• Start
  • Werke
  • Einführung Anleitung Mitarbeit Sponsoren / Mitarbeiter Copyrights Kontakt Impressum
Bibliothek der Kirchenväter
Suche
DE EN FR
Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

Edition ausblenden
Summa theologiae

Articulus 1

Iª-IIae q. 46 a. 1 arg. 1

Ad primum sic proceditur. Videtur quod ira non sit passio specialis. Ab ira enim denominatur potentia irascibilis. Sed huius potentiae non est una tantum passio, sed multae. Ergo ira non est una passio specialis.

Iª-IIae q. 46 a. 1 arg. 2

Praeterea, cuilibet passioni speciali est aliquid contrarium; ut patet inducenti per singula. Sed irae non est aliqua passio contraria, ut supra dictum est. Ergo ira non est passio specialis.

Iª-IIae q. 46 a. 1 arg. 3

Praeterea, una specialis passio non includit aliam. Sed ira includit multas passiones, est enim cum tristitia, et cum delectatione, et cum spe, ut patet per philosophum, in II Rhetoric. Ergo ira non est passio specialis.

Iª-IIae q. 46 a. 1 s. c.

Sed contra est quod Damascenus ponit iram specialem passionem. Et similiter Tullius, IV de Tusculanis quaest.

Iª-IIae q. 46 a. 1 co.

Respondeo dicendum quod aliquid dicitur generale dupliciter. Uno modo, per praedicationem, sicut animal est generale ad omnia animalia. Alio modo, per causam, sicut sol est causa generalis omnium quae generantur in his inferioribus, secundum Dionysium, in IV cap. de Div. Nom. Sicut enim genus continet multas differentias potestate, secundum similitudinem materiae; ita causa agens continet multos effectus secundum virtutem activam. Contingit autem aliquem effectum ex concursu diversarum causarum produci, et quia omnis causa aliquo modo in effectu manet, potest etiam dici, tertio modo, quod effectus ex congregatione multarum causarum productus, habet quandam generalitatem, inquantum continet multas causas quodammodo in actu. Primo ergo modo, ira non est passio generalis, sed condivisa aliis passionibus, ut supra dictum est. Similiter autem nec secundo modo. Non est enim causa aliarum passionum, sed per hunc modum potest dici generalis passio amor, ut patet per Augustinum, in XIV libro de Civ. Dei; amor enim est prima radix omnium passionum, ut supra dictum est. Sed tertio modo potest ira dici passio generalis, inquantum ex concursu multarum passionum causatur. Non enim insurgit motus irae nisi propter aliquam tristitiam illatam et nisi adsit desiderium et spes ulciscendi, quia, ut philosophus dicit in II Rhetoric., iratus habet spem puniendi; appetit enim vindictam ut sibi possibilem. Unde si fuerit multum excellens persona quae nocumentum intulit, non sequitur ira, sed solum tristitia, ut Avicenna dicit, in libro de anima.

Iª-IIae q. 46 a. 1 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod, vis irascibilis denominatur ab ira, non quia omnis motus huius potentiae sit ira, sed quia ad iram terminantur omnes motus huius potentiae; et inter alios eius motus, iste est manifestior.

Iª-IIae q. 46 a. 1 ad 2

Ad secundum dicendum quod ex hoc ipso quod ira causatur ex contrariis passionibus, scilicet a spe, quae est boni, et a tristitia, quae est mali, includit in seipsa contrarietatem, et ideo non habet contrarium extra se. Sicut etiam in mediis coloribus non invenitur contrarietas, nisi quae est simplicium colorum, ex quibus causantur.

Iª-IIae q. 46 a. 1 ad 3

Ad tertium dicendum quod ira includit multas passiones, non quidem sicut genus species, sed magis secundum continentiam causae et effectus.

