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The Shows
Chapter III.
Fortified by this knowledge against heathen views, let us rather turn to the unworthy reasonings of our own people; for the faith of some, either too simple or too scrupulous, demands direct authority from Scripture for giving up the shows, and holds out that the matter is a doubtful one, because such abstinence is not clearly and in words imposed upon God's servants. Well, we never find it expressed with the same precision, "Thou shalt not enter circus or theatre, thou shalt not look on combat or show;" as it is plainly laid down, "Thou shalt not kill; thou shalt not worship an idol; thou shalt not commit adultery or fraud." 1 But we find that that first word of David bears on this very sort of thing: "Blessed," he says, "is the man who has not gone into the assembly of the impious, nor stood in the way of sinners, nor sat in the seat of scorners." 2 Though he seems to have predicted beforehand of that just man, that he took no part in the meetings and deliberations of the Jews, taking counsel about the slaying of our Lord, yet divine Scripture has ever far-reaching applications: after the immediate sense has been exhausted, in all directions it fortifies the practice of the religious life, so that here also you have an utterance which is not far from a plain interdicting of the shows. If he called those few Jews an assembly of the wicked, how much more will he so designate so vast a gathering of heathens! Are the heathens less impious, less sinners, less enemies of Christ, than the Jews were then? And see, too, how other things agree. For at the shows they also stand in the way. For they call the spaces between the seats going round the amphitheatre, and the passages which separate the people running down, ways. The place in the curve where the matrons sit is called a chair. Therefore, on the contrary, it holds, unblessed is he who has entered any council of wicked men, and has stood in any way of sinners, and has sat in any chair of scorners. We may understand a thing as spoken generally, even when it requires a certain special interpretation to be given to it. For some things spoken with a special reference contain in them general truth. When God admonishes the Israelites of their duty, or sharply reproves them, He has surely a reference to all men; when He threatens destruction to Egypt and Ethiopia, He surely pre-condemns every sinning nation, whatever. If, reasoning from species to genus, every nation that sins against them is an Egypt and Ethiopia; so also, reasoning from genus to species, with reference to the origin of shows, every show is an assembly of the wicked.
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Contre les spectacles
III.
Cette doctrine ainsi exposée contre l'opinion des païens, occupons-nous plutôt d'instruire les nôtres. En effet, la foi de quelques-uns, soit simplicité, soit scrupule, réclame l'autorité des Écritures pour renoncer aux spectacles, hésitant ainsi à s'abstenir de plaisirs que des textes précis et formels n'interdiraient pas aux serviteurs de Dieu. Sans doute nous ne trouvons nulle part cette défense: Tu n'iras point au Cirque ni au théâtre; tu n'assisteras point à des jeux ni à des représentations, textuellement énoncée comme les préceptes qui suivent: « Tu ne tueras point; » — tu n'adoreras point d'image taillée; — tu ne commettras point d'adultère; — tu ne déroberas point. » Mais nous trouvons que cette première parole de David concerne cette défense: « Heureux l'homme qui n'est pas entré dans l'assemblée des impies, qui ne s'est pas arrêté dans la voie des pécheurs, et ne s'est point assis dans la chaire de corruption! » Bien que le Psalmiste semble avoir loué le juste de n'avoir pris aucune part au conseil et à l'assemblée des Juifs pendant qu'ils délibéraient sur la mort du Seigneur, toutefois l'Écriture admet toujours une interprétation plus large partout où le sens moral paraît conforme à celui que présente la lettre, de sorte que rien n'empêche de prendre ces mots pour une prohibition des spectacles. Si le prophète, en effet, a pu nommer quelques Juifs l'assemblée des impies, à combien plus forte raison l'immense multitude du peuple idolâtre? Les païens sont-ils moins impies, moins pécheurs, moins ennemis du Christ que les Juifs d'alors? Même conformité dans tout le reste. Les spectacles ont aussi leurs voies où l'on s'arrête. On appelle voies les degrés circulaires qui vont en pente et séparent les chevaliers d'avec le peuple. On appelle aussi chaires les sièges de l'orchestre destinés aux sénateurs. Ainsi, par opposition: « Malheureux l'homme qui entre dans l'assemblée des impies quelle qu'elle soit, qui s'arrête dans la voie des pécheurs, n'importe laquelle, et s'assied dans telle ou telle chaire de corruption! » Prenons ces mots dans un sens général, puisque souvent des paroles qui ne semblent s'adresser qu'à quelques-uns s'adressent à tous. Quand Dieu rappelle ses préceptes aux Israélites, ou leur reproche leurs crimes, il a en vue l'universalité des hommes. S'il menace l'Égypte et l'Éthiopie d'une ruine prochaine, il condamne du même coup toutes les nations pécheresses. Ainsi toute nation pécheresse est pour lui l'Égypte et l'Éthiopie; c'est l'espèce pour le genre. Il en use de même pour les spectacles, qu'il appelle « l'assemblée des impies. » C'est le genre pour l'espèce.