Translation
Hide
Vom ersten katechetischen Unterricht (SKV 7)
13. Kapitel
18. Wirklich beschwerlich aber ist es, einen Vortrag bis zum vorgesehenen Ende durchzuhalten, wenn wir beim Hörer kein Zeichen der Regung feststellen, sei es daß er aus religiöser Furcht nicht wagt, durch ein Wort oder eine Geste seine Zustimmung kundzutun, sei es daß ihn persönliche Schüchternheit daran hindert, sei es daß er unsere Ausführungen nicht versteht, sei es daß er sie gering achtet. Da wir ja nicht in sein Inneres blicken können, über die Gründe also im Unklaren sind, müssen wir in unserem katechetischen Gespräch alles versuchen, was ihn aufrütteln und gleichsam aus seinem Versteck herauslocken könnte. Wenn ein Übermaß religiöser Scheu ihn daran hindert, seine Meinung kundzutun, können wir das durch freundliches Zureden abbauen; seine Schüchternheit können wir vermindern, indem wir ihm unsere brüderliche Verbundenheit bewußt machen; ob er uns versteht, können wir durch Zwischenfragen in Erfahrung bringen S. 45 und auch dadurch, daß wir ihm Mut machen, freimütig mögliche Einwände vorzubringen; man frage ihn auch, ob er das schon früher einmal gehört hat, so daß unsere Darlegungen ihm vielleicht in allen Einzelheiten vertraut sind und ihn deshalb nicht mehr bewegen. Je nach seiner Antwort wollen wir dann den weiteren Fortgang des Vortrags gestalten, sei es daß wir noch verständlicher und klarer formulieren, sei es daß wir die Gegenmeinungen widerlegen, sei es, daß wir das, was dem Hörer bekannt ist, nicht mehr allzu weitläufig darlegen, sondern nur noch kurz zusammenfassen, dafür aber, vor allem in der historischen Darstellung, einige von den allegorisch formulierten Aussagen aus den Heiligen Schriften auswählen, deren Enthüllung und Deutung dem Vortrag zusätzlichen Reiz verleihen sollte. Ist der Hörer aber geistig allzu unbeweglich und gegenüber allen Feinheiten dieser Art unempfänglich, ja geradezu ablehnend, müssen wir ihn eben barmherzig ertragen.1 Alle andern Fragen werden wir im Vorbeigehen erwähnen, jene aber, die wir unbedingt behandeln müssen, nämlich »Die Einheit der katholischen Kirche«, »Die Versuchungen«, »Der christliche Lebenswandel«, wollen wir im Hinblick auf das zukünftige Gericht mit erhobenem Drohfinger einschärfen. Im übrigen ist es sinnvoller, ausführlicher für ihn zu Gott zu sprechen, als mit ihm über Gott.
19. Oft kommt es auch vor, daß einer, der anfänglich bereitwillig zuhörte, später, sei es vom Zuhören, sei es vom Stehen ermüdet, seinen Mund nicht mehr für ein Wort der Zustimmung, sondern zum Gähnen öffnet und damit sogar gegen seinen Willen zu erkennen gibt, daß er am liebsten Weggehen möchte. Sobald wir dies bemerken, müssen wir seine Aufmerksamkeit wieder wecken, indem wir etwa eine mit S. 46 Humor gewürzte und zum Thema, das wir gerade behandeln, passende Bemerkung einflechten, oder indem wir etwas erzählen, was großes Erstaunen und Verblüffung oder aber Schmerz und Klage hervorruft. Vorzugsweise sollte die Zwischenbemerkung mit ihm selbst zu tun haben, damit er, an einem wunden Punkt getroffen, wieder wach wird; andererseits darf sie nicht durch Schroffheit sein empfindliches Gemüt verletzen, soll es vielmehr durch den persönlichen Ton für uns gewinnen. Ein anderes Mittel, die Aufmerksamkeit des Zuhörers wieder zu wecken, besteht darin, ihm eine Sitzgelegenheit anzubieten. Freilich wäre es ganz entschieden vorzuziehen, wenn er gleich von Anfang an sitzend zuhören könnte, falls sich dies in passender Weise einrichten läßt. Viel besser beraten ist man in einigen Kirchen jenseits des Mittelmeers, wo die Bischöfe, wenn sie zum Volk sprechen, nicht als einzige sitzen, sondern auch dem Volk Sitzgelegenheiten zur Verfügung stellen, damit nicht etwa ein körperlich Schwächerer, vom Stehen ermüdet, in seiner heilsamen Aufmerksamkeit abgelenkt wird oder gar die Kirche verlassen muß. Und dabei besteht immerhin ein großer Unterschied, ob jemand, der durch die sakramentale Gemeinschaft schon an die Kirche gebunden ist, sich aus einer großen Menge unbemerkt entfernt, um neue Kräfte zu sammeln, oder ob einer sich davonmacht, den wir gerade für die Riten zur Aufnahme ins Katechumenat vorbereiten müssen; diesem bleibt meist gar keine andere Wahl, da er nahe daran ist ohnmächtig zu werden und zu stürzen. Die Scham verbietet es ihm nämlich zu sagen, warum er weggeht, sein Schwächezustand aber erlaubt es ihm nicht, länger zu stehen. Ich spreche da aus Erfahrung, denn einem Mann vom Land erging es so, als ich ihm die Einführungskatechese erteilte; aus diesem Fall lernte ich, daß man große Sorgfalt anwenden muß. Wer nämlich könnte unsere Anmaßung ertragen, wenn wir Männer, die unsere Brüder sind, oder aber, was von uns besonders sorgsame Einfühlung verlangt, unsere Brüder werden sollen, vor unseren Augen stehen S. 47 ließen? Und unserem Herrn selber, vor dem die Engel stehen, hörte die Frau sitzend zu.2
