• Start
  • Werke
  • Einführung Anleitung Mitarbeit Sponsoren / Mitarbeiter Copyrights Kontakt Impressum
Bibliothek der Kirchenväter
Suche
DE EN FR
Werke Arnobius der Ältere (240-330) Adversus Nationes

Übersetzung ausblenden
Gegen die Heiden (BKV)

Nr. 40

Nigidius erzählt, Neptun und Apollo seyen Penaten-Götter, welche einst die Stadt Stion vereint vertragmäßig ummauerten. Derselbe setzt dann im sechzehnten Buche, den etruskischen Disziplinen folgend, auseinander, daß es vier Geschlechter der Penaten gäbe, nämlich die Umgebung Jupiters, Neptuns, des Herrn der Unterwelt und endlich der sterblichen Menschen; ich weiß nicht was Unerklärliches aussagend. Caesius, auch jener Lehre folgend, nahm an, Fortuna, Ceres, der Genius Jovialis und Palis, aber nicht als jenes Weib, wie die Menge annimmt, sondern als männlicher Diener und Haushalter Jupiters, seyen die eigentlichen Penaten. Varro hält Götter für dieselben, welche innerhalb und in den innersten Räumen des Himmels sind, deren Zahl und Namen man aber nicht wisse. Diese nennen die Etrusker Consentes und Complices, und zwar, weil sie nur mit einander entstehen und zur selben Zeit untergehen können; sechs männliche und eben so viele weibliche Wesen, mit unbekannten Namen und von wenig Erbarmen; die man aber für des Jupiters Rathgeber und oberste Diener hält. Auch waren, welche vorgaben, Jupiter, Juno und Minerva seyen Penaten-Götter, ohne die wir weder leben noch Einsicht haben können, sondern die innerhalb S. 116 durch die Vernunft, die Wärme und die Luft uns lenkten. Wie ihr seht, so wird auch hier nichts Uebereinstimmendes ausgesagt, Nichts durch Eine Aussage beschlossen; noch ist irgend Etwas zuverlässig, wodurch das Gemüth festen Fuß fassen könnte, indem es die Wahrheit zunächst durch Muthmaßung folgert. Dergestalt nämlich schwanken die Meinungen und vernichtet eine Muthmaßung die andere, daß entweder von allen keine wahr ist, oder wird das Wahre irgend wie ausgesagt, man um der Verschiedenheit so vielfacher Dinge es nicht erkennen mag.

Übersetzung ausblenden
The Seven Books of Arnobius Against the Heathen

40.

Nigidius taught that the dii Penates were Neptune and Apollo, who once, on fixed terms, girt Ilium 1 with walls. He himself again, in his sixteenth book, following Etruscan teaching, shows that there are four kinds of Penates; and that one of these pertains to Jupiter, another to Neptune, the third to the shades below, the fourth to mortal men, making some unintelligible assertion. Caesius himself, also, following this teaching, thinks that they are Fortune, and Ceres, the genius Jovialis, 2 and Pales, but not the female deity commonly received, 3 but some male attendant and steward of Jupiter. Varro thinks that they are the gods of whom we speak who are within, and in the inmost recesses of heaven, and that neither their number nor names are known. The Etruscans say that these are the Consentes and Complices, 4 and name them because they rise and fall together, six of them being male, and as many female, with unknown names and pitiless dispositions, 5 but they are considered the counsellors and princes of Jove supreme. There were some, too, who said that Jupiter, Juno, and Minerva were the dii Penates, without whom we cannot live and be wise, and by whom we are ruled within in reason, passion, and thought. As you see, even here, too, nothing is said harmoniously, nothing is settled with the consent of all, nor is there anything reliable on which the mind can take its stand, drawing by conjecture very near to the truth. For their opinions are so doubtful, and one supposition so discredited 6 by another, that there is either no truth in them all, or if it is uttered by any, it is not recognised amid so many different statements.


  1. The ms. reads immortalium, corrected in the edd. urbem Ilium. ↩

  2. Supposed to be either the genius attending Jupiter; the family god as sent by him; or the chief among the genii, sometimes mentioned simply as Genius. ↩

  3. Lit., "whom the commonalty receives." ↩

  4. Consentes (those who are together, or agree together, i.e., councillors) and Complices (confederate, or agreeing) are said by some to be the twelve gods who composed the great council of heaven; and, in accordance with this, the words una oriantur et occidant una might be translated "rise and sit down together," i.e., at the council table. But then, the names and number of these are known; while Arnobius says, immediately after, that the names of the dii Consentes are not known and has already quoted Varro, to the effect that neither names nor number are known. Schelling (über die Gotth. v. Samothr , quoted by Orelli) adopts the reading (see following note), "of whom very little mention is made," i.e., in prayers or rites, because they are merely Jove's councillors, and exercise no power over men, and identifies them with the Samothracian Cabiri--Kabeiroi and Consentes being merely Greek and Latin renderings of the name. ↩

  5. So the ms. and all edd. reading miserationis parcissimae, except Gelenius, who reads nationis barbarissimae--"of a most barbarous nation;" while Ursinus suggested memorationis parc.--"of whom very little mention is made,"--the reading approved by Schelling. ↩

  6. Lit., "shaken to its foundations." ↩

  Drucken   Fehler melden
  • Text anzeigen
  • Bibliographische Angabe
  • Scans dieser Version
Übersetzungen dieses Werks
Gegen die Heiden (BKV)
The Seven Books of Arnobius Against the Heathen
Kommentare zu diesem Werk
Einleitung
Elucidations - Seven Books Against the Heathens
Introduction to Arnobius

Inhaltsangabe

Theologische Fakultät, Patristik und Geschichte der alten Kirche
Miséricorde, Av. Europe 20, CH 1700 Fribourg

© 2025 Gregor Emmenegger
Impressum
Datenschutzerklärung