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On the Catechising of the Uninstructed
Chapter 24.--Of the Church in Its Likeness to a Vine Sprouting and Suffering Pruning.
44. "But that vine, which was spreading forth its fruitful shoots throughout the circle of lands, according as had been prophesied with regard to it, and as had been foretold by the Lord Himself, sprouted all the more luxuriantly in proportion as it was watered with richer streams of the blood of martyrs. And as these died in behalf of the truth of the faith in countless numbers throughout all lands, even the persecuting kingdoms themselves desisted, and were converted to the knowledge and worship of Christ, with the neck of their pride broken. Moreover it behoved that this same vine should be pruned in accordance with the Lord's repeated predictions, 1 and that the unfruitful twigs should be cut out of it, by which heresies and schisms were occasioned in various localities, under the name of Christ, on the part of men who sought not His glory but their own; whose oppositions, however, also served more and more to discipline the Church, and to test and illustrate both its doctrine and its patience.
45. "All these things, then, we now perceive to be realized precisely as we read of them in predictions uttered so long before the event. And as the first Christians, inasmuch as they did not see these things literally made good in their own day, were moved by miracles to believe them; so as regards ourselves, inasmuch as all these things have now been brought to pass exactly as we read of them in those books which were written a long time previous to the fulfillment of the things in question, wherein they were all announced as matters yet future, even as they are now seen to be actually present, we are built up unto faith, so that, enduring and persevering in the Lord, we believe without any hesitation in the destined accomplishment even of those things which still remain to be realized. For, indeed, in the same Scriptures, tribulations yet to come are still read of, as well as the final day of judgment itself, when all the citizens of these two states shall receive their bodies again, and rise and give account of their life before the judgment-seat of Christ. For He will come in the glory of His power, who of old condescended to come in the lowliness of humanity; and He will separate all the godly from the ungodly,--not only from those who have utterly refused to believe in Him at all, but also from those who have believed in Him to no purpose and without fruit. To the one class He will give an eternal kingdom together with Himself, while to the other He will award eternal punishment together with the devil. But as no joy yielded by things temporal can be found in any measure comparable to the joy of life eternal which the saints are destined to attain, so no torment of temporal punishments can be compared to the everlasting torments of the unrighteous.
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John xv. 2 ↩
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Vom ersten katechetischen Unterricht (BKV)
24. Kapitel: Von dem Werke Christi, der Kirche, und von ihren Geschicken bis zur Wiederkunft ihres Stifters
44. Der Weinstock aber, der gemäß den Prophezeiungen und nach den Weissagungen des Herrn selbst1 seine fruchtbringenden Reben über den großen Erdkreis hin ausstreckte, trieb um so kräftiger, je reicher er mit S. 297Martyrerblut begossen wurde. Als nun die Märtyrer in allen Ländern in ungezählten Scharen für die Wahrheit ihres Glaubens starben, da wurden endlich auch die verfolgenden Reiche [der Verfolgung] müde und wandten sich, nachdem ihr hochmütiger Nacken gebrochen war, der Erkenntnis und der Verehrung Christi zu. Notwendigerweise mußte auch der Weinstock genau nach der Vorhersage des Herrn beschnitten und die unfruchtbaren Schößlinge von ihm entfernt werden; denn es entstanden an verschiedenen Orten Häresien und Spaltungen, die zwar den Namen Christi trugen, die aber nicht Christi Ehre suchten, sondern die eigene; aber gerade durch deren feindseliges Benehmen sollte die Kirche mehr und mehr geübt und ihre Lehre und Ausdauer erprobt und ins Licht gesetzt werden.
45. Wie wir nun all diese Dinge in den lange vorher geschehenen Prophezeiungen lesen, so sind sie, wie wir sehen können, auch in Erfüllung gegangen: und wie die ersten Christen noch durch Wunder zum Glauben veranlaßt werden mußten, weil sie die Erfüllung der Prophezeiung noch nicht vor Augen sahen, so werden wir deshalb zum Glauben auferbaut, weil sich jetzt alles geradeso erfüllt hat, wie wir es in jenen Büchern lesen, die längst vor der Erfüllung abgefaßt wurden und wo alles das, was wir jetzt gegenwärtig sehen, als erst in der Zukunft eintretend dargestellt wurde. Diese unsere Erbauung ist so groß, daß wir in unablässigem Vertrauen auf Gott die zweifellose Erfüllung auch der [bis jetzt] noch nicht eingetroffenen Prophezeiungen für die Zukunft erwarten. So lesen wir z.B. in den heiligen Schriften auch von Verfolgungen, die noch bevorstehen, und besonders vom Tage des Jüngsten Gerichtes, wo alle Bürger jener beiden [früher bezeichneten] Reiche ihren Leib wieder erhalten und auferstehen werden, um vor dem Richterstuhl des richtenden Christus von ihrem Leben Rechenschaft abzulegen2 . Da wird dann in der Herrlichkeit seiner Macht derjenige kommen, der sich ehedem dazu herabließ, in der Niedrigkeit der S. 298Menschennatur zu kommen; dann wird er alle Frommen von den Bösen scheiden, und zwar nicht bloß von jenen, die den Glauben an ihn mit Hartnäckigkeit zurückwiesen, sondern auch von jenen, deren Glauben an ihn vergeblich und unfruchtbar blieb; mit den einen wird er sein ewiges Reich teilen, den andern aber wird er eine ewige Strafe beim Teufel geben. Wie auf der einen Seite keine Erdenfreude irgendwie der Freude des ewigen Lebens ähnlich befunden werden kann, die den Heiligen zuteil werden wird, so kann auch anderseits keine irdische Qual mit den ewigen Qualen der Bösen verglichen werden.