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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summa theologiae

Articulus 8

Iª-IIae q. 46 a. 8 arg. 1

Ad octavum sic proceditur. Videtur quod Damascenus inconvenienter assignet tres species irae, scilicet fel, maniam et furorem. Nullius enim generis species diversificantur secundum aliquod accidens. Sed ista tria diversificantur secundum aliquod accidens, principium enim motus irae fel vocatur; ira autem permanens dicitur mania; furor autem est ira observans tempus in vindictam. Ergo non sunt diversae species irae.

Iª-IIae q. 46 a. 8 arg. 2

Praeterea, Tullius, in IV de Tusculanis quaest., dicit quod excandescentia Graece dicitur thymosis; et est ira modo nascens et modo desistens. Thymosis autem secundum Damascenum, est idem quod furor. Non ergo furor tempus quaerit ad vindictam, sed tempore deficit.

Iª-IIae q. 46 a. 8 arg. 3

Praeterea, Gregorius, XXI Moral., ponit tres gradus irae, scilicet iram sine voce, et iram cum voce, et iram cum verbo expresso, secundum illa tria quae dominus ponit Matth. V, qui irascitur fratri suo, ubi tangitur ira sine voce; et postea subdit, qui dixerit fratri suo, raca, ubi tangitur ira cum voce, sed necdum pleno verbo formata; et postea dicit, qui autem dixerit fratri suo, fatue, ubi expletur vox perfectione sermonis. Ergo insufficienter divisit Damascenus iram, nihil ponens ex parte vocis.

Iª-IIae q. 46 a. 8 s. c.

Sed contra est auctoritas Damasceni et Gregorii Nysseni.

Iª-IIae q. 46 a. 8 co.

Respondeo dicendum quod tres species irae quas Damascenus ponit, et etiam Gregorius Nyssenus, sumuntur secundum ea quae dant irae aliquod augmentum. Quod quidem contingit tripliciter. Uno modo, ex facilitate ipsius motus, et talem iram vocat fel, quia cito accenditur. Alio modo, ex parte tristitiae causantis iram, quae diu in memoria manet, et haec pertinet ad maniam, quae a manendo dicitur. Tertio, ex parte eius quod iratus appetit, scilicet vindictae, et haec pertinet ad furorem, qui nunquam quiescit donec puniat. Unde philosophus, in IV Ethic., quosdam irascentium vocat acutos, quia cito irascuntur; quosdam amaros, quia diu retinent iram; quosdam difficiles, quia nunquam quiescunt nisi puniant.

Iª-IIae q. 46 a. 8 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod omnia illa per quae ira recipit aliquam perfectionem, non omnino per accidens se habent ad iram. Et ideo nihil prohibet secundum ea species irae assignari.

Iª-IIae q. 46 a. 8 ad 2

Ad secundum dicendum quod excandescentia, quam Tullius ponit, magis videtur pertinere ad primam speciem irae, quae perficitur secundum velocitatem irae, quam ad furorem. Nihil autem prohibet ut thymosis Graece, quod Latine furor dicitur, utrumque importet, et velocitatem ad irascendum et firmitatem propositi ad puniendum.

Iª-IIae q. 46 a. 8 ad 3

Ad tertium dicendum quod gradus illi irae distinguuntur secundum effectum irae, non autem secundum diversam perfectionem ipsius motus irae.

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Summe der Theologie

Achter Artikel. Ärger, Wahnsinn, Wut sind die Gattungen des Zornes nach Damascenus. (2. de orth. fide 16.)

a) Dagegen spricht: I. Diese drei Dinge sind nicht ihrer inneren Natur nach, sondern nur auf Grund von Äußerlichem voneinander geschieden: „Ärger“ nämlich oder Galle wird als Zorn bezeichnet, weil die Galle das Princip des Zornes ist; „Wahnsinn“, sofern der Zorn andauert; „Wut“ aber ist Zorn, soweit er die Zeit zur Rache inne hält. So aber scheidet man keine Gattungen. II. Cicero sagt (4 Tuscul.): „Erglühen heißt griechisch θυμός und ist Zorn, soweit er bald entsteht und bald wieder vergeht.“ Θυμός aber nach Damascenus wäre furor, Wut. Also die Wut sucht nicht nach der Zeit, die für die Rache passend ist; vielmehr vergeht sie mit der Zeit. III. Gregor der Große (moral. 21, 4.) nimmt drei Grade des Zornes an: Zorn ohne Worte, Zorn mit Worten, Zorn mit ausdrücklichen Worten; und er thut dies gemäß Matth. 5, 22. Da heißt es: „Wer seinem Bruder zürnt — das ist Zorn ohne Worte: Wer zu seinem Bruder sagt Raca — das ist Zorn mit Worten, aber nicht recht ausdrücklich formiert: Wer zu seinem Bruder sagt: Du Narr — das ist ein Wort gemäß vollendeter Rede.“ Also genügt die Einteilung des Damascenus nicht. Auf der anderen Seite steht die Autorität des Damascenus und Nyssenus.

b) Ich antworte; die drei angegebenen Gattungen des Zornes werden von dem hergenommen, was dem Zorne eine gewisse Vermehrung giebt. Das geschieht in dreifacher Weise: 1. Infolge der Leichtigkeit der Bewegung; und das nennt er „Galle“, weil diese schnell entzündet wird; — 2. infolge der Trauer, welche den Zorn verursacht und die lange in der Erinnerung bleibt; und das gehört zum „Wahnsinn“, welcher vom Wähnen, was vom Gedächtnisse kommt, genannt wird; — 3. infolge der Rache, welche der Zornige begehrt; und das bezeichnet er als „Wut“, welche nicht ruht, bis die Strafe erfolgt ist. Aristoteles nennt demgemäß (4 Ethic. 5.) die einen unter den Zornigen: die Heftigen, weil sie schnell in Zorn geraten; die anderen die Bitteren, weil sie lange am Zorne festhalten; die dritten die schwer zu Besänftigenden, weil sie nicht ruhen, bis sie gestraft haben.

c) I. Von wo dem Zorne eine Vollendung zuwächst, das ist nicht rein äußerlich für denselben; und deshalb kann man danach ganz wohl die betreffenden Gattungen unterscheiden. II. Das „Erglühen“, excandiscentia, gehört mehr zur ersten GattungZorn, welche durch die Schnelligkeit vollendet wird, wie zur Wut. Zudem kann die Wut gut Beides vereinigen: die Schnelle in der Rache und die Festigkeit des Vorsatzes, zu strafen. III. Jene drei Grade Gregors werden unterschieden gemäß den Wirkungen des Zornes.

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