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Summa theologiae
Articulus 6
Iª-IIae q. 40 a. 6 arg. 1
Ad sextum sic proceditur. Videtur quod iuventus et ebrietas non sint causa spei. Spes enim importat quandam certitudinem et firmitatem, unde ad Heb. VI, spes comparatur ancorae. Sed iuvenes et ebrii deficiunt a firmitate, habent enim animum de facili mutabilem. Ergo iuventus et ebrietas non est causa spei.
Iª-IIae q. 40 a. 6 arg. 2
Praeterea, ea quae augent potestatem, maxime sunt causa spei, ut supra dictum est. Sed iuventus et ebrietas quandam infirmitatem habent adiunctam. Ergo non sunt causa spei.
Iª-IIae q. 40 a. 6 arg. 3
Praeterea, experientia est causa spei, ut dictum est. Sed iuvenibus experientia deficit. Ergo iuventus non est causa spei.
Iª-IIae q. 40 a. 6 s. c.
Sed contra est quod philosophus dicit, in III Ethic., quod inebriati sunt bene sperantes. Et in II Rhetoric. dicitur quod iuvenes sunt bonae spei.
Iª-IIae q. 40 a. 6 co.
Respondeo dicendum quod iuventus est causa spei propter tria, ut philosophus dicit in II Rhetoric. Et haec tria possunt accipi secundum tres conditiones boni quod est obiectum spei, quod est futurum, et arduum, et possibile, ut dictum est. Iuvenes enim multum habent de futuro, et parum de praeterito. Et ideo, quia memoria est praeteriti, spes autem futuri; parum habent de memoria, sed multum vivunt in spe. Iuvenes etiam, propter caliditatem naturae, habent multos spiritus, et ita in eis cor ampliatur. Ex amplitudine autem cordis est quod aliquis ad ardua tendat. Et ideo iuvenes sunt animosi et bonae spei. Similiter etiam illi qui non sunt passi repulsam, nec experti impedimenta in suis conatibus, de facili reputant aliquid sibi possibile. Unde et iuvenes, propter inexperientiam impedimentorum et defectuum, de facili reputant aliquid sibi possibile. Et ideo sunt bonae spei. Duo etiam istorum sunt in ebriis, scilicet caliditas et multiplicatio spirituum, propter vinum; et iterum inconsideratio periculorum vel defectuum. Et propter eandem rationem etiam omnes stulti, et deliberatione non utentes, omnia tentant, et sunt bonae spei.
Iª-IIae q. 40 a. 6 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod in iuvenibus et in ebriis licet non sit firmitas secundum rei veritatem, est tamen in eis secundum eorum aestimationem, reputant enim se firmiter assecuturos illud quod sperant.
Iª-IIae q. 40 a. 6 ad 2
Et similiter dicendum ad secundum, quod iuvenes et ebrii habent quidem infirmitatem secundum rei veritatem, sed secundum eorum existimationem, habent potestatem; quia suos defectus non cognoscunt.
Iª-IIae q. 40 a. 6 ad 3
Ad tertium dicendum quod non solum experientia, sed etiam inexperientia est quodammodo causa spei, ut dictum est.
Übersetzung
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Summe der Theologie
Sechster Artikel. In den jungen Leuten und in den Trunkenen ist viele Hoffnung.
a) Dagegen spricht: I. Die Hoffnung schließt eine gewisse Zuverlässigkeit und Festigkeit ein, weshalb Hebr. 6. sie mit einem Anker verglichen wird. Junge Leute und Trunkene aber ermangeln dieser Zuverlässigkeit und Festigkeit. II. Was die Macht vermehrt, ist Ursache der Hoffnung; so wurde eben gesagt. In jungen Leuten aber und Trunkenen findet sich eine gewisse Schwäche. III. Die Erfahrung ist Ursache der Hoffnung; sie aber fehlt den jungen Leuten gerade. Auf der anderen Seite sagt Aristoteles (3 Ethic. 8.): „Die Trunkenen sind gut geeignet, um zu hoffen;“ und (2 Rhet. 12.): „Junge Leute hoffen viel.“
b) Ich antworte; die Jugend ist Ursache für die Hoffnung wegen dreierlei auf Grund der drei Bedingungen, die den Gegenstand der Hoffnung begleiten: „Zukünftig“, „schwierig“, „möglich“. Denn die jungen Leute haben wenig Vergangenheit und rechnen viel mit der Zukunft; infolge dessen haben sie wenig Gedächtnis und viel Hoffnung. Ferner haben die jungen Leute viel Wärme im Herzen; diese Wärme aber erweitert das Herz und so streben sie leichter nach schweren Dingen. Endlich wer noch wenig Widerspruch erfahren hat in seinen Versuchen, sondern vielmehr ermuntert wird von allen Seiten wie die jungen Leute, glaubt leicht, es sei ihm etwas möglich. Weil also die jungen Leute unerfahren sind in der Kenntnis der Hindernisse und Mängel, halten sie leicht etwas als für sie möglich und hoffen sonach gern und viel. Die zwei letzten Gründe gelten nun auch für die Trunkenen: 1. die Wärme des Herzens und die hohe Begeisterung wegen der Menge Wein, die sie getrunken; — 2. die Unüberlegtheit mit Rücksicht auf die Gefahren. Und so versuchen auch die Thoren, weil sie nicht überlegen, alles Mögliche; und haben auf diese Weise viele Hoffnung.
c) I. Diese Gattung Menschen meinen, Festigkeit zu haben, wenn sie auch in Wirklichkeit solche nicht besitzen; das genügt aber, um zu hoffen. II. Ebenso; sie kennen ihre Schwäche nicht, sondern meinen stark zu sein. III. Unerfahrenheit ist auch manchmal Ursache der Hoffnung.