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Works Arnobius the Elder (240-330) Adversus Nationes

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Gegen die Heiden (BKV)

Nr. 4

Ist dieß nun nicht, schlachtet man dann vielleicht den Göttern Opferthiere und wirft sie auf die brennenden Altäre, um irgend einer Lust willen, oder wie man sagt, ihres Verlangens wegen? Welcher Mensch aber S. 182 mag sich bereden, die Götter verweichlichten sich durch wollüstige Erheiterungen, äußerten Lust nach begierlichen Vergnügen und ließen sich gleich verächtlichen Thieren von reizender Sinnlichkeit verlocken, durch den flüchtigen Kitzel des Gaumens ergötzen? denn was durch Wollust zerstreut wird, das muß durch die entgegenstehende Trübsal beengt werden; und nicht kann von der Trauer Angst frei seyn, was vor Freude erbebt und durch der Lust Lebendigkeit sich erlabt. Beider Gemüthsstimmungen aber müssen die Götter enthoben seyn, wollen wir, sie seyen beständig und der Sterblichen Gebrechlichkeit beraubt. Ja noch mehr, jede Wollust ist ein gewisses Liebkosen des Körpers und wird mittelst jener bekannten fünf Sinne empfangen. Empfinden sie nun die Götter, so haben dieselben nothwendig auch Körper, welche der Sinne Vermittler und die Zugänge für die aufzunehmenden Wollüste sind. Endlich, was ist das für ein Vergnügen, sich an dem Schlachten unschädlicher Thiere zu erfreuen, oftmals das jämmerliche Brüllen anzuhören, Blutströme zu sehen; wahrzunehmen, wie mit der Tödtung das Leben entfliegt; wie das Verborgene enthüllt, die Eingeweide sammt dem Unflath hervordrängen; wie mittelst nachhaltiger Lebenskraft das Herz noch zuckt, die Gefäße noch beben und zittern? Wir halbwilde, ja vielmehr, um wahrhaftiger und offener uns auszudrücken, wir wilde Menschen, von unseliger Nothwendigkeit und durch üblen Gebrauch belehrt, von ihnen unsere Nahrungsmittel herzunehmen, werden doch manchmal zum Mitleid bewogen; klagen uns selbst an und verdammen uns von Herzen nach Ueberlegung und Betrachtung der Sache, weil wir die Verbindlichkeit der Menschlichkeit bei Seite gesetzt, des natürlichen Ursprunges Gemeinschaft zerrissen haben. Glaubt wohl irgend Einer, die sanftmüthigen, wohlthätigen, milden Götter erfreuten sich am Tödten der Thiere und empfänden ein Wohlbehagen, wenn einmal diese vor ihnen zusammenstürzen und auf erbärmliche Weise das Leben lassen? Also beut auch die Lust, wie wir sehen, keine Ursache für die Opfer dar; noch ist weshalb man sie darbringe ein Grund vorhanden, weil keine Lust hier stattfindet, und findet etwa eine statt, so kann sie auf keine Weise, wie dargetan worden, den Göttern zu Theil werden.

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The Seven Books of Arnobius Against the Heathen

4.

If perchance it is not this, 1 are victims not slain in sacrifice to the gods, and cast upon their flaming altars to give them 2 some pleasure and delight? And can any man persuade himself that the gods become mild as they are exhilarated by pleasures, that they long for sensual enjoyment, and, like some base creatures, are affected by agreeable sensations, and charmed and tickled for the moment by 3 a pleasantness which soon passes away? For that which is overcome by pleasure must be harassed by its opposite, sorrow; nor can that be free from the anxiety of grief, which trembles with joy, and is elated capriciously with gladness. 4 But the gods should be free from both passions, if we would have them to be everlasting, and freed from the weakness of mortals. Moreover, every pleasure is, as it were, a kind of flattery of the body, and is addressed to the five well-known senses; but if the gods above feel it, 5 they must partake also of those bodies through which there is a way to the senses, and a door by which to receive pleasures. Lastly, what pleasure is it to take delight in the slaughter of harmless creatures, to have the ears ringing often with their piteous bellowings, to see rivers of blood, the life fleeing away with the blood, and the secret parts having been laid open, not only the intestines to protrude with the excrements, but also the heart still bounding with the life left in it, and the trembling, palpitating veins in the viscera? We half-savage men, nay rather,--to say with more candour what it is truer and more candid to say,--we savages, whom unhappy necessity and bad habit have trained to take these as food, are sometimes moved with pity for them; we ourselves accuse and condemn ourselves when the thing is seen and looked into thoroughly, because, neglecting the law which is binding on men, we have broken through the bonds which naturally united us at the beginning. 6 Will 7 any one believe that the gods, who are kind, beneficent, gentle, are delighted and filled with joy by the slaughter of cattle, if ever they fall and expire pitiably before their altars? 8 And there is no cause, then, for pleasure in sacrifices, as we see, nor is there a reason why they should be offered, since there is no pleasure afforded by them; and if perchance there is some, 9 it has been shown that it cannot in any way belong to the gods.


  1. The heathen opponent is supposed to give up his first reason, that the sacrifices provided food for the gods, and to advance this new suggestion, that they were intended for their gratification merely. ↩

  2. Lit., "for the sake of." ↩

  3. Lit., "with the fleeting tickling of." ↩

  4. Lit., "with the levities of gladnesses." ↩

  5. i.e., pleasure. ↩

  6. Naturalis initii consortia. ↩

  7. So the ms. and first ed., according to Oehler, reading cred-e-t, the others -i---"does." ↩

  8. Lit., "these." ↩

  9. Arnobius says that the sacrifices give no pleasure to any being, or at least, if that is not strictly true, that they give none to the gods. [See Elucidation VI., infra.] ↩

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Gegen die Heiden (BKV)
The Seven Books of Arnobius Against the Heathen
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Einleitung
Elucidations - Seven Books Against the Heathens
Introduction to Arnobius

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