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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summa theologiae

Prooemium

Iª-IIae q. 49 pr.

Post actus et passiones, considerandum est de principiis humanorum actuum. Et primo, de principiis intrinsecis; secundo, de principiis extrinsecis. Principium autem intrinsecum est potentia et habitus; sed quia de potentiis in prima parte dictum est, nunc restat de habitibus considerandum. Et primo quidem, in generali; secundo vero, de virtutibus et vitiis, et aliis huiusmodi habitibus, qui sunt humanorum actuum principia. Circa ipsos autem habitus in generali, quatuor consideranda sunt, primo quidem, de ipsa substantia habituum, secundo, de subiecto eorum; tertio, de causa generationis, augmenti et corruptionis ipsorum; quarto, de distinctione ipsorum. Circa primum quaeruntur quatuor. Primo, utrum habitus sit qualitas. Secundo, utrum sit determinata species qualitatis. Tertio, utrum habitus importet ordinem ad actum. Quarto, de necessitate habitus.

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Summe der Theologie

Neunundvierzigstes Kaptel. Über die Substanz der Zustände im allgemeinen.

Nach den (menschlichen) Thätigkeiten und Leidenschaften sind die Principien der menschlichen Thätigkeiten in Betracht zu ziehen: und zwar zuerst die innerlichen, im Menschen selber nämlich befindlichen; dann die äußerlichen. Das innerliche Princip im allgemeinen sind die Vermögen und Zustände. Über die Vermögen ist bereits im ersten Teile gehandelt worden. Also bleibt noch übrig, die Zustände, die habitus, zu betrachten. Und zwar werden dieselben zuerst im allgemeinen Gegenstand der Betrachtung sein. Dann sollen im besonderen die Tugenden und die Laster und dergleichen andere Zustände als Principien der menschlichen Thätigkeiten erwogen werden. Betreffs der Zustände im allgemeinen werden wir handeln 1. über deren Substanz; 2. über deren Sitz; 3. über deren Erzeugung, Erhöhung und Verminderung; 4. über deren Unterscheidung. Ums erste ergeben sich vier Fragen:

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