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Vom ersten katechetischen Unterricht (SKV 7)
26. Kapitel
50. Nach diesen Ausführungen ist der Zuhörer zu fragen, ob er an das Gesagte glaube und den festen Wunsch habe, danach zu leben. Wenn er dies bejaht, bezeichnen wir ihn feierlich S. 88 mit dem Zeichen des Kreuzes und verfahren dann weiter nach dem Brauch der Kirche.
Bezüglich der Aufnahmezeremonien, die wir an ihm vollziehen, müssen wir ihm freilich ganz deutlich klar machen, daß das, was sichtbar ist, nur Zeichen für das göttliche Heilsgeschehen ist, und daß in ihm das Geschehen selber, das unsichtbar ist, zur Darstellung kommt, und daß das, was vor den Augen erscheint, durch die Segnung geheiligt ist und deshalb nicht mehr so zu verstehen ist, wie es im gewöhnlichen Alltag geschieht. Wir müssen ihm dann auch sagen, was für eine Bedeutung die rituelle Formel habe, die er gehört hat, ebenso, was die durch das Salz sinnbildlich dargestellte Würzung bei ihm bewirkt.1 Bei dieser Gelegenheit wollen wir ihn noch einmal daran erinnern, jedesmal, wenn er sogar in den Heiligen Schriften etwas hört, was fleischlich klingt – selbst wenn er den Sinn nicht erkennt –, daran zu glauben, daß damit sinnbildhaft etwas Geistiges bezeichnet ist, etwas was sich auf die heilige Lebensführung und das zukünftige Leben bezieht. Dies lernt er in kurzer Zeit, so daß er dann, wenn immer er in den kanonischen Schriften etwas hört, was er nicht mit der Liebe zum ewigen Leben, zur Wahrheit und Heiligkeit und auch nicht mit der Liebe zum Nächsten in Verbindung bringen kann, daran glaubt, daß das im Sinn eines Modells gesagt oder getan wurde, und dann versucht, die Stelle so zu verstehen,2 daß er sie auf jene zweifache Liebe bezieht. Er wird zum Beispiel den Begriff »der Nächste« nicht im fleischlichen Sinn verstehen, sondern in diesen Begriff jeden einschließen, der mit ihm zu jener Gemeinschaft der Heiligen gehören kann, mag er tatsächlich schon offen S. 89 dazugehören oder noch nicht. Und er wird bei keinem Menschen die Hoffnung auf Bekehrung aufgeben, solange er ihn durch die Geduld Gottes noch am Leben sieht, was ja, wie der Apostel sagt, einzig deshalb geschieht, damit er zur Buße geführt werde.3
51. Wenn dir das eben vorgeführte Beispiel, mit dem ich zeigte, wie man einen Nichtchristen in den Glauben einführen kann, zu lang erscheint, darfst du dich kürzer fassen; länger dagegen sollte die Einführung nicht werden. Aber es hängt natürlich sehr davon ab, was sich während des Vortrags vom Inhalt her aufdrängt und was sich bei den anwesenden Zuhörern an Aufnahmefähigkeit, aber auch an Erwartungen erkennen läßt. Wenn aber wenig Zeit zur Verfügung steht, schaue nun, wie einfach sich der ganze Stoff gestalten läßt! Nimm also noch einmal an, es sei einer da, der Christ sein will! Nachdem wir ihn über sein Motiv befragt haben, antwortete er gleich wie oben. Würde er anders antworten, müßten wir ihm sagen, daß die Antwort so lauten müßte. Alles weitere ist dann auf folgende Weise zu gestalten:
52. In der Tat, mein Bruder, jene Glückseligkeit ist groß und echt, die den Heiligen in der zukünftigen Welt versprochen ist. Alles Sichtbare aber geht vorüber; und der ganze Prunk dieser Welt, ihre Lustbarkeiten, ihre Wißbegier werden vergehen und jene mit sich in den Abgrund ziehen, die daran Gefallen finden. Vor diesem Abgrund, das heißt vor der ewigen Strafe, wollte der barmherzige Gott die Menschen befreien, vorausgesetzt daß sie sich nicht selber zu Feinden würden und der Barmherzigkeit ihres Schöpfers Widerstand leisteten: Er schickte also seinen eingeborenen Sohn,4 d. h. das ihm wesensgleiche Wort, durch das er alles erschaffen S. 90 hat.5 Dieser verblieb zwar in seiner Gottesnatur und entfernte sich nicht von seinem Vater und veränderte sich in keiner Weise, nahm aber die Menschennatur an und zeigte sich in sterblichem Fleisch und kam so zu den Menschen.6 Wie nämlich durch den einen Menschen, der als erster erschaffen wurde, nämlich durch Adam, der Tod ins Menschengeschlecht eintrat,7 weil Adam mit seiner vom Teufel verführten Frau gemeinsame Sache machte, so daß sie beide das Gebot Gottes übertraten,8 ebenso sollten durch den einen Menschen, der zugleich auch Gott ist, nämlich durch den Gottessohn Jesus Christus, alle, die an ihn glauben, ins ewige Leben eintreten, nachdem ihnen alle vorher begangenen Sünden getilgt waren.9
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Die Aufnahmezeremonien sind nicht beschrieben. Sie bestehen aus dem Exorzismus, dem Kreuzzeichen, der Handauflegung und der Darreichung des Salzes (vgl. Conf. 1,11.17 und de peccatorum meritis et remissione 2,26,42); dazu jetzt J. E. Latham, The Religious Symbolism of Salt (Théologie Historique vol. 64), Paris 1982, bes. 97 ff. ↩
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Vgl. Mt 22,40. ↩
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Vgl. Röm 2,4. ↩
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Vgl. 1 Joh 1,9. ↩
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Vgl. Joh 1,3. ↩
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Vgl. Phil 2,6 ff. ↩
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Vgl. Röm 5,12. ↩
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Vgl. Gen 3,6; 1 Tim 2,14. ↩
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Vgl. Röm 5,17-19. ↩
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On the Catechising of the Uninstructed
Chapter 26.--Of the Formal Admission of the Catechumen, and of the Signs Therein Made Use of.
