans des vues de Providence, ainsi que je l'ai dit, et pour notre salut et notre réparation, l'immuable Sagesse de Dieu s'est revêtue, dans-le temps, de notre nature changeante, nous avons, de plus, foi à l'oeuvre temporelle entreprise pour notre bien, et nous croyons en ce Fils de Dieu qui est né par le Saint-Esprit de la vierge Marie. Car, par le don de Dieu, c'est-à-dire par le Saint-Esprit c'est pour nous qu' un Dieu si grand s'est abaissé au point de vouloir bien prendre notre humanité tout entière dans le sein d'une vierge, entrant dans ce corps maternel et en sortant, sans avoir porté atteinte à son intégrité.. Les hérétiques attaquent de mille façons ce mystère opéré dans le temps. Mais quiconque reste fidèle à la foi catholique, en croyant que le Verbe de Dieu a pris l'humanité tout entière, corps, âme, esprit, celui-là est suffisamment protégé contre leurs embûches. En effet, puisque l'Incarnation a notre salut pour but, il faut prendre garde de manquer ce salut, en croyant que quelque partie de notre nature n'a pas été prise par le Christ. Et comme l'homme, à part la forme des membres qui varie suivant l'espèce des êtres animés, ne diffère des brutes que par son âme raisonnable qu'on nomme aussi esprit ; comment serait-il raisonnable de croire que la Sagesse n'ait pris de nous que ce que nous avons de commun avec les animaux, et non ce qui est éclairé parla lumière de la sagesse et ce qui constitue l'homme proprement ?

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A Treatise on Faith and the Creed

8.

But whereas, in a temporal dispensation, as I have said, with a view to our salvation and restoration, and with the goodness of God acting therein, our changeable nature has been assumed by that unchangeable Wisdom of God, we add the faith in temporal things which have been done with salutary effect on our behalf, believing in that Son of God Who Was Born Through the Holy Ghost of the Virgin Mary. For by the gift of God, that is, by the Holy Spirit, there was granted to us so great humility on the part of so great a God, that He deemed it worthy of Him to assume the entire nature of man (totum hominem) in the womb of the Virgin, inhabiting the material body so that it sustained no detriment (integrum), and leaving it 1 without detriment. This temporal dispensation is in many ways craftily assailed by the heretics. But if any one shall have grasped the catholic faith, so as to believe that the entire nature of man was assumed by the Word of God, that is to say, body, soul, and spirit, he has sufficient defense against those parties. For surely, since that assumption was effected in behalf of our salvation, one must be on his guard lest, as he believes that there is something belonging to our nature which sustains no relation to that assumption, this something may fail also to sustain any relation to the salvation. 2 And seeing that, with the exception of the form of the members, which has been imparted to the varieties of living objects with differences adapted to their different kinds, man is in nothing separated from the cattle but in [the possession of] a rational spirit (rationali spiritu), which is also named mind (mens), how is that faith sound, according to which the belief is maintained, that the Wisdom of God assumed that part of us which we hold in common with the cattle, while He did not assume that which is brightly illumined by the light of wisdom, and which is man's peculiar gift?


  1. Deserens. With less point, deferens has been suggested = bearing it, or delivering it. ↩

  2. Or it may = he should fail to have any relation to the salvation. ↩

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A Treatise on Faith and the Creed
De la foi et du symbole
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A Treatise on Faith and the Creed - Introductory Notice

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