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Summa theologiae
Articulus 5
Iª-IIae q. 42 a. 5 arg. 1
Ad quintum sic proceditur. Videtur quod insolita et repentina non sint magis terribilia. Sicut enim spes est de bono, ita timor est de malo. Sed experientia facit ad augmentum spei in bonis. Ergo etiam facit ad augmentum timoris in malis.
Iª-IIae q. 42 a. 5 arg. 2
Praeterea, philosophus dicit, in II Rhetoric., quod magis timentur non qui acutae sunt irae, sed mites et astuti. Constat autem quod illi qui acutae irae sunt, magis habent subitos motus. Ergo ea quae sunt subita, sunt minus terribilia.
Iª-IIae q. 42 a. 5 arg. 3
Praeterea, quae sunt subita, minus considerari possunt. Sed tanto aliqua magis timentur, quanto magis considerantur, unde philosophus dicit, in III Ethic., quod aliqui videntur fortes propter ignorantiam, qui, si cognoverint quod aliud sit quam suspicantur, fugiunt. Ergo repentina minus timentur.
Iª-IIae q. 42 a. 5 s. c.
Sed contra est quod Augustinus dicit, in II Confess., timor insolita et repentina exhorrescit, rebus quae amantur adversantia, dum praecavet securitati.
Iª-IIae q. 42 a. 5 co.
Respondeo dicendum quod, sicut supra dictum est, obiectum timoris est malum imminens quod non de facili repelli potest. Hoc autem ex duobus contingit, scilicet ex magnitudine mali, et ex debilitate timentis. Ad utrumque autem horum operatur quod aliquid sit insolitum et repentinum. Primo quidem, facit ad hoc quod malum imminens maius appareat. Omnia enim corporalia, et bona et mala, quanto magis considerantur, minora apparent. Et ideo, sicut propter diuturnitatem dolor praesentis mali mitigatur, ut patet per Tullium in III de Tusculanis quaest.; ita etiam ex praemeditatione minuitur timor futuri mali. Secundo, aliquid esse insolitum et repentinum facit ad debilitatem timentis, inquantum subtrahit remedia quae homo potest praeparare ad repellendum futurum malum, quae esse non possunt quando ex improviso malum occurrit.
Iª-IIae q. 42 a. 5 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod obiectum spei est bonum quod quis potest adipisci. Et ideo ea quae augmentant potestatem hominis, nata sunt augere spem, et eadem ratione, diminuere timorem, quia timor est de malo cui non de facili potest resisti. Quia igitur experientia facit hominem magis potentem ad operandum, ideo, sicut auget spem, ita diminuit timorem.
Iª-IIae q. 42 a. 5 ad 2
Ad secundum dicendum quod illi qui habent iram acutam, non occultant eam, et ideo nocumenta ab eis illata non ita sunt repentina, quin praevideantur. Sed homines mites et astuti occultant iram, et ideo nocumentum quod ab eis imminet, non potest praevideri, sed ex improviso advenit. Et propter hoc philosophus dicit quod tales magis timentur.
Iª-IIae q. 42 a. 5 ad 3
Ad tertium dicendum quod, per se loquendo, bona vel mala corporalia in principio maiora apparent. Cuius ratio est, quia unumquodque magis apparet, contrario iuxta se posito. Unde cum aliquis statim a paupertate ad divitias transit, propter paupertatem praeexistentem divitias magis aestimat, et e contrario divites statim ad paupertatem devenientes, eam magis horrent. Et propter hoc, malum repentinum magis timetur, quia magis videtur esse malum. Sed potest propter aliquod accidens contingere quod magnitudo alicuius mali lateat, puta cum hostes se insidiose occultant. Et tunc verum est quod malum ex diligenti consideratione fit terribilius.
Traduction
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Summe der Theologie
Fünfter Artikel. Das Plötzliche wird mehr gefürchtet.
a) Dagegen wird geltend gemacht: I. Wie die Hoffnung sich zum Guten verhält, so die Furcht zum Übel. Die Erfahrung aber trägt zur Stärkung der Hoffnung bei. Also vermehrt sie auch die Furcht. II. Aristoteles (2 Rhet. 5.) sagt: „Mehr werden gefürchtet, die mild und sanftmütig sind wie die in plötzlichen Zorn geraten.“ Letztere aber haben natürlich ebenso plötzliche Bewegungen, wie sie Zorn haben. Also das Plötzliche wird weniger gefürchtet. III. Was plötzlich kommt, kann nicht so in Erwägung gezogen werden. Desto mehr aber wird ein Übel gefürchtet, je mehr es in Erwägung gezogen wird; weshalb Aristoteles (3 Ethic. 8.) sagt: „Einige erscheinen tapfer, weil sie in Unkenntnis sind; wüßten sie, daß etwas Anderes bevorsteht als was sie mutmaßen, so würden sie fliehen.“ Also Plötzliches wird weniger gefürchtet. Auf der anderen Seite sagt Augustin (2. Conf. 6.): „Die Furcht hat zum Gegenstande Ungewöhnliches und Plötzliches; den Dingen, die man liebt, Entgegengesetztes; und sie sorgt für Sicherheit.“
b) Ich antworte, der Gegenstand der Furcht sei ein drohendes Übel, dem man nicht mit Leichtigkeit widerstehen kann. Das aber kommt von Zwei Seiten her: von der Größe des Übels und von der Schwäche des Fürchtenden. Nach beiden Seiten hin nun trägt bei zur Vermehrung der Furcht das Plötzliche und Ungewohnte. Denn alle körperlichen Übel erscheinen erstens als desto geringere, je mehr und tiefer sie erwogen werden; deshalb wird durch die Länge der Zeit ein Schmerz leichter zu ertragen (Cicero 3 Tuscul.); und vermittelst der vorgehenden Überlegung mindert sich die Furcht vor dem zukünftigen Übel. Sodann trägt das Plötzliche und Unvorhergesehene bei zur Schwächung des Fürchtenden; denn es entzieht die Heilmittel, welche der Fürchtende hätte vorbereiten können zur Abwehr gegen das Übel.
c) I. Die Hoffnung hat zum Gegenstande das, was der Mensch erlangen kann. Was also die Macht des Menschen vermehrt, das erhöht die Hoffnung und vermindert aus dem gleichen Grunde die Furcht; insofern diese auf ein Übel sich richtet, welches mit Leichtigkeit nicht vermieden werdenkann. Die Erfahrung macht den Menschen geeigneter zum Handeln; also vermehrt sie die Hoffnung und mindert die Furcht. II. Wer einen heftigen Zorn hat, verbirgt ihn nicht. Und deshalb ist der Schaden, den der betreffende Zornige macht, nicht so plötzlich; denn man kennt ihn vorher und kann sich davor hüten. Die stillen und schlauen Menschen aber verbergen den Zorn; also kommt von ihnen der Schaden in mehr unvorgesehener Weise. III. Die körperlichen Übel und Güter erscheinen als größere im Anfange. Denn Jedwedes erscheint um so mehr, je unmittelbarer es seinem Gegensatze gegenübersteht; wie wenn jemand plötzlich aus einem Armen ein Reicher wird, er mehr sich freut, weil er vorher arm gewesen; und im Gegenteil der Reiche, der plötzlich arm wird, hat mehr Schrecken davor. Deshalb also wird ein plötzlich einbrechendes Übel mehr gefürchtet; denn es erscheint mehr als Übel. Nebensächlich aber kann es geschehen, daß die Größe eines Übels verborgen ist; wie wenn z. B. die Feinde sich im Hinterhalt verbergen; — und dann wird infolge näheren Zuschauens das Übel größer.