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Werke Augustinus von Hippo (354-430) De baptismo contra Donatistas l. VII

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The Seven Books of Augustin, Bishop of Hippo On Baptism, Against the Donatists

25.

They indeed who say that baptism is not to be repeated, because only hands were laid on those whom Philip the deacon had baptized, 1 are saying what is quite beside the point; and far be it from us, in seeking the truth, to use such arguments as this. Wherefore we are all the further from "yielding to heretics," 2 if we deny that what they possess of Christ's Church is their own property, and do not refuse to acknowledge the standard of our General because of the crimes of deserters; nay, all the more because "the Lord our God is a jealous God," 3 let us refuse, whenever we see anything of His with an alien, to allow him to consider it his own. For of a truth the jealous God Himself rebukes the woman who commits fornication against Him, as the type of an erring people, and says that she gave to her lovers what belonged to Him, and again received from them what was not theirs but His. In the hands of the adulterous woman and the adulterous lovers, God in His wrath, as a jealous God, recognizes His gifts; and do we say that baptism, consecrated in the words of the gospel, belongs to heretics? and are we willing, from consideration of their deeds, to attribute to them even what belongs to God, as though they had the power to pollute it, or as though they could make what is God's to be their own, because they themselves have refused to belong to God?


  1. Acts viii. 5-17. ↩

  2. Because Cyprian, in his letter to Jubaianus (Ep. lxxiii. 10), had urged as following from this, that "there is no reason, dearest brother, why we should think it right to yield to heretics that baptism which was granted to the one and only Church." ↩

  3. Deut. iv. 24. ↩

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Du baptême contre les Donatistes

25.

Quant à ceux qui soutiennent « que le baptême ne doit pas être réitéré, parce que les Apôtres se contentaient d’imposer les mains à ceux que le diacre Philippe avait baptisés (Act., VIII, 5-17.) », un tel raisonnement est absolument sans valeur pour la question qui nous occupe, et gardons-nous toujours de recourir à de semblables moyens lorsque nous cherchons la vérité. Pour confondre plus sûrement les hérétiques, il nous suffit d’affirmer que les sacrements qu’ils confèrent sont, non pas leurs propres sacrements, tuais les sacrements de l’Eglise de Jésus-Christ; parce qu’il y a des déserteurs qui traînent dans le crime les insignes de la milice, ce n’est pas une raison pour nous de méconnaître les insignes de notre empereur. Sachant que « notre Dieu « est un Dieu jaloux (Deut., IV, 24) », dès que nous trouvons quelque part telle ou telle chose qui vient de Dieu, quel qu’en soit le propriétaire, nous lui en refusons la possession. Dans l’Ecriture nous voyons ce Dieu jaloux décrivant sous la figure d’une femme adultère les prévarications de son peuple; il nous la représente donnant à ses complices les richesses qu’elle tenait de son époux légitime, et recevant de leurs mains des présents qui appartenaient à l’époux et non pas à ses complices. C’est ainsi que les dons de Dieu s’échangeaient réciproquement entre cette femme adultère et ses complices, et cependant, Dieu jaloux ne laissait pas de reconnaître et de revendiquer la possession de ces biens. Nous aussi nous proclamons la validité du baptême conféré par les hérétiques sous la forme prescrite dans l’Evangile, mais tout ce qui vient de Dieu, nous le rapportons immédiatement à Dieu; nous savons bien que ces hérétiques peuvent souiller les dons de Dieu, mais, quoi qu’ils fassent, nous ne permettrons jamais qu’ils s’attribuent à eux-mêmes ce qui vient uniquement de Dieu.

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Du baptême contre les Donatistes
The Seven Books of Augustin, Bishop of Hippo On Baptism, Against the Donatists

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