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Gegen die Heiden (BKV)
Nr. 39
Woher also erweisen wir, alle diese Erzählungen seyen Darstellungen von Thatsachen? Aus den heiligen Festen und den Mysterien der Geheimdienste, die theils zu bestimmten Zeiten und an festgesetzten Tagen gefeiert werden, theils die Völkerstämme im Verborgenen überliefern, bewahrt durch eigenthümlicher Weise immerwährende Fortdauer: denn nicht ist zu glauben, dieß sey ohne Grund, geschähe fruchtlos und unnütz, und habe keine mit den ersten Anordnungen im Verband stehende Ursache. Jene Pinie, welche auf feierliche Weise in der Göttin Mutter Heiligthum eingebracht wird, ist sie nicht das Abbild jenes Baumes unter dem Attis sich durch Entmannung tödtete, und welche, wie sie erzählen, dieselbe zum Troste ihres Schmerzes heiligte? Jene Aufrichtung der Phallos, welche alljährlich mit gebührender Weise Griechenland ehrt und verherrlicht, erneuert sie nicht jener Schandthat Bild, mittelst der sich Liber seiner Verschuldung entledigte? Jene eleusinischen Mysterien und verborgenen Bräuche heiliger Dienste, wessen Gedächtniß enthalten sie? nicht jener Irren, auf welchen Ceres, ermüdet vom Umhersuchen nach der Tochter, Attika erreichte, das Weizenkorn mitbrachte, die Familie der Nebriden mit einem Hirschkalbsfelle beehrte und jenes ungeheure Schaustück der Bauboscham belachte? Oder findet eine andere Ursache statt, so läßt uns das unberührt, wenn nur diese Ursache dieß alles insgesammt hinwegräumt: denn nimmermehr ist glaublich, ohne vorhergehende Anlässe sey dieß aufgenommen S. 161 worden, oder man muß annehmen, die Athener seyen unsinnig, daß sie sich einen Religionbrauch, ohne irgend einen Grund zusammengebracht, beigelegt haben. Wenn nun aber klar ist und feststeht, das heißt, wenn geschehenen Dingen die Ursachen und Anfänge der Mysterien entfließen, so können sie durch keine Umkehrung in Allegorien hinübergeführt werden: denn was gethan, vollbracht ist, kann dem Verbot der Natur der Dinge zufolge nicht ungethan werden.
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The Seven Books of Arnobius Against the Heathen
39.
Whence, then, do we prove that all these narratives are records of events? From the solemn rites and mysteries of initiation, it is clear, whether those which are celebrated at fixed times and on set days, or those which are taught secretly by the heathen without allowing the observance of their usages to be interrupted. For it is not to be believed that these have no origin, are practised without reason or meaning, and have no causes connected with their first beginnings. That pine which is regularly born into the sanctuary of the Great Mother, 1 is it not in imitation of that tree beneath which Attis mutilated and unmanned himself, which also, they relate, the goddess consecrated to relieve her grief? That erecting of phalli and fascina, which Greece worships and celebrates in rites every year, does it not recall the deed by which Liber 2 paid his debt? Of what do those Eleusinian mysteries and secret rites contain a narrative? Is it not of that wandering in which Ceres, worn out in seeking for her daughter, when she came to the confines of Attica, brought wheat with her, graced with a hind's skin the family of the Nebridae 3 and laughed at that most wonderful sight in Baubo's groins? Or if there is another cause, that is nothing to us, so long as they are all produced by some cause. For it is not credible that these things were set on foot without being preceded by any causes, or the inhabitants of Attica must be considered mad to have received 4 a religious ceremony got up without any reason. But if this is clear and certain, that is, if the causes and origins of the mysteries are traceable to past events, by no change can they be turned into the figures of allegory; for that which has been done, which has taken place, cannot, in the nature of things, be undone. 5
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The ms. and edd. read matris deae--"of the mother goddess;" for which Meursius proposed deûm--"mother of the gods," the usual form of the title. Cf. cc. 7 and 16. [See Elucidation V.; also note the reference to St. Augustine.] ↩
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The name is wanting in the ms. Cf. c. 28. ↩
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No Attic family of this name is mentioned anywhere; but in Cos the Nebridae were famous as descendants of AEsculapius through Nebros. In Attica, on the other hand, the initiated were robed in fawn-skins (nebrides), and were on this account spoken of as nebrizontes. Salmasius has therefore suggested (ad Solinum, p. 864, E) that Arnobius, or the author on whom he relied, transferred the family to Attica on account of the similarity of sound. ↩
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Lit., "who have attached to themselves." ↩
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Arnobius would seem to have been partial to this phrase, which occurs in the middle of c. 38. ↩