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Works Cyprian of Carthage (200-258)

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On the Lord's Prayer

10.

Nor ought we, beloved brethren, only to observe and understand that we should call Him Father who is in heaven; but we add to it, and say our Father, that is, the Father of those who believe--of those who, being sanctified by Him, and restored by the nativity of spiritual grace, have begun to be sons of God. A word this, moreover, which rebukes and condemns the Jews, who not only unbelievingly despised Christ, who had been announced to them by the prophets, and sent first to them, but also cruelly put Him to death; and these cannot now call God their Father, since the Lord confounds and confutes them, saying, "Ye are born of your father the devil, and the lusts of your father ye will do. For he was a murderer from the beginning, and abode not in the truth, because there is no truth in him." 1 And by Isaiah the prophet God cries in wrath, "I have begotten and brought up children; but they have despised me. The ox knoweth his owner, and the ass his master's crib; but Israel hath not known me, and my people hath not understood me. Ah sinful nation, a people laden with sins, a wicked seed, corrupt children! 2 Ye have forsaken the Lord; ye have provoked the Holy One of Israel to anger." 3 In repudiation of these, we Christians, when we pray, say Our Father; because He has begun to be ours, and has ceased to be the Father of the Jews, who have forsaken Him. Nor can a sinful people be a son; but the name of sons is attributed to those to whom remission of sins is granted, and to them immortality is promised anew, in the words of our Lord Himself: "Whosoever committeth sin is the servant of sin. And the servant abideth not in the house for ever, but the son abideth ever." 4


  1. John viii. 44. ↩

  2. "A very evil seed, lawless children." ↩

  3. Isa. i. 3. ↩

  4. John viii. 34. ↩

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De l'Oraison Dominicale

X.

Nous ne disons pas seulement Père, mais notre Père : c’est-à-dire père de ceux qui croient, de ceux qui, sanctifiés et régénérés par la grâce divine, sont devenus les fils de Dieu. Cette parole condamne ouvertement les Juifs. Aveuglés par l’esprit de révolte, non-seulement ils ont repoussé le Christ annoncé par leurs prophètes, le Christ qui commençait par eux sa mission divine, mais ils lui ont fait subir la mort la plus cruelle. Ils ne peuvent appeler Dieu leur père, car Jésus est là pour les confondre : Vous êtes les fils du démon, leur dit-il, et vous marchez sur les traces impures de votre père. Il fut homicide dès le commencement; il ne persévéra pas dans la vérité; aussi la vérité n’est pas en lui (Joan., VIII.). Le Seigneur, dans son indignation, parle ainsi par la bouche d’Isaïe : J’ai engendré des enfants, je les ai élevés, et ils m’ont méprisé. Le boeuf connaît son maître, l’âne l’étable où il trouve sa nourriture : Israël ne me connaît pas; mon peuple n’a pas su me comprendre. Malheur à la nation coupable, à ce peuple chargé d’iniquités! Race perverse, enfants criminels, vous avez abandonné le Seigneur; vous avez enflammé la colère du saint d’Israël (Isa.,1).

C’est donc une condamnation pour les Juifs que ces mots notre Père que nous prononçons, dans notre prière. Dieu est devenu notre père, en cessant d’être celui des Juifs qui l’avaient (201) abandonné. Le nom de fils ne peut appartenir au peuple coupable; mais à ceux qui ont reçu la rémission de leurs péchés, et, avec ce titre, ils possèdent la promesse de l’éternité. Jésus a dit : Tout homme qui commet le péché est esclave du péché. L’esclave est banni de la maison de son maître; mais le fils y reste toujours (Joan., VIII).

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