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Summa theologiae
Articulus 8
Iª-IIae q. 32 a. 8 arg. 1
Ad octavum sic proceditur. Videtur quod admiratio non sit causa delectationis. Admirari enim est ignorantis naturae, ut Damascenus dicit. Sed ignorantia non est delectabilis, sed magis scientia. Ergo admiratio non est causa delectationis.
Iª-IIae q. 32 a. 8 arg. 2
Praeterea, admiratio est principium sapientiae, quasi via ad inquirendum veritatem, ut dicitur in principio Metaphys. Sed delectabilius est contemplari iam cognita, quam inquirere ignota, ut philosophus dicit in X Ethic., cum hoc habeat difficultatem et impedimentum, illud autem non habeat; delectatio autem causatur ex operatione non impedita, ut dicitur in VII Ethic. Ergo admiratio non est causa delectationis, sed magis delectationem impedit.
Iª-IIae q. 32 a. 8 arg. 3
Praeterea, unusquisque in consuetis delectatur, unde operationes habituum per consuetudinem acquisitorum, sunt delectabiles. Sed consueta non sunt admirabilia, ut dicit Augustinus, super Ioan. Ergo admiratio contrariatur causae delectationis.
Iª-IIae q. 32 a. 8 s. c.
Sed contra est quod philosophus dicit, in I Rhetoric., quod admiratio est delectationis causa.
Iª-IIae q. 32 a. 8 co.
Respondeo dicendum quod adipisci desiderata est delectabile, ut supra dictum est. Et ideo quanto alicuius rei amatae magis crescit desiderium, tanto magis per adeptionem crescit delectatio. Et etiam in ipso augmento desiderii fit augmentum delectationis, secundum quod fit etiam spes rei amatae; sicut supra dictum est quod ipsum desiderium ex spe est delectabile. Est autem admiratio desiderium quoddam sciendi, quod in homine contingit ex hoc quod videt effectum et ignorat causam, vel ex hoc quod causa talis effectus excedit cognitionem aut facultatem ipsius. Et ideo admiratio est causa delectationis inquantum habet adiunctam spem consequendi cognitionem eius quod scire desiderat. Et propter hoc omnia mirabilia sunt delectabilia, sicut quae sunt rara, et omnes repraesentationes rerum, etiam quae in se non sunt delectabiles; gaudet enim anima in collatione unius ad alterum, quia conferre unum alteri est proprius et connaturalis actus rationis, ut philosophus dicit in sua poetica. Et propter hoc etiam liberari a magnis periculis magis est delectabile, quia est admirabile, ut dicitur in I Rhetoric.
Iª-IIae q. 32 a. 8 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod admiratio non est delectabilis inquantum habet ignorantiam, sed inquantum habet desiderium addiscendi causam; et inquantum admirans aliquid novum addiscit, scilicet talem esse quem non aestimabat.
Iª-IIae q. 32 a. 8 ad 2
Ad secundum dicendum quod delectatio duo habet, scilicet quietem in bono, et huiusmodi quietis perceptionem. Quantum igitur ad primum, cum sit perfectius contemplari veritatem cognitam quam inquirere ignotam, contemplationes rerum scitarum, per se loquendo, sunt magis delectabiles quam inquisitiones rerum ignotarum. Tamen per accidens, quantum ad secundum, contingit quod inquisitiones sunt quandoque delectabiliores, secundum quod ex maiori desiderio procedunt, desiderium autem maius excitatur ex perceptione ignorantiae. Unde maxime homo delectatur in his quae de novo invenit aut addiscit.
Iª-IIae q. 32 a. 8 ad 3
Ad tertium dicendum quod ea quae sunt consueta, sunt delectabilia ad operandum, inquantum sunt quasi connaturalia. Sed tamen ea quae sunt rara, possunt esse delectabilia, vel ratione cognitionis, quia desideratur eorum scientia, inquantum sunt mira; vel ratione operationis, quia ex desiderio magis inclinatur mens ad hoc quod intense in novitate operetur, ut dicitur in X Ethic.; perfectior enim operatio causat perfectiorem delectationem.
