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Summa theologiae
Articulus 1
Iª-IIae q. 33 a. 1 arg. 1
Ad primum sic proceditur. Videtur quod dilatatio non sit effectus delectationis. Dilatatio enim videtur ad amorem magis pertinere, secundum quod dicit apostolus, II ad Cor. VI, cor nostrum dilatatum est. Unde et de praecepto caritatis in Psalmo CXVIII, dicitur, latum mandatum tuum nimis. Sed delectatio est alia passio ab amore. Ergo dilatatio non est effectus delectationis.
Iª-IIae q. 33 a. 1 arg. 2
Praeterea, ex hoc quod aliquid dilatatur, efficitur capacius ad recipiendum. Sed receptio pertinet ad desiderium, quod est rei nondum habitae. Ergo dilatatio magis videtur pertinere ad desiderium quam ad delectationem.
Iª-IIae q. 33 a. 1 arg. 3
Praeterea, constrictio dilatationi opponitur. Sed constrictio videtur ad delectationem pertinere, nam illud constringimus quod firmiter volumus retinere; et talis est affectio appetitus circa rem delectantem. Ergo dilatatio ad delectationem non pertinet.
Iª-IIae q. 33 a. 1 s. c.
Sed contra est quod, ad expressionem gaudii, dicitur Isaiae LX, videbis, et affluens, et mirabitur et dilatabitur cor tuum. Ipsa etiam delectatio ex dilatatione nomen accepit ut laetitia nominetur sicut supra dictum est.
Iª-IIae q. 33 a. 1 co.
Respondeo dicendum quod latitudo est quaedam dimensio magnitudinis corporalis, unde in affectionibus animae non nisi secundum metaphoram dicitur. Dilatatio autem dicitur quasi motus ad latitudinem. Et competit delectationi secundum duo quae ad delectationem requiruntur. Quorum unum est ex parte apprehensivae virtutis, quae apprehendit coniunctionem alicuius boni convenientis. Ex hac autem apprehensione apprehendit se homo perfectionem quandam adeptum, quae est spiritualis magnitudo, et secundum hoc, animus hominis dicitur per delectationem magnificari, seu dilatari. Aliud autem est ex parte appetitivae virtutis, quae assentit rei delectabili, et in ea quiescit, quodammodo se praebens ei ad eam interius capiendam. Et sic dilatatur affectus hominis per delectationem, quasi se tradens ad continendum interius rem delectantem.
Iª-IIae q. 33 a. 1 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod nihil prohibet in his quae dicuntur metaphorice, idem diversis attribui secundum diversas similitudines. Et secundum hoc, dilatatio pertinet ad amorem ratione cuiusdam extensionis, inquantum affectus amantis ad alios extenditur, ut curet non solum quae sua sunt, sed quae aliorum. Ad delectationem vero pertinet dilatatio, inquantum aliquid in seipso ampliatur, ut quasi capacius reddatur.
Iª-IIae q. 33 a. 1 ad 2
Ad secundum dicendum quod desiderium habet quidem aliquam ampliationem ex imaginatione rei desideratae, sed multo magis ex praesentia rei iam delectantis. Quia magis praebet se animus rei iam delectanti, quam rei non habitae desideratae, cum delectatio sit finis desiderii.
Iª-IIae q. 33 a. 1 ad 3
Ad tertium dicendum quod ille qui delectatur, constringit quidem rem delectantem, dum ei fortiter inhaeret, sed cor suum ampliat, ut perfecte delectabili fruatur.
Übersetzung
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Summe der Theologie
Erster Artikel. Ergötzen erweitert.
a) Anstatt dessen scheint zu erweitern: I. Die Liebe; denn Paulus (2. Kor. 6.) schreibt: „Unser Herz ist erweitert“ und stellt dies als Wirkung der Liebe hin. Im selben Sinne heißt es Ps. 118: „Weit ist Dein Gebot allzusehr.“ Das Ergötzen ist aber eine andere Leidenschaft wie die Liebe. II. Dadurch daß etwas erweitert ist, kann es mehr in sich aufnehmen. In sich aufnehmen aber ist dem Verlangen oder der Sehnsucht eigein. III. Das Ergötzen scheint eher zu verengen. Denn woran wir uns ergötzen, das halten wir mit Ausschluß von allem anderen recht fest. Auf der anderen Seite heißt es Isai. 60: „Schauen wirst du und im Überflusse sein; wundern wird sich und erweitern dein Herz.“
b) Ich antworte; Weite ist ein gewisser Umfang körperlicher Größe; es wird also bei den Zuständen der Seele nur in figürlicher Weise von einer gewissen Weite gesprochen. Erweitern nun ist gewissermaßen die Bewegung zur Weite hin und kommt dem Ergötzen zu auf Grund von zweierlei: Denn 1. erfaßt der Mensch beim Ergötzen, daß ein ihm zukömmliches Gute mit ihm verbunden ist. Daraufhin erfaßt der Mensch sich selber als im Besitze eines Vorzuges. Jeder Vorzug aber oder jede Vollkommenheit ist eine geistige Weite; und danach sagt man, der Geist des Menschen werde durch das Ergötzen weiter. Das Begehren ruht 2. in dem besessenen Gute und es bietet sich diesem gleichsam dar, um innerlich angefüllt zu werden; und so wird das Begehren des Menschen erweitert durch das Ergötzen, indem es sich gleichsam der es innerlich ergötzenden und füllenden Sache überläßt.
c) I. Bei solchen figürlichen Ausdrucksweisen kann ein und derselbe Ausdruck nach verschiedenen Seiten hin auf Grund verschiedener Ähnlichkeiten von mehreren Dingen gebraucht werden. Und so wird von der Liebe gesagt,sie erweitere, weil sie den Affekt des Menschen mit Anderem, Außenliegendem vereinigt und so gleichsam sorgt nicht nur für das eigene Wohl, sondern auch für das anderer. Durch das Ergötzen aber wird etwas in sich selber weiter und umfassender. II. Das Verlangen oder die Sehnsucht hat wohl eine gewisse umfassende Weite infolge der Vorstellung, die man von der ersehnten Sache hat. Aber recht eigentlich wird von einer Weite gesprochen, wenn diese Sache nun wirklich als gegenwärtig festgehalten wird und die Seele sich daran ergötzt. Denn mehr giebt sich die Seele dem gegenwärtigen Gute hin, das sie ergötzt, als dem bloß ersehnten; da ja das Ergötzen der Zweck der Sehnsucht ist. III. Wer sich ergötzt, hält wohl die ergötzende Sache fest, weil er ihr fest anhängt; aber sein Herz erweitert er, damit er vollkommen dieser Sache genieße.