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Summa theologiae
Articulus 4
Iª-IIae q. 25 a. 4 arg. 1
Ad quartum sic proceditur. Videtur quod non sint istae quatuor principales passiones, gaudium et tristitia, spes et timor. Augustinus enim, in XIV de Civ. Dei, non ponit spem, sed cupiditatem loco eius.
Iª-IIae q. 25 a. 4 arg. 2
Praeterea, in passionibus animae est duplex ordo, scilicet intentionis, et consecutionis seu generationis. Aut ergo principales passiones accipiuntur secundum ordinem intentionis, et sic tantum gaudium et tristitia, quae sunt finales, erunt principales passiones. Aut secundum ordinem consecutionis seu generationis, et sic amor erit principalis passio. Nullo ergo modo debent dici quatuor principales passiones istae quatuor, gaudium et tristitia, spes et timor.
Iª-IIae q. 25 a. 4 arg. 3
Praeterea, sicut audacia causatur ex spe, ita timor ex desperatione. Aut ergo spes et desperatio debent poni principales passiones, tanquam causae, aut spes et audacia, tanquam sibi ipsis affines.
Iª-IIae q. 25 a. 4 s. c.
Sed contra est illud quod Boetius, in libro de Consol., enumerans quatuor principales passiones, dicit, gaudia pelle, pelle timorem, spemque fugato, nec dolor adsit.
Iª-IIae q. 25 a. 4 co.
Respondeo dicendum quod hae quatuor passiones communiter principales esse dicuntur. Quarum duae, scilicet gaudium et tristitia, principales dicuntur, quia sunt completivae et finales simpliciter respectu omnium passionum, unde ad omnes passiones consequuntur, ut dicitur in II Ethic. Timor autem et spes sunt principales, non quidem quasi completivae simpliciter, sed quia sunt completivae in genere motus appetitivi ad aliquid, nam respectu boni, incipit motus in amore, et procedit in desiderium, et terminatur in spe; respectu vero mali, incipit in odio, et procedit ad fugam, et terminatur in timore. Et ideo solet harum quatuor passionum numerus accipi secundum differentiam praesentis et futuri, motus enim respicit futurum, sed quies est in aliquo praesenti. De bono igitur praesenti est gaudium; de malo praesenti est tristitia; de bono vero futuro est spes; de malo futuro est timor. Omnes autem aliae passiones, quae sunt de bono vel de malo praesenti vel futuro, ad has completive reducuntur. Unde etiam a quibusdam dicuntur principales hae praedictae quatuor passiones, quia sunt generales. Quod quidem verum est, si spes et timor designant motum appetitus communiter tendentem in aliquid appetendum vel fugiendum.
Iª-IIae q. 25 a. 4 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod Augustinus ponit desiderium vel cupiditatem loco spei, inquantum ad idem pertinere videntur, scilicet ad bonum futurum.
Iª-IIae q. 25 a. 4 ad 2
Ad secundum dicendum quod passiones istae dicuntur principales, secundum ordinem intentionis et complementi. Et quamvis timor et spes non sint ultimae passiones simpliciter, tamen sunt ultimae in genere passionum tendentium in aliud quasi in futurum. Nec potest esse instantia nisi de ira. Quae tamen non potest poni principalis passio, quia est quidam effectus audaciae, quae non potest esse passio principalis, ut infra dicetur.
Iª-IIae q. 25 a. 4 ad 3
Ad tertium dicendum quod desperatio importat recessum a bono, quod est quasi per accidens, et audacia importat accessum ad malum, quod etiam est per accidens. Et ideo hae passiones non possunt esse principales, quia quod est per accidens, non potest dici principale. Et sic etiam nec ira potest dici passio principalis, quae consequitur audaciam.
Traduction
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Summe der Theologie
Vierter Artikel. Vier Leidenschaften sind die hauptsächlichen: Freude, Trauer, Hoffnung und Surcht.
a) Dies scheint nicht. Denn: Erreichung des Zweckes in Betracht gezogen, so ist die Liebe die Hauptleidenschaft. In keiner Weise also sind jene vier als Hauptlleidenschaften aufzuzählen. III. Wie die Kühnheit aus der Hoffnung folgt, so wird die Furcht durch die Verzweiflung verursacht. Entweder müssen also die Hoffnung und Verzweiflung als verursachende wie Hauptleidenschaften angesehen werden oder die Hoffnung und die Kühnheit, die sich verwandt sind. Auf der anderen Seite zählt Boëtius (l. de consol. mrtr. 7.) diese vier Leidenschaften als hauptsächliche auf: Gaudia pelle, pelle timorem, spemque fugato, nec dolor adsit.
b) Ich antworte, diese vier Leidenschaften werden gemeinhin als die hauptsächlichen bezeichnet. Die Freude und Trauer nämlich sind die EndLeidenschaften, welche alle anderen vollenden und beruhigen; weshalb sie nach 2 Ethic. 3. auf alle diese anderen folgen. Die Furcht und die Hoffnung aber sind vollendende im Bereiche der Bewegungen zu etwas hin. Denn mit Rücksicht auf das Gute fängt die Bewegung an in der Liebe, setzt sich fort im Begehren, geht zu Ende in der Hoffnung; und mit Rücksicht auf das Böse fängt sie an im Hasse, setzt sich fort in der Flucht vor etwas, geht als Bewegung zu Ende in der Furcht. Und deshalb pflegt die Zahl dieser vier Leidenschaften betrachtet zu werden gemäß dem Unterschiede von Gegenwärtigem und Zukünftigem. Denn die Bewegung geht auf das Zukünftige, die Ruhe auf das Gegenwärtige was man schon hat. Über das gegenwärtige Gute also freut man sich; über das gegenwärtige Übel trauert man; das zukünftige Gute hat zum Gegenstande die Hoffnung, das zukünftige Übel die Furcht. Es sind sonach diese vier Leidenschaften die hauptsächlichen, weil sie allgemeine Bedeutung haben, insofern Hoffnung und Furcht gemeinhin bezeichnen die Bewegung des Begehrens, das etwas haben will oder vor etwas flieht.
c) I. Das Begehren setzt Augustin an die Stelle der Hoffnung, weil es ebenfalls auf etwas Zukünftiges geht. II. Diese vier Leidenschaften sind die hauptsächlichen gemäß der Ordnung, welche von der Absicht kommt und gemäß dem Vollenden. Und obgleich die Hoffnung und die Furcht nicht schlechthin die letzten Leidenschaften sind, so sind sie doch nach der Seite hin die letzten in der Seinsart der Leidenschaften, daß sie auf etwas wie auf etwas Zukünftiges sich richten. Höchstens könnte der Zorn hier eingeworfen werden. Dieser kann jedoch nicht Hauptleidenschaft sein, weil er nur eine gewisse Wirkung der Kühnheit ist; und die Kühnheit kann nicht, wie unten noch entwickelt werden wird (Kap. 45, Art. 2 ad III.), Hauptleidenschaft sein. III. Die Verzweiflung schließt die Entfernung vom Guten ein; berücksichtigt also das Gute nicht an sich, in seiner Natur, sondern nur auf Grund eines hinzutretenden Umstandes, per accidens. Und die Kühnheit geht voran auf das Übel zu, was ebenso nicht der Natur des Übels gebührt, sondern nur mit Rücksicht auf etwas Hinzutretendes. Was aber einzig auf Grund von etwas Nebensächlichem Bestand und Sein hat, das kann nicht etwas Hauptsächliches sein; und so kann auch der Zorn als bloße Wirkung der Kühnheit keine Hauptleidenschaft genannt werden.