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Œuvres Augustin d'Hippone (354-430) De natura et origine animae

Traduction Masquer
A Treatise on the soul and its origin

Chapter 7 [VII.]--Victor Entangles Himself in an Exceedingly Difficult Question. God's Foreknowledge is No Cause of Sin.

In another passage, also, on proposing for explanation the very same question in which he had entangled himself, he says, speaking in the person of certain objectors: "Why, they ask, did God inflict upon the soul so unjust a punishment as to be willing to relegate it into a body, when, by reason of its association with the flesh, that begins to be sinful which could not have been sinful?" Now, amidst the reefy sea of such a question, it was surely his duty to beware of shipwreck; nor to commit himself to dangers which he could not hope to escape by passing over them, and where his only chance of safety lay in putting back again--in a word, by repentance. He tries to free himself by means of the foreknowledge of God, but to no purpose. For God's foreknowledge only marks beforehand those sinners whom He purposes to heal. For if He liberates from sin those souls which He Himself involved in sin when innocent and pure, He then heals a wound which Himself inflicted on us, not which He found in us. May God, however, forbid it, and may it be altogether far from us to say, that when God cleanses the souls of infants by the laver of regeneration, He then corrects evils which He Himself made for them, when He commingled them, which had no sin before, with sinful flesh, that they might be contaminated by its original sin. As regards, however, the souls which this calumniator alleges to have deserved pollution by the flesh, he is quite unable to tell us how it is they deserved so vast an evil, previous to their connection with the flesh.

Traduction Masquer
De l'âme et de son origine

7.

Dans un autre passage du même livre, voulant résoudre cette même question dans laquelle il s'est engagé témérairement, Vincent Victor prête à ses adversaires les paroles suivantes : « Pourquoi », disent-ils, « Dieu « a-t-il frappé l'âme d'un châtiment injuste jusqu'à la reléguer dans un corps de péché et la condamner à devenir pécheresse par son union avec la chair, quand elle n'avait pu pécher sans cette chair? » Engagé dans ce gouffre rempli d'écueils, il dut chercher à échapper au naufrage et ne point s'élancer dans une impasse d'où il ne pourrait se tirer qu'en reculant, c'est-à-dire en se repentant de sa témérité. Il voudrait donc, mais en vain, se débarrasser de la prescience de Dieu. Cette prescience connaît par avance les pécheurs que Dieu doit guérir, mais ce n'est pas elle qui les rend pécheurs. Supposer que Dieu délivre du péché des âmes qu'il a lui-même jetées innocentes et pures dans le péché, ce serait supposer qu'il guérit lui-même la blessure qu'il nous a faite, et non pas qu'il a rencontrée en nous. Or, que Dieu éloigne de nous la simple pensée de dire que, quand le Seigneur purifie l'âme des enfants, il ne fait que réparer le mal qu'il a lui-même produit, en jetant ces âmes, jusque-là innocentes, dans une chair pécheresse, qui devait les souiller du péché originel ! Pourtant ce sont ces âmes mêmes que notre adversaire accuse d'avoir mérité d'être souillées par la chair, sans pouvoir nous expliquer comment, avant d'être unies à la chair, elles ont pu mériter ce cruel châtiment.

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A Treatise on the soul and its origin
De l'âme et de son origine

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