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Summa theologiae
Articulus 1
Iª-IIae q. 62 a. 1 arg. 1
Ad primum sic proceditur. Videtur quod non sint aliquae virtutes theologicae. Ut enim dicitur in VII Physic., virtus est dispositio perfecti ad optimum, dico autem perfectum, quod est dispositum secundum naturam. Sed id quod est divinum, est supra naturam hominis. Ergo virtutes theologicae non sunt virtutes hominis.
Iª-IIae q. 62 a. 1 arg. 2
Praeterea, virtutes theologicae dicuntur quasi virtutes divinae. Sed virtutes divinae sunt exemplares, ut dictum est, quae quidem non sunt in nobis, sed in Deo. Ergo virtutes theologicae non sunt virtutes hominis.
Iª-IIae q. 62 a. 1 arg. 3
Praeterea, virtutes theologicae dicuntur quibus ordinamur in Deum, qui est primum principium et ultimus finis rerum. Sed homo ex ipsa natura rationis et voluntatis, habet ordinem ad primum principium et ultimum finem. Non ergo requiruntur aliqui habitus virtutum theologicarum, quibus ratio et voluntas ordinetur in Deum.
Iª-IIae q. 62 a. 1 s. c.
Sed contra est quod praecepta legis sunt de actibus virtutum. Sed de actibus fidei, spei et caritatis dantur praecepta in lege divina, dicitur enim Eccli. II, qui timetis Deum, credite illi; item, sperate in illum; item, diligite illum. Ergo fides, spes et caritas sunt virtutes in Deum ordinantes. Sunt ergo theologicae.
Iª-IIae q. 62 a. 1 co.
Respondeo dicendum quod per virtutem perficitur homo ad actus quibus in beatitudinem ordinatur, ut ex supradictis patet. Est autem duplex hominis beatitudo sive felicitas, ut supra dictum est. Una quidem proportionata humanae naturae, ad quam scilicet homo pervenire potest per principia suae naturae. Alia autem est beatitudo naturam hominis excedens, ad quam homo sola divina virtute pervenire potest, secundum quandam divinitatis participationem; secundum quod dicitur II Petr. I, quod per Christum facti sumus consortes divinae naturae. Et quia huiusmodi beatitudo proportionem humanae naturae excedit, principia naturalia hominis, ex quibus procedit ad bene agendum secundum suam proportionem, non sufficiunt ad ordinandum hominem in beatitudinem praedictam. Unde oportet quod superaddantur homini divinitus aliqua principia, per quae ita ordinetur ad beatitudinem supernaturalem, sicut per principia naturalia ordinatur ad finem connaturalem, non tamen absque adiutorio divino. Et huiusmodi principia virtutes dicuntur theologicae, tum quia habent Deum pro obiecto, inquantum per eas recte ordinamur in Deum; tum quia a solo Deo nobis infunduntur; tum quia sola divina revelatione, in sacra Scriptura, huiusmodi virtutes traduntur.
Iª-IIae q. 62 a. 1 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod aliqua natura potest attribui alicui rei dupliciter. Uno modo, essentialiter, et sic huiusmodi virtutes theologicae excedunt hominis naturam. Alio modo, participative, sicut lignum ignitum participat naturam ignis, et sic quodammodo fit homo particeps divinae naturae, ut dictum est. Et sic istae virtutes conveniunt homini secundum naturam participatam.
Iª-IIae q. 62 a. 1 ad 2
Ad secundum dicendum quod istae virtutes non dicuntur divinae, sicut quibus Deus sit virtuosus, sed sicut quibus nos efficimur virtuosi a Deo, et in ordine ad Deum. Unde non sunt exemplares, sed exemplatae.
Iª-IIae q. 62 a. 1 ad 3
Ad tertium dicendum quod ad Deum naturaliter ratio et voluntas ordinatur prout est naturae principium et finis, secundum tamen proportionem naturae. Sed ad ipsum secundum quod est obiectum beatitudinis supernaturalis, ratio et voluntas secundum suam naturam non ordinantur sufficienter.