50. At the conclusion of this address the person is to be asked whether he believes these things and earnestly desires to observe them. And on his replying to that effect then certainly he is to be solemnly signed and dealt with in accordance with the custom of the Church. On the subject of the sacrament, indeed, 1 which he receives, it is first to be well impressed upon his notice that the signs of divine things are, it is true, things visible, but that the invisible things themselves are also honored in them, and that that species, 2 which is then sanctified by the blessing, is therefore not to be regarded merely in the way in which it is regarded in any common use. And thereafter he ought to be told what is also signified by the form of words to which he has listened, and what in him is seasoned 3 by that (spiritual grace) of which this material substance presents the emblem. Next we should take occasion by that ceremony to admonish him that, if he hears anything even in the Scriptures which may carry a carnal sound, he should, even although he fails to understand it, nevertheless believe that something spiritual is signified thereby, which bears upon holiness of character and the future life. Moreover, in this way he learns briefly that, whatever he may hear in the canonical books of such a kind as to make him unable to refer it to the love of eternity, and of truth, and of sanctity, and to the love of our neighbor, he should believe that to have been spoken or done with a figurative significance; and that, consequently, he should endeavor to understand it in such a manner as to refer it to that twofold (duty of) love. He should be further admonished, however, not to take the term neighbor in a carnal sense, but to understand under it every one who may ever be with him in that holy city, whether there already or not yet apparent. And (he should finally be counselled) not to despair of the amendment of any man whom he perceives to be living under the patience of God for no other reason, as the apostle 4 says, than that he may be brought to repentance.
51. If this discourse, in which I have supposed myself to have been teaching some uninstructed person in my presence, appears to you to be too long, you are at liberty to expound these matters with greater brevity. I do not think, however, that it ought to be longer than this. At the same time, much depends on what the case itself, as it goes on, may render advisable, and what the audience actually present shows itself not only to bear, but also to desire. When, however, rapid despatch is required, notice with what facility the whole matter admits of being explained. Suppose once more that some one comes before us who desires to be a Christian; and accordingly, suppose further that he has been interrogated, and that he has returned the answer which we have taken the former catechumen to have given; for, even should he decline to make this reply, it must at least be said that he ought to have given it;--then all that remains to be said to him should be put together in the following manner:--
52. Of a truth, brother, that is great and true blessedness which is promised to the saints in a future world. All visible things, on the other hand, pass away, and all the pomp, and pleasure, and solicitude 5 of this world will perish, and (even now) they drag those who love them along with them onward to destruction. The merciful God, willing to deliver men from this destruction, that is to say, from everlasting pains, if they should not prove enemies to themselves, and if they should not withstand the mercy of their Creator, sent His only-begotten Son, that is to say, His Word, equal with Himself, by whom He made all things. And He, while abiding indeed in His divinity, and neither receding from the Father nor being changed in anything, did at the same time, by taking on Himself human nature, 6 and appearing to men in mortal flesh, come unto men; in order that, just as death entered among the human race by one man, to wit, the first that was made, that is to say, Adam, because he consented unto his wife when she was seduced by the devil to the effect that they (both) transgressed the commandment of God; even so by one man, Jesus Christ, who is also God, the Son of God, all those who believe in Him might have all their past sins done away with, and enter into eternal life.
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It has been supposed by the Benedictine editors that sane may be a misreading for salis. Whether that be or be not the case, the sacramentum intended here appears to be the sacramentum salis, in reference to which Neander (Church History iii. p. 458, Bohn's Translation) states that "in the North African Church the bishop gave to those whom he received as competentes, while signing the cross over them as a symbol of consecration, a portion of salt over which a blessing had been pronounced. This was to signify the divine word imparted to the candidates as the true salt for human nature." There is an allusion to the same in the Confessions (i. 11), where Augustin says, "Even from my mother's womb who greatly hoped in thee, I was signed with the sign of His cross, and seasoned with His salt." ↩
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Speciem = kind, in reference to the outward and sensible sign of the salt. ↩
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Adopting condiat, which unquestionably is the reading most accordant with the figure of the sacramental salt here dealt with. Some editions give condatur = what is hidden in it, i.e. in the said form of words. ↩
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Rom. ii . 4 ↩
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Curiositas ↩
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Hominem ↩