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A work on the proceedings of pelagius
Chapter 8.--The Same Continued.
This being the case, how must God's children, who have learned the truth of all this and rejoice at being ruled and led by the Spirit of God, have been affected when they heard or read that Pelagius had declared in writing that "all men are governed by their own will, and that every one is submitted to his own desire?" And yet, when questioned by the bishops, he fully perceived what an evil impression these words of his might produce, and told them in answer that "he had made such an assertion in the interest of free will,"--adding at once, "God is its helper whenever it chooses good; whilst man is himself in fault when he sins, as being under the influence of a free will." Although the pious judges approved of this sentiment also, they were unwilling to consider or examine how incautiously he had written, or indeed in what sense he had employed the words found in his book. They thought it was enough that he had made such a confession concerning free will, as to admit that God helped the man who chose the good, whereas the man who sinned was himself to blame, his own will sufficing for him in this direction. According to this, God rules those whom He assists in their choice of the good. So far, then, as they rule anything themselves, they rule it rightly, since they themselves are ruled by Him who is right and good.
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Des actes du procès de Pélage
8.
Les enfants de Dieu, qui connaissent cet état de choses et se félicitent de se laisser gouverner et conduire par l'Esprit de Dieu, comment ont-ils pu s'émouvoir en entendant ou en lisant ces paroles de Pélage : « Tous sont conduits par leur volonté propre, et chacun est abandonné à son désir? » Cependant se voyant interrogé par les évêques, cet homme a senti le danger de ses paroles, et s'est empressé de répondre a qu'il parlait ainsi à « cause du libre arbitre», ajoutant aussitôt que « Dieu lui vient en aide quand il choisit le bien, tandis que quand l'homme se rend coupable, la faute en est à son libre arbitre ». Cette proposition fut agréée par les pieux évêques qui ne voulurent ni considérer ni rechercher dans quel sens elle avait été formulée par Pélage dans le livre dont nous parlons. A leurs yeux il suffisait que l'accusé confessât l'existence du libre arbitre, la nécessité du secours de Dieu pour faire ou choisir le bien, et la suffisance de la volonté propre pour commettre le péché. Dès lors, il est parfaitement vrai de dire que Dieu gouverne et conduit ceux qui choisissent le bien, puisque ce choix n'est possible qu'avec le secours de la grâce; et du moment qu'ils suivent les inspirations du bien, leurs couvres sont des oeuvres chrétiennes.