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Œuvres Augustin d'Hippone (354-430)

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A work on the proceedings of pelagius

Chapter 37--The Same Continued. John, Bishop of Jerusalem, and His Examination.

With great propriety, as the proceedings show, did John, the holy overseer of the Church of Jerusalem, employ the authority of this same passage of the apostle, as he himself told our brethren the bishops who were his assessors at that trial, on their asking him what proceedings had taken place before him previous to the trial. 1 He told them that "on the occasion in question, whilst some were whispering, and remarking on Pelagius' statement, that without God's grace man was able to attain perfection' (that is, as he had previously expressed it, man was able to be without sin'), he censured the statement, and reminded them besides, that even the Apostle Paul, after so many labours--not indeed in his own strength, but by the grace of God--said: I laboured more abundantly than they all: yet not I, but the grace of God that was with me;' 2 and again: It is not of him that willeth, nor of him that runneth, but of God that showeth mercy;' 3 and again: Except the Lord build the house, they labour but in vain who build it.' 4 And," he added, "we quoted several other like passages out of the Holy Scriptures. When, however, they did not receive the quotations which we made out of the Holy Scriptures, but continued their murmuring noise, Pelagius said: This is what I also believe; let him be anathema, who declares that a man is able, without God's help, to arrive at the perfection of all virtues.'"


  1. In a conference held at Jerusalem at the end of July in the year 415, as described by Orosius in his Apology. ↩

  2. 1 Cor. xv. 10. ↩

  3. Rom. ix. 16. ↩

  4. Ps. cxxvii. 1. ↩

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Des actes du procès de Pélage

37.

Les actes du procès nous apprennent que cette doctrine de l'Apôtre fut invoquée par Jean, évêque de Jérusalem. Nos co-évêques, qui siégeaient avec lui dans ce jugement, lui demandèrent ce qui s'était passé en sa présence avant cette dernière réunion ; il le leur raconta aussitôt. « Quelques Pélagiens », leur dit-il, « murmuraient sourdement et soutenaient que, selon la doctrine de Pélage, l'homme peut être parfait sans la grâce de Dieu, c'est-à-dire qu'il peut être sans péché; cette doctrine me parut un crime et j'invoquai le témoignage de l'Apôtre qui, parlant de ses nombreux travaux, les attribue, non pas à sa volonté, mais à la grâce de Dieu : « J'ai plus travaillé que tous les autres », dit-il, « non pas moi, mais la grâce de Dieu avec moi; et encore : Cela ne dépend ni de celui qui veut, ni de celui qui court, mais de Dieu qui fait miséricorde1 ; et enfin : Si le Seigneur ne construit pas la maison, c'est en vain que ceux qui la bâtissent se livrent à leurs travaux2. Il ajouta qu'ils avaient puisé dans l'Ecriture beaucoup de passages semblables. Or, les assistants continuaient à murmurer et rejetaient ces témoignages que nous leurs citions; c'est alors que Pélage s'écria : C'est là aussi ce que je crois ; je déclare anathème celui qui soutient que sans le secours de Dieu on peut parvenir à la perfection de toutes les vertus ».


  1. Rom. IX, 16.  ↩

  2. Ps. CXXVI, 1. ↩

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A work on the proceedings of pelagius
Des actes du procès de Pélage

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