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Werke Augustinus von Hippo (354-430) De natura et origine animae

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De l'âme et de son origine

10.

Il crut devoir s'occuper également des enfants qui meurent avant d'avoir reçu le baptême de Jésus-Christ, il osa leur promettre non-seulement le paradis, mais même le royaume des cieux. Il le fallait bien, car il eût été par trop cruel de soutenir que Dieu condamne à la mort éternelle des âmes qu'il a jetées dans une chair de péché, sans l'avoir mérité par aucun péché précédent. Toutefois, il s'aperçoit bientôt qu'il a dû commettre une erreur en soutenant que, sans aucune grâce de Jésus-Christ, les âmes des enfants peuvent être rachetées pour la vie éternelle, et qu'elles peuvent obtenir la rémission du péché originel sans le baptême de Jésus-Christ. Mesurant donc du regard la profondeur de l'abîme où il se précipite, il s'écrie : « Je pense que ces enfants doivent leur bonheur aux oblations assidues et aux sacrifices offerts par les saints prêtres ». C'est là encore une proposition à laquelle il n'échappera qu'en la rétractant. Pour qui le sacrifice du corps de Jésus-Christ doit-il être offert, si ce n'est pour ceux qui sont membres de Jésus-Christ ? Ne lisons-nous pas : « Celui qui ne renaît pas de l'eau et du Saint-Esprit ne peut entrer dans le royaume de Dieu1 » ; et ailleurs : « Celui qui a donné sa vie pour moi la retrouvera2? » N'est-il donc pas évident qu'on ne devient membre de Jésus-Christ qu'en recevant le baptême de Jésus-Christ ou en mourant pour Jésus-Christ?


  1. Jean, III, 5.  ↩

  2. Matt. X, 39.  ↩

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A Treatise on the soul and its origin

Chapter 10 [IX.]--Another Error of Victor's, that Infants Dying Unbaptized May Attain to the Kingdom of Heaven. Another, that the Sacrifice of the Body of Christ Must Be Offered for Infants Who Die Before They are Baptized.

But when he wished to answer with respect, however, to those infants who are prevented by death from being first baptized in Christ, he was so bold as to promise them not only paradise, but also the kingdom of heaven,--finding no way else of avoiding the necessity of saying that God condemns to eternal death innocent souls which, without any previous desert of sin, He introduces into sinful flesh. He saw, however, to some extent what evil he was giving utterance to, in implying that without any grace of Christ the souls of infants are redeemed to everlasting life and the kingdom of heaven, and that in their case original sin may be cancelled without Christ's baptism, in which is effected the forgiveness of sins: observing all this, and into what a depth he had plunged in his sea of shipwreck, he says, "I am of opinion that for them, indeed, constant oblations and sacrifices must be continually offered up by holy priests." You may here behold another danger, out of which he will never escape except by regret and a recall of his words. For who can offer up the body of Christ for any except for those who are members of Christ? Moreover, from the time when He said, "Except a man be born of water and of the Spirit, he cannot enter into the kingdom of heaven;" 1 and again, "He that loseth his life for my sake shall find it;" 2 no one becomes a member of Christ except it be either by baptism in Christ, or death for Christ. 3


  1. John iii. 5. ↩

  2. Matt. x. 39. ↩

  3. [Augustin here confesses the validity of the "baptism of blood," that is, martyrdom, which may take the place of baptism. See the next chapter, and also Book ii. 17.--W.] ↩

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A Treatise on the soul and its origin
De l'âme et de son origine

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