Gewiß, wenn nur ein kurzer Vortrag vorgesehen ist oder wenn kein geeigneter Ort für das Beisammensitzen vorhanden ist, mag man stehend zuhören. Diese Einschränkung gilt aber nur bei zahlreicher Hörerschaft und niemals für Einführungskatechesen. Denn wenn nur einer oder zwei oder einige wenige zuhören, die gekommen sind, um Christen zu werden, ist es zu gewagt, sie beim Vortrag stehen zu lassen. Haben wir den Vortrag aber vor stehendem Publikum begonnen, so müssen wir wenigstens, sobald wir bei einem der Zuhörer ein Zeichen des Unbehagens erkennen, ihm eine Sitzgelegenheit anbieten, ihn sogar geradezu zum Sitzen drängen und dann ein kurzes Wort sagen, um seine Aufmerksamkeit wieder zu wecken und vielleicht auch eine Sorge aus seinem Herzen zu verscheuchen, die ihn gerade befallen und vom Vortrag abzulenken begonnen hat.
Wenn aber die Gründe unklar sind, warum er ohne Erklärung sich plötzlich weigert, uns weiter zuzuhören, sollten wir ihm, nachdem er sich gesetzt hat, in scherzhaftem oder nachdenklichem Ton, wie ich oben dargelegt habe,3 unser Mißfallen äußern, daß sich Gedanken an Alltagsgeschäfte eingeschlichen haben. Falls es wirklich solche Gedanken sind, die ihn beschäftigt hatten, müßten diese, gleichsam namentlich angeklagt, weichen; falls sie es aber nicht sind und der Hörer nur vom Zuhören ermüdet ist, kann sich seine Aufmerksamkeit vom Überdruß erholen, während wir in der oben besprochenen Weise, überraschend und vom Thema abweichend, uns zu diesen weltlichen Gedanken äußern, so als ob sie tatsächlich verantwortlich gewesen wären; denn wir wissen es ja nicht. Wir sollten uns dabei aber kurz fassen, vor allem weil wir ja vom Thema abweichen, damit nicht das Heilmittel selber, mit dem wir gegen die Krankheit des Überdrusses S. 48 ankämpfen wollen, sie im Gegenteil noch verschlimmert. Den Rest wollen wir kürzer gestalten, den baldigen Schluß in Aussicht stellen und uns daran halten.
Translation
Hide
On the Catechising of the Uninstructed
Chapter 13.--Of the Remedy for the Fourth Source of Weariness.
18. But in good truth it is a serious demand to make upon us, to continue discoursing on to the set limit when we fail to see our hearer in any degree moved; whether it be that, under the restraints of the awe of religion, he has not the boldness to signify his approval by voice or by any movement of his body, or that he is kept back by the modesty proper to man, 1 or that he does not understand our sayings, or that he counts them of no value. Since, then, this must be a matter of uncertainty to us, as we cannot discern his mind, it becomes our duty in our discourse to make trial of all things which may be of any avail in stirring him up and drawing him forth as it were from his place of concealment. For that sort of fear which is excessive, and which obstructs the declaration of his judgment, ought to be dispelled by the force of kindly exhortation; and by bringing before him the consideration of our brotherly affinity, we should temper his reverence for us; and by questioning him, we should ascertain whether he understands what is addressed to him; and we should impart to him a sense of confidence, so that he may give free expression to any objection which suggests itself to him. We should at the same time ask him whether he has already listened to such themes on some previous occasion, and whether perchance they fail to move him now in consequence of their being to him like things well known and commonplace. And we ought to shape our course in accordance with his answer, so as either to speak in a simpler style and with greater detail of explanation, or to refute some antagonistic opinion, or, instead of attempting any more diffuse exposition of the subjects which are known to him, to give a brief summary of these, and to select some of those matters which are handled in a mystical manner in the holy books, and especially in the historical narrative, the unfolding and setting forth of which may make our addresses more attractive. But if the man is of a very sluggish disposition, and if he is senseless, and without anything in common with all such sources of pleasure, then we must simply bear with him in a compassionate spirit; and, after briefly going over other points, we ought to impress upon him, in a manner calculated to inspire him with awe, the truths which are most indispensable on the subject of the unity of the Catholic Church, 2 on that of temptation, on that of a Christian conversation in view of the future judgment; and we ought rather to address ourselves to God for him than address much to him concerning God.
