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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summa theologiae

Articulus 5

Iª-IIae q. 32 a. 5 arg. 1

Ad quintum sic proceditur. Videtur quod actiones aliorum non sint nobis delectationis causa. Causa enim delectationis est proprium bonum coniunctum. Sed aliorum operationes non sunt nobis coniunctae. Ergo non sunt nobis causa delectationis.

Iª-IIae q. 32 a. 5 arg. 2

Praeterea, operatio est proprium bonum operantis. Si igitur operationes aliorum sint nobis causa delectationis, pari ratione omnia alia bona aliorum erunt nobis delectationis causa. Quod patet esse falsum.

Iª-IIae q. 32 a. 5 arg. 3

Praeterea, operatio est delectabilis, inquantum procedit ex habitu nobis innato, unde dicitur in II Ethic., quod signum generati habitus oportet accipere fientem in opere delectationem. Sed operationes aliorum non procedunt ex habitibus qui in nobis sunt, sed interdum ex habitibus qui sunt in operantibus. Non ergo operationes aliorum sunt nobis delectabiles, sed ipsis operantibus.

Iª-IIae q. 32 a. 5 s. c.

Sed contra est quod dicitur in secunda canonica Ioannis, gavisus sum valde, quoniam inveni de filiis tuis ambulantes in veritate.

Iª-IIae q. 32 a. 5 co.

Respondeo dicendum quod, sicut iam dictum est, ad delectationem duo requiruntur, scilicet consecutio proprii boni, et cognitio proprii boni consecuti. Tripliciter ergo operatio alterius potest esse delectationis causa. Uno modo, inquantum per operationem alicuius consequimur aliquod bonum. Et secundum hoc, operationes illorum qui nobis aliquod bonum faciunt, sunt nobis delectabiles, quia bene pati ab alio est delectabile. Alio modo, secundum quod per operationes aliorum efficitur nobis aliqua cognitio vel aestimatio proprii boni. Et propter hoc homines delectantur in hoc quod laudantur vel honorantur ab aliis, quia scilicet per hoc accipiunt aestimationem in seipsis aliquod bonum esse. Et quia ista aestimatio fortius generatur ex testimonio bonorum et sapientum, ideo in horum laudibus et honoribus homines magis delectantur. Et quia adulator est apparens laudator, propter hoc etiam adulationes quibusdam sunt delectabiles. Et quia amor est alicuius boni, et admiratio est alicuius magni, idcirco amari ab aliis, et in admiratione haberi, est delectabile; inquantum per hoc fit homini aestimatio propriae bonitatis vel magnitudinis, in quibus aliquis delectatur. Tertio modo, inquantum ipsae operationes aliorum, si sint bonae, aestimantur ut bonum proprium, propter vim amoris, qui facit aestimare amicum quasi eundem sibi. Et propter odium, quod facit aestimare bonum alterius esse sibi contrarium, efficitur mala operatio inimici delectabilis. Unde dicitur I ad Cor. XIII, quod caritas non gaudet super iniquitate, congaudet autem veritati.

Iª-IIae q. 32 a. 5 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod operatio alterius potest esse mihi coniuncta vel per effectum, sicut in primo modo; vel per apprehensionem, sicut in secundo modo; vel per affectionem, sicut in tertio modo.

Iª-IIae q. 32 a. 5 ad 2

Ad secundum dicendum quod ratio illa procedit quantum ad tertium modum, non autem quantum ad duos primos.

Iª-IIae q. 32 a. 5 ad 3

Ad tertium dicendum quod operationes aliorum etsi non procedant ex habitibus qui in me sunt, causant tamen in me aliquid delectabile; vel faciunt mihi aestimationem sive apprehensionem proprii habitus; vel procedunt ex habitu illius qui est unum mecum per amorem.

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Summe der Theologie

Fünfter Artikel. Die Thätigkeiten anderer sind ebenfalls Ursache unseres Ergötzens.

a) Dem gegenüber ist geltend zu machen: I. Ursache des Ergötzens ist ein mit dem Sich-Ergötzenden verbundenes Gut. Die Thätigkeit anderer aber ist nicht mit uns verbunden. II. Jede Thätigkeit ist ein dem Thätigseienden eigenes Gut. Ist also die Thätigkeit anderer die Ursache unseres Ergötzens, so würde dies aus dem gleichen Grund alles Jenes sein, was an Gütern und Vorzügen anderen eigen ist; was offenbar falsch ist. III. Die Thätigkeit ergötzt, weil sie aus einem uns innewohnenden oder eingeborenen Zustande hervorgeht; weshalb es 2 Ethic. 3. heißt: „Als Zeichen daß in uns ein Zustand thatsächlich erzeugt worden, muß man das Ergötzen betrachten, welches man an dem entsprechenden Thätigsein hat.“ Die Thätigkeiten anderer aber gehen nicht hervor aus Zuständen, die in uns sind. Also sind sie nicht für uns etwas Ergötzliches. Auf der anderen Seite steht bei 2. Joh. 4.: „Gefreut habe ich mich sehr, weil ich gefunden, daß deine Söhne in der Wahrheit wandeln.“

b) Ich antworte, zum Ergötzen gehöre zweierlei: 1. die Erreichung des begehrten Gutes; und 2. die Erkenntnis davon, daß man es erreicht hat. In dreifacher Weise also kann die Thätigkeit eines anderen Ursache sein für unser Ergötzen: einmal, weil die Thätigkeit anderer uns beisteht, um ein Gut zu erreichen; und danach, insofern die Thätigkeit anderer uns Gutes bringt, ist sie Gegenstand des Ergötzens für uns, weil es ergötzlich ist, einen guten Eindruck von einem anderen her zu erhalten. Dann, weil kraft der Thätigkeit anderer in uns eine Erkenntnis oder eine Wertschätzung eigener Vorzüge bewirkt wird; und danach freuen wir uns, wenn wir von anderen gelobt oder geehrt werden, denn wir empfangen dadurch eine Wertschätzung “des eigenen Guten. Und weil diese Wertschätzung einen höheren Grad hat, wenn weise und tugendhafte Menschen uns ehren und loben; freuen wir uns mehr über deren Lob. Weil also der Schmeichler dem Anscheine nach lobt, ergötzen sich manche am Lobe von Schmeichlern. Und weil nur etwas Gutes geliebt und etwas Großes bewundert wird, ergötzen wir uns, wenn wir von anderen geliebt und bewundert werden. Endlich ist die Thätigkeit anderer Quelle unseres Ergötzens, weil eine solche Thätigkeit selber, ist sie überhaupt gut, auf Grund der Liebe erachtet wird wie ein eigenes Gut; denn die Liebe lehrt, den Freund gleich einem anderen Selbst zu betrachten. Und auf Grund des Hasses, der gebietet, das Gute des anderen wie ein Übel der eigenen Person zu betrachten, wird die schlechte Thätigkeit des Feindes dann auch ihrerseits Gegenstand des Ergötzens nach 1. Kor. 13.: „Die Liebe freut sich nicht über die Bosheit; freut sich aber an der Wahrheit.“

c) I. Die Thätigkeit des anderen ist mit mir verbunden entweder auf Grund des Gewirkten, wie in der erstgenannten Weise; oder auf Grund der Auffassung, wie in der zweitgenannten; oder auf Grund der Hinneigung, wie in der letztgenannten. II. Dieser Einwurf betrifft nur die letztgenannte Art und Weise; nicht die beiden anderen. III. Die Thätigkeit anderer geht zwar nicht von Zuständen in uns aus, verursacht aber für mich etwas Ergötzliches, wie auseinandergesetzt.

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