• Accueil
  • Œuvres
  • Introduction Instructions Collaboration Sponsors / Collaborateurs Copyrights Contact Mentions légales
Bibliothek der Kirchenväter
Recherche
DE EN FR
Œuvres Thomas d'Aquin (1225-1274)

Edition Masquer
Summa theologiae

Articulus 3

Iª-IIae q. 33 a. 3 arg. 1

Ad tertium sic proceditur. Videtur quod delectatio non impediat usum rationis. Quies enim maxime confert ad debitum rationis usum, unde dicitur in VII Physic., quod in sedendo et quiescendo fit anima sciens et prudens; et Sap. VIII, intrans in domum meam, conquiescam cum illa, scilicet sapientia. Sed delectatio est quaedam quies. Ergo non impedit, sed magis iuvat rationis usum.

Iª-IIae q. 33 a. 3 arg. 2

Praeterea, ea quae non sunt in eodem, etiam si sint contraria, non se impediunt. Sed delectatio est in parte appetitiva, usus autem rationis in parte apprehensiva. Ergo delectatio non impedit rationis usum.

Iª-IIae q. 33 a. 3 arg. 3

Praeterea, quod impeditur ab alio, videtur quodammodo transmutari ab ipso. Sed usus apprehensivae virtutis magis movet delectationem quam a delectatione moveatur, est enim causa delectationis. Ergo delectatio non impedit usum rationis.

Iª-IIae q. 33 a. 3 s. c.

Sed contra est quod philosophus dicit, in VI Ethic., quod delectatio corrumpit existimationem prudentiae.

Iª-IIae q. 33 a. 3 co.

Respondeo dicendum quod, sicut dicitur in X Ethic., delectationes propriae adaugent operationes, extraneae vero impediunt. Est ergo quaedam delectatio quae habetur de ipso actu rationis, sicut cum aliquis delectatur in contemplando vel ratiocinando. Et talis delectatio non impedit usum rationis, sed ipsum adiuvat, quia illud attentius operamur in quo delectamur; attentio autem adiuvat operationem. Sed delectationes corporales impediunt usum rationis triplici ratione. Primo quidem, ratione distractionis. Quia, sicut iam dictum est, ad ea in quibus delectamur, multum attendimus, cum autem attentio fortiter inhaeserit alicui rei, debilitatur circa alias res, vel totaliter ab eis revocatur. Et secundum hoc, si delectatio corporalis fuerit magna, vel totaliter impediet usum rationis, ad se intentionem animi attrahendo; vel multum impediet. Secundo, ratione contrarietatis. Quaedam enim delectationes, maxime superexcedentes, sunt contra ordinem rationis. Et per hunc modum philosophus dicit, in VI Ethic., quod delectationes corporales corrumpunt existimationem prudentiae, non autem existimationem speculativam, cui non contrariantur, puta quod triangulus habet tres angulos aequales duobus rectis. Secundum autem primum modum, utramque impedit. Tertio modo, secundum quandam ligationem, inquantum scilicet ad delectationem corporalem sequitur quaedam transmutatio corporalis, maior etiam quam in aliis passionibus, quanto vehementius afficitur appetitus ad rem praesentem quam ad rem absentem. Huiusmodi autem corporales perturbationes impediunt usum rationis, sicut patet in vinolentis, qui habent usum rationis ligatum vel impeditum.

Iª-IIae q. 33 a. 3 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod delectatio corporalis habet quidem quietem appetitus in delectabili, quae quies interdum contrariatur rationi; sed ex parte corporis, semper habet transmutationem. Et quantum ad utrumque, impedit rationis usum.

Iª-IIae q. 33 a. 3 ad 2

Ad secundum dicendum quod vis appetitiva et apprehensiva sunt quidem diversae partes, sed unius animae. Et ideo cum intentio animae vehementer applicatur ad actum unius, impeditur ab actu contrario alterius.

Iª-IIae q. 33 a. 3 ad 3

Ad tertium dicendum quod usus rationis requirit debitum usum imaginationis et aliarum virium sensitivarum, quae utuntur organo corporali. Et ideo ex transmutatione corporali usus rationis impeditur, impedito actu virtutis imaginativae et aliarum sensitivarum.

