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Of Holy Virginity
43.
Concerning continence also itself hath it not been most openly said, "And when I knew that no one can be continent unless God give it, this also itself was a part of wisdom, to know whose gift it was?" 1 But perhaps continence is the gift of God, but wisdom man bestows upon himself, whereby to understand, that that gift is, not his own, but of God. Yea, "The Lord maketh wise the blind:" 2 and, "The testimony of the Lord is faithful, it giveth wisdom unto little ones:" 3 and, "If any one want wisdom, let him ask of God, Who giveth unto all liberally, and upbraideth not, and it shall be given to him." 4 But it becometh virgins to be wise, that their lamps be not extinguished. 5 How "wise," save "not having high thoughts, but consenting unto the lowly." 6 For Wisdom Itself hath said unto man, "Lo, piety is wisdom!" 7 If therefore thou hast nothing, which thou hast not received, "Be not high-minded, but fear." 8 And love not thou little, as though Him by Whom little hath been forgiven to thee; but, rather, love Him much, by Whom much hath been given to thee. For if he loves, unto whom it hath been given not to repay: how much more ought he to love, unto whom it hath been given to possess. For both, whosoever continues chaste from the beginning, is ruled by Him; and whosoever is made chaste instead of unchaste, is corrected by Him; and whosoever is unchaste even unto the end, is abandoned by Him. But this He can do by secret counsel, by unrighteous He cannot: and perhaps it is for this end that it lies hid, that there may be more fear, and less pride.
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De la sainte virginité
CHAPITRE XLIII. LES VIERGES NE DOIVENT PAS SE PRÉVALOIR DU DON DE DIEU.
44. Quoique persuadé que c'est la grâce de Dieu qui l'a fait ce qu'il est, l'homme rencontre devant lui une autre sensation d'orgueil, celle de se prévaloir de la grâce même jusqu'à n'avoir que du mépris pour les autres. C'est le crime du pharisien, qui rendait grâces à Dieu du bien qui était en lui et en même temps se préférait au publicain, abîmé dans l'aveu de ses fautes1. Que doit faire une vierge? Que doit-elle penser pour ne point se préférer à ceux ou à celles qui n'ont point reçu le don de la virginité? Ce n'est point une humilité feinte qu'on lui demande, mais une humilité réelle ; feindre l'humilité, ce serait le comble de l'orgueil. Après ces paroles: « Plus tu es grand, plus tu dois t'humilier en tout», l'Esprit-Saint, voulant nous montrer que l'humilité doit être véritable, ajoute aussitôt : « Et tu trouveras grâce devant Dieu2 » ; lequel évidemment ne pourrait approuver une humilité menteuse.