Übersetzung ausblenden
Summe der Theologie

Erster Artikel. Der Zorn ist eine besondere, von den anderen unterschiedene Leidenschaft.

a) Dies scheint nicht der Fall zu sein. Denn: I. Vom Zorne kommt der Name „Abwehrkraft“ (irascibilis); da Zorn eben Abwehr ist. Dieses Vermögen schließt aber viele Leidenschaften in sich. II. Jeder besonderen Leidenschaft ist eine andere besondere entgegengesetzt. Dem Zorne aber ist keine entgegengesetzt. Also ist er keine besondere Leidenschaft. III. Die eine besondere Leidenschaft schließt nicht eine andere ein. Der Zorn aber schließt viele Leidenschaften in sich ein; denn er ist mit der Trauer, mit der Hoffnung, mit dem Ergötzen, wie Aristoteles sagt (2 Rhet. 2.) Auf der anderen Seite nimmt Damascenus (2. de orth. fide 16.) und Cicero (4 Tuscul.) den Zorn für eine besondere Leidenschaft.

b) Ich antworte, es werde von etwas das „allgemein“ behauptet: 1. nach der Weise der Aussage, wie z. B. „sinnbegabt“ das Allgemeine ist, welches von allen sinnbegabten Wesen ausgesagt wird; — 2. nach der Weise der wirkenden Ursache, wie z. B. die Sonne nach Dionysius (4. de nom. div.) die allgemeine Ursache für Alles ist, was hier in der vergänglichen Welt erzeugt wird; wie nämlich die allgemeine „Art“ viele unterschiedene Gattungen in sich enthält in ihrem Vermögen gemäß der Ähnlichkeit des weiter bestimmbaren, zum Werden passenden Stoffes, so enthält die wirkendeUrsache viele Wirkungen in sich gemäß der thätig eingreifenden Kraft. Nun geschieht es, daß eine Wirkung aus dem Zusammentreten vieler Ursachen hervorgeht. Und weil jede Ursache einigermaßen im Gewirkten bleibt, kann auch gesagt werden: 3. die Wirkung, welche der Verbindung vieler Ursachen entstammt, habe den Charakter des Allgemeinen, weil sie dem thatsächlichen Sein nach viele Ursachen in sich enthält. Nach der Weise der Aussage nun ist der Zorn keine allgemeine Leidenschaft, sondern sie steht unabhängig neben den anderen. Nach der Weise der wirkenden Ursache ist er auch nicht allgemein, denn er ist nicht die Ursache der anderen Leidenschaften. Dies ist vielmehr die Liebe als Wurzel aller. Nach der Weise der Wirkung aber kann der Zorn als allgemeine Leidenschaft bezeichnet werden, insofern er aus vielen Leidenschaften erzeugt wird. Denn nur weil ein Schmerz besteht, beginnt der Zorn; und nur weil Verlangen und Hoffnung besteht, sich zu rächen; denn (2 Rhet. 5.) „der Zornige hat Hoffnung, sich zu rächen.“ Er begehrt die Rache als etwas ihm Mögliches. Wenn sonach die den Schmerz bereitende Person sehr hoch steht, so folgt kein Zorn, sondern Trauer, (Avicenna de anima.)

c) I. Die Abwehrkraft hat von dem Wesen des Zornes ihren Namen; nicht als ob jede ihrer Leidenschaften Zorn wäre, sondern weil sie in allen ihren Bewegungen in den Zorn mündet und der Zorn in ihr am meisten offenbar ist. II. Weil der Zorn aus einander entgegengesetzten Leidenschaften erzeugt wird, von der Trauer nämlich und der Hoffnung, die auf das Gute geht, schließt er den Gegensatz in sich ein und hat keine ihm entgegenstehende Leidenschaft. III. Der Zorn schließt viele Leidenschaften ein nach der Ähnlichkeit der Wirkung, die viele Ursachen einschließt.

  Drucken   Fehler melden
  • Text anzeigen
  • Bibliographische Angabe
  • Scans dieser Version
Editionen dieses Werks
Summa theologiae
Übersetzungen dieses Werks
Summe der Theologie

Inhaltsangabe

Theologische Fakultät, Patristik und Geschichte der alten Kirche
Miséricorde, Av. Europe 20, CH 1700 Fribourg

© 2025 Gregor Emmenegger
Impressum
Datenschutzerklärung