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Summe der Theologie
Erster Artikel. Es giebt theologische Tugenden.
a) Das scheint nicht. Denn: I. „Tugend ist eine Verfassung in dem, was bereits nach einer Seite hin vollendet ist, zum Besten nämlich hin; ich nenne aber vollendet, was in guter Verfassung ist gemäß seiner Natur“. So Aristoteles 7 Physic. Was aber göttlich ist, das ist über die Natur des Menschen. Also die theologischen Tugenden sind keine Tugenden des Menschen. II. Die theologischen Tugenden werden göttliche genannt. Solche aber sind die eben erwähnten Exemplartugenden, die nicht in uns, sondern in Gott sind. Also wohnen dem Menschen keine theologischen Tugenden inne. III. Durch die theologischen Tugenden soll der Mensch zu Gott hin geordnet werden als zu seinem Princip und seinem letzten Endzwecke. Das ist aber der Mensch schon kraft seiner Natur. Auf der anderen Seite sind die im Gesetze enthaltenen Vorschriften auf Tugendakte gerichtet. Es werden aber Vorschriften gegeben mit Rücksicht auf Glaube, Hoffnung und Liebe. So Ekkli. 2.: „Die ihr Gott fürchtet, glaubet Ihm“ und ebenso: „Hoffet auf Ihn“; „Liebet Ihn“. Also sind Glaube, Hoffnung, Liebe Tugenden, die zu Gott hinordnen.
b) Ich antworte; durch die Tugend wird der Mensch vollendet, um so thätig zu sein, daß er zur Seligkeit gelange. Es giebt aber eine doppelte Glückseligkeit: die eine steht zur menschlichen Natur im zukömmlichen Verhältnisse, zu der nämlich der Mensch gelangen kann vermöge der Principien in.seiner Natur. Die andere geht über die Kräfte der menschlichen Natur hinaus; zu ihr kann der Mensch nur gelangen durch göttliche Kraft, insofern er gewissermaßen teilnimmt an der Gottheit, wie Petrus (2, 1.) sagt, durch Christus seien wir geworden „Genossen der göttlichen Natur.“ Und weil diese Seligkeit die Verhältmsse der menschlichen Natur übersteigt; deshalb genügen die natürlichen Principien im Menschen, von denen er ausgeht, um gemäß seinen Verhältnissen gut zu wirken, nicht, um ihn zur besagten Seligkeit hinzuordnen. Also müssen ihm von Gott Principien verliehen werden, vermittelst deren er ebenso zur übernatürlichen Seligkeit in Beziehung tritt wie vermittelst der mit seiner Natur gegebenen Principien er im gebührenden Verhältnisse steht zu dem diesen entsprechenden Zwecke; freilich auch hier nicht ohne göttlichen Beistand. Und derartige Principien werden genannt theologische Tugenden; sowohl weil sie Gott als Gegenstand haben, insoweit durch sie wir in rechter Weise zu Gott hinbezogen werden; als auch weil sie von Gott uns eingegossen werden; endlich weil sie uns die von Gott offenbarte Schrift bekannt macht.
c) I. Es kann einem Dinge eine Natur in doppelter Weise zugeschrieben werden: 1. dem Wesen nach; und so übersteigen die theologischen Tugenden des Menschen Natur; 2. dem Anteile nach, wie das glühende Eisen an der Natur des Feuers Anteil hat; — und in dieser Weise wird der Mensch teilhaft der göttlichen Natur. Und gemäß dieser Teilnahme kommen dem Menschen zu die theologischen Tugenden. II. Sie werden „göttliche“ genannt; nicht weil Gott dadurch tugendhaft wird, sondern weil wir durch sie von seiten Gottes selbst zu Tugendhaften gemacht und zu Gottes Natur hingeordnet werden. Sie sind nicht Exemplartugenden, sondern gemäß diesen geformte Tugenden. III. Insoweit Gott Princip und Zweck für die Natur ist, beziehen der Wille und die Vernunft uns kraft der Natur zu Ihm hin und zwar gemäß den Verhältnissen der Natur. Der Wille und die Vernunft aber genügen dazu nicht; soweit Gott in Sich selber, in seiner Natur dasteht als Gegenstand übernatürlicher Seligkeit.