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A work on the proceedings of pelagius
Chapter 61.--History of the Pelagian Heresy. The Pelagian Heresy Was Raised by Sundry Persons Who Affected the Monastic State.
Since it was necessary that the Apostle Paul's prediction should be accomplished,--"There must be also heresies among you, that they which are approved may be made manifest among you," 1 --after the older heresies, there has been just now introduced, not by bishops or presbyters or any rank of the clergy, but by certain would-be monks, a heresy which disputes, under colour of defending free will, against the grace of God which we have through our Lord Jesus Christ; and endeavours to overthrow the foundation of the Christian faith of which it is written, "By one man, death, and by one man the resurrection of the dead; for as in Adam all die, even so in Christ shall all be made alive;" 2 and denies God's help in our actions, by affirming that, "in order to avoid sin and to fulfil righteousness, human nature can be sufficient, seeing that it has been created with free will; and that God's grace lies in the fact that we have been so created as to be able to do this by the will, and in the further fact that God has given to us the assistance of His law and commandments, and also in that He forgives their past sins when men turn to Him;" that "in these things alone is God's grace to be regarded as consisting, not in the help He gives to us for each of our actions,"--"seeing that a man can be without sin, and keep God's commandments easily if he wishes."
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Des actes du procès de Pélage
61.
Ce que l'Apôtre avait prédit devait s'accomplir : « Il faut qu'il y ait des hérésies, afin qu'on reconnaisse ceux d'entre vous qui ont une vertu éprouvée1 ». Pourquoi donc s'étonner si, après les anciennes hérésies on en vit soulever une nouvelle, non pas par des évêques, par des prêtres ou par des clercs, mais par certains moines qui, sous prétexte de prendre la défense du libre arbitre, attaquèrent la grâce divine qui nous est conférée par Jésus-Christ Notre-Seigneur, et tentèrent de détruire ce principe qui est le fondement de la foi chrétienne : « La mort est entrée par un seul homme, et c'est aussi par un seul homme que s'opérera la résurrection des morts; car de même que tous meurent dans Adam, de même tous seront vivifiés en Jésus-Christ2 ». Parlant de nos actions, Pélage niait ouvertement que le secours de Dieu leur fût nécessaire, quand il disait : « Pour éviter le péché et pour accomplir toute justice, nous n'avons besoin que de la nature humaine, qui a été créée avec le libre arbitre; telle est cette grâce de Dieu, avec laquelle nous sommes créés et avec laquelle notre volonté a plein pouvoir d'observer la loi et les commandements, et d'obtenir, à ceux qui se convertissent, l'oubli complet de leurs péchés passés ». Telle est la grâce de Dieu, et c'est la dénaturer que d'y voir un secours particulier pour chacune de nos actions. « Car l'homme, s'il le veut, peut facilement rester sans péché et observer les préceptes de Dieu ».