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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summa theologiae

Articulus 5

Iª-IIae q. 59 a. 5 arg. 1

Ad quintum sic proceditur. Videtur quod virtus moralis possit esse absque passione. Quanto enim virtus moralis est perfectior, tanto magis superat passiones. Ergo in suo perfectissimo esse, est omnino absque passionibus.

Iª-IIae q. 59 a. 5 arg. 2

Praeterea, tunc unumquodque est perfectum, quando est remotum a suo contrario, et ab his quae ad contrarium inclinant. Sed passiones inclinant ad peccatum, quod virtuti contrariatur, unde Rom. VII, nominantur passiones peccatorum. Ergo perfecta virtus est omnino absque passione.

Iª-IIae q. 59 a. 5 arg. 3

Praeterea, secundum virtutem Deo conformamur; ut patet per Augustinum, in libro de moribus Eccles. Sed Deus omnia operatur sine passione. Ergo virtus perfectissima est absque omni passione.

Iª-IIae q. 59 a. 5 s. c.

Sed contra est quod nullus iustus est qui non gaudet iusta operatione, ut dicitur in I Ethic. Sed gaudium est passio. Ergo iustitia non potest esse sine passione. Et multo minus aliae virtutes.

Iª-IIae q. 59 a. 5 co.

Respondeo dicendum quod, si passiones dicamus inordinatas affectiones, sicut Stoici posuerunt; sic manifestum est quod virtus perfecta est sine passionibus. Si vero passiones dicamus omnes motus appetitus sensitivi, sic planum est quod virtutes morales quae sunt circa passiones sicut circa propriam materiam, sine passionibus esse non possunt. Cuius ratio est, quia secundum hoc, sequeretur quod virtus moralis faceret appetitum sensitivum omnino otiosum. Non autem ad virtutem pertinet quod ea quae sunt subiecta rationi, a propriis actibus vacent, sed quod exequantur imperium rationis, proprios actus agendo. Unde sicut virtus membra corporis ordinat ad actus exteriores debitos, ita appetitum sensitivum ad motus proprios ordinatos. Virtutes vero morales quae non sunt circa passiones, sed circa operationes, possunt esse sine passionibus (et huiusmodi virtus est iustitia), quia per eas applicatur voluntas ad proprium actum, qui non est passio. Sed tamen ad actum iustitiae sequitur gaudium, ad minus in voluntate, quod non est passio. Et si hoc gaudium multiplicetur per iustitiae perfectionem, fiet gaudii redundantia usque ad appetitum sensitivum; secundum quod vires inferiores sequuntur motum superiorum, ut supra dictum est. Et sic per redundantiam huiusmodi, quanto virtus fuerit perfectior, tanto magis passionem causat.

Iª-IIae q. 59 a. 5 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod virtus passiones inordinatas superat, moderatas autem producit.

Iª-IIae q. 59 a. 5 ad 2

Ad secundum dicendum quod passiones inordinatae inducunt ad peccandum, non autem si sunt moderatae.

Iª-IIae q. 59 a. 5 ad 3

Ad tertium dicendum quod bonum in unoquoque consideratur secundum conditionem suae naturae. In Deo autem et Angelis non est appetitus sensitivus, sicut est in homine. Et ideo bona operatio Dei et Angeli est omnino sine passione, sicut et sine corpore, bona autem operatio hominis est cum passione, sicut et cum corporis ministerio.

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Summe der Theologie

Fünfter Artikel. Jede moralische Tugend ist begleitet von einer Leidenschaft.

a) Das scheint nicht. Denn: I. Je vollkommener eine Tugend ist, desto mehr überwindet sie die Leidenschaften. Ist sie also im höchsten Grade vorhanden, so findet sie sich ohne die Begleitung irgend einer Leidenschaft. II. Ein jegliches Wesen ist vollkommen, wenn es fern ist von seinem Gegensatze und von dem, was zum Gegensatze hinneigt. Die Leidenschaften aber neigen hin zur Sünde; weshalb sie Röm. 7. „die Leidenschaften der Sünden“ genannt werden. Also ist die vollkommene Tugend fern von aller Leidenschaft. III. Gemäß der Tugend werden wir Gott gleichförmig. Gott aber wirkt ohne alle Leidenschaft. (Vgl. Aug. de morib. Eccl. cap. 6.) Auf der anderen Seite sagt Aristoteles (1 Ethic. 8.): „Es giebt keinen Gerechten, der sich nicht freut an der gerechten That.“ Freude aber ist eine Leidenschaft. Also die Gerechtigkeit selber ist immer von einer Leidenschaft begleitet und um so mehr die anderen Tugenden.

b) Ich antworte; offenbar sind die Tugenden, sobald sie vollkommen sind, fern von aller ungeregelten Leidenschaft im Sinne der Stoiker. Sprechen wir aber von den Leidenschaften als schlechthin Bewegungen oder Thätigkeiten des sinnlichen Begehrens, so können zuvörderst jene moralischen Tugenden, welche zum Gegenstande haben die Regelung der Leidenschaften, niemals ohne Leidenschaften sein. Der Grund davon ist, daß im gegenteiligen Falle die Tugend das sinnliche Begehren zu etwas ganz und gar Müßigem machen würde. Dies aber kann nicht die Aufgabe der Tugend sein, daß die Vermögen, welche der Bestimmung seitens der Vernunft unterliegen, ihrer eigentlichsten Thätigkeit ermangeln; sondern vielmehr muß sie danach streben, daß diese Vermögen den Befehl der Vernunft in der ihnen eigenen Thätigkeit genau ausführen. Wie also die Tugend die Glieder des Körpers regelt, damit sie je in ihrer Weise thätig sind, so ordnet sie auch in derselben Weise das sinnliche Begehren. Die Gerechtigkeit aber, welche mit den Thätigkeiten und nicht mit den Leidenschaften sich befaßt, kann wohl an und für sich ohne Leidenschaft sein. Jedoch folgt auf den Akt der Gerechtigkeit Freude, zum mindesten im Willen. Und wenn durch die Vermehrung dieser Akte und die Vollendung der Gerechtigkeit diese Freude vermehrt wird und überfließt auf das sinnliche Begehren, je nachdem die niederen Kräfte von den höheren in Thätigkeit gesetzt werden; so wird dadurch auch die Freude als Leidenschaft verursacht und somit ist auch die Gerechtigkeit mit der Leidenschaft verträglich.

c) I. Die Tugend zügelt die ungeregelten und bringt hervor die geregelten Leidenschaften. II. Ungeregelte Leidenschaften neigen zur Sünde hin. III. Das Gute wird beachtet je nach der Natur desjenigen, der es hat. In Gott und den Engeln nun ist kein sinnliches Begehren; und somit ist auch ihr Thätigsein ohne Leidenschaft, wie es ja auch ohne einen Körper sich vollzieht. Beim Menschen ist dies nicht der Fall.

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