19. It is likewise a frequent occurrence that one who at first listened to us with all readiness, becomes exhausted either by the effort of hearing or by standing, and now no longer commends what is said, but gapes and yawns, and even unwillingly exhibits a disposition to depart. When we observe that, it becomes our duty to refresh his mind by saying something seasoned with an honest cheerfulness and adapted to the matter which is being discussed, or something of a very wonderful and amazing order, or even, it may be, something of a painful and mournful nature. Whatever we thus say may be all the better if it affects himself more immediately, so that the quick sense of self-concern may keep his attention on the alert. At the same time, however, it should not be of the kind to offend his spirit of reverence by any harshness attaching to it; but it should be of a nature fitted rather to conciliate him by the friendliness which it breathes. Or else, we should relieve him by accommodating him with a seat, although unquestionably matters will be better ordered if from the outset, whenever that can be done with propriety, he sits and listens. And indeed in certain of the churches beyond the sea, with a far more considerate regard to the fitness of things, not only do the prelates sit when they address the people, but they also themselves put down seats for the people, lest any person of enfeebled strength should become exhausted by standing, and thus have his mind diverted from the most wholesome purport (of the discourse), or even be under the necessity of departing. And yet it is one thing if it be simply some one out of a great multitude who withdraws in order to recruit his strength, he being also already under the obligations which result from participation in the sacraments; and it is quite another thing if the person withdrawing is one (inasmuch as it is usually the case in these circumstances that the man is unavoidably urged to that course by the fear that he should even fall, overcome by internal weakness) who has to be initiated in the first sacraments; for a person in this position is at once restrained by the sense of shame from stating the reason of his going, and not permitted to stand through the force of his weakness. This I speak from experience. For this was the case with a certain individual, a man from the country, when I was instructing him catechetically: and from his instance I have learned that this kind of thing is carefully to be guarded against. For who can endure our arrogance when we fail to make men who are our brethren, 3 or even those who are not yet in that relation to us (for our solicitude then should be all the greater to get them to become our brethren), to be seated in our presence, seeing that even a woman sat as she listened to our Lord Himself, in whose service the angels stand alert? 4 Of course if the address is to be but short, or if the place is not well adapted for sitting, they should listen standing. But that should be the case only when there are many hearers, and when they are not to be formally admitted 5 at the time. For when the audience consists only of one or two, or a few, who have come with the express purpose of being made Christians, there is a risk in speaking to them standing. Nevertheless, supposing that we have once begun in that manner, we ought at least, whenever we observe signs of weariness on the part of the hearer, to offer him the liberty of being seated; nay more, we should urge him by all means to sit down, and we ought to drop some remark calculated at once to refresh him and to banish from his mind any anxiety which may have chanced to break in upon him and draw off his attention. For inasmuch as the reasons why he remains silent and declines to listen cannot be certainly known to us, now that he is seated we may speak to some extent against the incidence of thoughts about worldly affairs, delivering ourselves either in the cheerful spirit to which I have already adverted, or in a serious vein; so that, if these are the particular anxieties which have occupied his mind, they may be made to give way as if indicted by name: while, on the other hand, supposing them not to be the special causes (of the loss of interest), and supposing him to be simply worn out with listening, his attention will be relieved of the pressure of weariness when we address to him some unexpected and extraordinary strain of remark on these subjects, in the mode of which I have spoken, as if they were the particular anxieties,--for indeed we are simply ignorant (of the true causes). But let the remark thus made be short, especially considering that it is thrown in out of order, lest the very medicine even increase the malady of weariness which we desire to relieve; and, at the same time, we should go on rapidly with what remains, and promise and present the prospect of a conclusion nearer than was looked for.
-
Or = by the reverence which he feels for the man: humana verecundia. ↩
-
The text gives simply Catholicae. One ms. has Catholicae fidei = the Catholic faith. But it is most natural to supply Ecclesiae. ↩
-
Instead of viros fratres, some mss. read veros fratres = our genuine brethren. ↩
-
Luke x. 39 ↩
-
Initiandi = initiated. ↩