Übersetzung
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Summe der Theologie
Achter Artikel. Die Bewunderung ist Ursache des Ergötzens.
a) Dagegen sagt I. Damascenus (2. de orth. fide 22.): „Bewundern ist eigen einer Natur, die unwissend ist.“ Unwissenheit aber ist kein Grund zur Freude. II. Das „Sich-Wundern“ ist der Anfang der Weisheit, gleichsam der Weg zur Erforschung der Wahrheit; so heißt es im Beginne der Metaphysik des Aristoteles. Angenehmer und ergötzlicher nun ist es, bereits Gekanntes zu betrachten wie Unbekanntes zu erforschen, schreibt Aristoteles (10.Ethic. 7); da dies Schwierigkeiten hat jenes aber nicht, Ergötzen aber verursacht wird von einer ungehinderten Thätigkeit. Also ist Bewunderung kein Grund für ein Ergötzen. III. Ein jeder ergötzt sich am Gewohnten, weshalb ja die Thätigkeiten, welche aus den zur Gewohnheit gewordenen Zuständen hervorfließen, Ergötzen bereiten. Was aber man gewohnt ist, das ist nicht mehr Gegenstand der Bewunderung, wie Augustinus (sup. Joann. tract. 24) sagt. Also ist Bewunderung im Gegensatze zur Begründung des Ergötzens. Auf der anderen Seite sagt Aristoteles (I. Rhet. 11): „Bewunderung verursacht Ergötzen.“
b) Ich antworte, daß es Ergötzen bereitet, wenn man das Ersehnte erreicht. Je mehr also ein Gut ersehnt worden, desto größer wird das Ergötzen daran sein. Und im Vermehren der Sehnsucht liegt bereits ein Ergötzen, insofern die Hoffnung, den geliebten Gegenstand zu besitzen, schon Vergnügen macht. Nun ist die Bewunderung eine gewisse Sehnsucht, etwas zu wissen. Denn jener bewundert oder wundert sich, der die Wirkung sieht, aber die Ursache davon nicht kennt; oder der die Ursache wohl kennt, jedoch deren Verhältnis zur Wirkung übersteigt seine Fassungskraft. Deshalb also ist die Verwunderung Ursache des Ergötzens, insofern sie nämlich die Hoffnung mit sich verbunden hat, die Kenntnis dessen zu erreichen, was zu wissen man sich sehnt. Aus diesjem Grunde sind demgemäß alle bewundernswerten Dinge Quelle von Ergötzen, wie etwas Seltenes. Denn die Seele freut sich am Vergleichen des einen mit dem anderen, was eine der Natur der Vernunft gemäße Thätigkeit ist, wie Aristoteles sagt. (Poëtica c. 4.) Und deshalb ist es auch Grund des Ergötzens, aus großen Gefahren befreit zu werden, weil es bewundernswert ist.
c) I. Insoweit die Bewunderung Unwissenheit einschließt, ist sie nicht Ursache des Ergötzens; wohl aber weil sie die Sehnsucht weckt nach Wissen und inwieweit der sich Wundernde etwas Neues dazu lernt, nämlich daß er so sei, wie er früher sich nicht dachte. II. Das Ergötzen schließt ein die Ruhe in einem Gute und die Wahrnehmung derartiger Ruhe. Mit Rücksicht auf das Erste ist die Betrachtung bereits gekannter Wahrheiten an und für sich ergötzlicher als das Forschen nach ungekannten; denn vollendeter ist es, das Gewußte zu betrachten als Ungewußtes zu erforschen. Mit Rücksicht auf das Zweite aber ist das Nachforschen selber manchmal ergötzlicher, insofern dasselbe von einer größeren Sehnsucht ausgeht. Die Sehnsucht wird aber mehr geweckt durch dieWahrnehmung seiner Unwissenheit, weshalb der Mensch in hohem Grade sich freut über das, was er erfindet oder neu hinzulernt. III. Das Gewohnheitsmäßige wird mit Freuden gethan, weil es gleichsam eine zweite Natur ist. Was aber selten ist, verursacht Ergötzen entweder auf Grund der Kenntnis, weil dessen Wissenschaft ersehnt wird; oder auf Grund der Thätigkeit, weil infolge der Sehnsucht der Geist in höherem Grade thätig ist, um Neues kennen zu lernen. (Vgl. 10 Ethic. 4.) Denn ein vollendeteres Thätigsein verursacht vollendeteres Ergötzen,