Traduction Masquer
Summe der Theologie

Dritter Artikel. Ergötzen hindert oft den Gebrauch der Vernunft.

a) Das scheint nicht so zu sein. Denn: I. Die Ruhe begünstigt in hohem Grade den Gebrauch der Vernunft, wie 7 Phys. es heißt: „Sitzend und ausruhend wird die Seele klug und weise“, oder wie Sap. 8. gesagt wird: „In mein Haus werde ich eintreten und mich ausruhen bei ihr“, nämlich bei der Weisheit. Das Ergötzen aber ist Ruhe. II. Die Thätigkeiten, welche nicht in ein und demselben Vermögen sind, mögen sie auch einander entgegengesetzt sein, hindern sich nicht. Das Ergötzen aber ist im begehrenden Teile; der Gebrauch der Vernunft im auffassenden Teile. Also ist da von einer Störung nicht die Rede. III. Was von etwas Anderem her gehindert wird, das scheint von diesem selben her Veränderungen zu leiden. Der Gebrauch der auffassenden Kraft aber ist vielmehr bestimmend für das Ergötzen als daß das Ergötzen umgekehrt ihn beeinflußte; er ist nämlich die Ursache des Ergötzens. Also hindert letzteres nicht den Gebrauch der Vernunft. Auf der anderen Seite sagt Aristoteles (6 Ethic. 5.): „Das Ergötzen verdirbt die Meinung der Klugheit.“

b) Ich antworte mit Aristoteles (10 Ethic. 5.): „Die der betreffenden Kraft eigenen und entsprechenden Ergötzungen vermehren und erhöhen das Thätigsein; die ihr fremden hindern es.“ Es besteht also ein Ergötzen an der Thätigkeit der Vernunft selber, wie wenn jemand sich daran freut, nachzuforschen und zu denken; und ein solches Ergötzen erhöht den Gebrauch der Vernunft. Denn das thun wir mit mehr Aufmerksamkeit, was wir gern thun; die Aufmerksamkeit aber ist eine Hilfe für das Thätigsein. Die körperlichen Ergötzlichkeiten jedoch sind aus drei Gründen ein Hindernis für den Gebrauch der Vernunft. 1. Sie zerstreuen; denn wir geben sehr acht auf das, was uns ergötzt. Geben wir aber recht stark acht auf die eine Thätigkeit, so werden wir schwächer in der anderen oder ganz darin gestört. Und deshalb, wenn das körperliche Ergötzen groß ist, hört der Gebrauch der Vernunft entweder ganz auf oder er wird in hohem Grade gehindert. 2. Zumal die Ergötzlichkeiten, welche das Maß übersteigen, sind gegen die Ordnung der Vernunft und somit im Gegensatze zu dieser. Und demnach meint Aristoteles, „die Meinung der Klugheit werde dadurch verdorben,“ nicht zwar der spekulativen, theoretischen, z. B. daß das Dreieck zwei R. enthalte, sondern die Anwendung auf die praktischen Fälle. 3. Die körperlichen Kräfte werden gebunden. Denn das Ergötzen hat zur Folge eine Veränderung im Stofflichen, Körperlichen hin; und zwar eine um so größere je heftiger das Ergötzen ist, und immer im Vergleiche zu allen anderen Leidenschaften die größte, weil das Ergötzen sich mit dem gegenwärtigen Gute beschäftigt, die anderen mit dem abwesenden,

c) I. Die Ruhe, welche das Ergötzen begleitet, ist manchmal entgegengesetzt der Ordnung der Vernunft; und immer hat sie zur Folge ein körperliches Anderswerden. Nach beiden Seiten hindert es den Gebrauch der Vernunft. II. Die begehrende und auffassende Kraft sind zwar verschiedene Kräfte,gehören aber der nämlichen Seele an. Ist also die Aufmerksamkeit der Seele auf die Thätigkeit der einen Kraft gerichtet, so ist damit ein Hindernis für die Thätigkeit der anderen gegeben. III. Der Gebrauch der Vernunft erfordert den gebührenden Gebrauch der Einbildungskraft und anderer sinnlicher Kräfte, die mit körperlichen Organen verbunden sind. Und so folgt aus der körperlichen Veränderung im Organe auch ein Hindernis für den Gebrauch der Vernunft.

  Imprimer   Rapporter une erreur
  • Afficher le texte
  • Référence bibliographique
  • Scans de cette version
Les éditions de cette œuvre
Summa theologiae
Traductions de cette œuvre
Summe der Theologie

Table des matières

Faculté de théologie, Patristique et histoire de l'Église ancienne
Miséricorde, Av. Europe 20, CH 1700 Fribourg

© 2025 Gregor Emmenegger
Mentions légales
Politique de confidentialité