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Summa theologiae
Articulus 4
Iª-IIae q. 29 a. 4 arg. 1
Ad quartum sic proceditur. Videtur quod aliquis possit seipsum odio habere. Dicitur enim in Psalmo X, qui diligit iniquitatem, odit animam suam. Sed multi diligunt iniquitatem. Ergo multi odiunt seipsos.
Iª-IIae q. 29 a. 4 arg. 2
Praeterea, illum odimus, cui volumus et operamur malum. Sed quandoque aliquis vult et operatur sibi ipsi malum, puta qui interimunt seipsos. Ergo aliqui seipsos habent odio.
Iª-IIae q. 29 a. 4 arg. 3
Praeterea, Boetius dicit, in II de Consol., quod avaritia facit homines odiosos, ex quo potest accipi quod omnis homo odit avarum. Sed aliqui sunt avari. Ergo illi odiunt seipsos.
Iª-IIae q. 29 a. 4 s. c.
Sed contra est quod apostolus dicit, ad Ephes. V, quod nemo unquam carnem suam odio habuit.
Iª-IIae q. 29 a. 4 co.
Respondeo dicendum quod impossibile est quod aliquis, per se loquendo, odiat seipsum. Naturaliter enim unumquodque appetit bonum, nec potest aliquis aliquid sibi appetere nisi sub ratione boni, nam malum est praeter voluntatem, ut Dionysius dicit, IV cap. de Div. Nom. Amare autem aliquem est velle ei bonum, ut supra dictum est. Unde necesse est quod aliquis amet seipsum; et impossibile est quod aliquis odiat seipsum, per se loquendo. Per accidens tamen contingit quod aliquis seipsum odio habeat. Et hoc dupliciter. Uno modo, ex parte boni quod sibi aliquis vult. Accidit enim quandoque illud quod appetitur ut secundum quid bonum, esse simpliciter malum, et secundum hoc, aliquis per accidens vult sibi malum, quod est odire. Alio modo, ex parte sui ipsius, cui vult bonum. Unumquodque enim maxime est id quod est principalius in ipso, unde civitas dicitur facere quod rex facit, quasi rex sit tota civitas. Manifestum est ergo quod homo maxime est mens hominis. Contingit autem quod aliqui aestimant se esse maxime illud quod sunt secundum naturam corporalem et sensitivam. Unde amant se secundum id quod aestimant se esse, sed odiunt id quod vere sunt, dum volunt contraria rationi. Et utroque modo, ille qui diligit iniquitatem, odit non solum animam suam, sed etiam seipsum.
Iª-IIae q. 29 a. 4 ad 1
Et per hoc patet responsio ad primum.
Iª-IIae q. 29 a. 4 ad 2
Ad secundum dicendum quod nullus sibi vult et facit malum, nisi inquantum apprehendit illud sub ratione boni. Nam et illi qui interimunt seipsos, hoc ipsum quod est mori, apprehendunt sub ratione boni, inquantum est terminativum alicuius miseriae vel doloris.
Iª-IIae q. 29 a. 4 ad 3
Ad tertium dicendum quod avarus odit aliquod accidens suum, non tamen propter hoc odit seipsum, sicut aeger odit suam aegritudinem, ex hoc ipso quod se amat. Vel dicendum quod avaritia odiosos facit aliis, non autem sibi ipsi. Quinimmo causatur ex inordinato sui amore, secundum quem de bonis temporalibus plus sibi aliquis vult quam debeat.
Übersetzung
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Summe der Theologie
Vierter Artikel. Niemand kann sich selber hassen.
a) Dementgegen heißt es: I. Ps. 10.: „Wer die Bosheit liebt, haßt seine eigene Seele.“ Viele aber lieben die Bosheit. Also hassen sie sich selber. II. Jenen hassen wir, dem wir etwas Übles wollen oder anthun. Das hat aber oft genug statt gegenüber uns selbst; wie wenn jemand sich selbst tötet. III. Boëtius (2 de consol. prosa 5.) schreibt: „Der Geiz macht die Menschen verhaßt.“ Also jeder Mensch haßt den Geizigen. Viele aber sind geizig. Also hassen sie sich selber. Auf der anderen Seite sagt Paulus (Ephes. 5.): „Niemand hat je sein eigen Fleisch gehaßt.“
b) Ich antworte, unmöglich könne jemand, an und für sich betrachtet, sich selber hassen. Denn kraft der Natur begehrt jeglicher nach Gut; und nichts kann er für sich erstreben wie unter dem Gesichtspunkte des Guten. Denn „das Übel ist außerhalb des Willens,“ schreibt Dionysius (4 de div. nom.) Jemand lieben aber bedeutet: ihm Gutes wollen. Notwendigerweise also muß jeder sich selbst lieben; kann sonach unmöglich sich hassen. Nebensächlicherweise aber jemand sich hassen und zwar: 1. von seiten des Gegenstandes, insofern jemand begehrt, was nach einer gewissen Seite hin wohl ein Gut ist, an sich betrachtet aber ein Übel; wonach er also vom Scheine getäuscht für sich in Wahrheit ein Übel will, und somit sich selber haßt; — 2. von seiten des Wollenden, des Subjekts also, dem man Gutes will. Denn jegliches Wesen ist vorzugsweise das, was in ihm an erster Stelle steht, also das Hauptsächliche vorstellt; wonach man sagt, ein Staat thue das, was der König thut, als ob der König der ganze Staat sei. Nun ist es aber offenbar, daß im Menschen als das Hauptsächliche der vernünftige Geist dasteht. Denken also Einzelne, sie hätten hauptsächlich Sein gemäß ihrem körperlich-sinnlichen Teile und lieben sie sich in der Weise gemäß ihrer falschen Meinung, so hassen sie, was sie in Wahrheit sind, da sie der Vernunft zuwider wollen. Und in jeder von beiden Weisen haßt derjenige, der die Bosheit liebt, nicht nur seine eigene Seele, sondern sich selbst.
c) Damit ist geantwortet auf I. II. Wer sich selbst tötet, faßt dies unter dem Gesichtspunkte des Guten auf, inwieweit dies irgend ein Elend oder einen Schmerz abschließt. Denn niemand kann sich ein Übel wollen oder anthun, insoweit er es als Übel auffaßt. III. Der Geizige haßt eine ihm anhängende Eigentümlichkeit; nicht aber sich selbst. So haßt auch der Kranke nicht sich, sondern die Krankheit, die er hat, eben weil er sich selber liebt. Oder „der Geiz macht verhaßt“ anderen, nicht aber sich selbst. Im Gegenteil entsteht er aus der Liebe, wonach jemand in ungeregelter Weise für seine Person mehr zeitliche Güter will als er bedarf.