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Summa theologiae
Articulus 3
Iª-IIae q. 63 a. 3 arg. 1
Ad tertium sic proceditur. Videtur quod praeter virtutes theologicas, non sint aliae virtutes nobis infusae a Deo. Ea enim quae possunt fieri a causis secundis, non fiunt immediate a Deo, nisi forte aliquando miraculose, quia, ut Dionysius dicit, lex divinitatis est ultima per media adducere. Sed virtutes intellectuales et morales possunt in nobis causari per nostros actus, ut dictum est. Non ergo convenienter causantur in nobis per infusionem.
Iª-IIae q. 63 a. 3 arg. 2
Praeterea, in operibus Dei multo minus est aliquid superfluum quam in operibus naturae. Sed ad ordinandum nos in bonum supernaturale, sufficiunt virtutes theologicae. Ergo non sunt aliae virtutes supernaturales, quas oporteat in nobis causari a Deo.
Iª-IIae q. 63 a. 3 arg. 3
Praeterea, natura non facit per duo, quod potest facere per unum, et multo minus Deus. Sed Deus inseruit animae nostrae semina virtutum, ut dicit Glossa Heb. I. Ergo non oportet quod alias virtutes in nobis per infusionem causet.
Iª-IIae q. 63 a. 3 s. c.
Sed contra est quod dicitur Sap. VIII, sobrietatem et iustitiam docet, prudentiam et virtutem.
Iª-IIae q. 63 a. 3 co.
Respondeo dicendum quod oportet effectus esse suis causis et principiis proportionatos. Omnes autem virtutes tam intellectuales quam morales, quae ex nostris actibus acquiruntur, procedunt ex quibusdam naturalibus principiis in nobis praeexistentibus, ut supra dictum est. Loco quorum naturalium principiorum, conferuntur nobis a Deo virtutes theologicae, quibus ordinamur ad finem supernaturalem, sicut supra dictum est. Unde oportet quod his etiam virtutibus theologicis proportionaliter respondeant alii habitus divinitus causati in nobis, qui sic se habeant ad virtutes theologicas sicut se habent virtutes morales et intellectuales ad principia naturalia virtutum.
Iª-IIae q. 63 a. 3 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod aliquae quidem virtutes morales et intellectuales possunt causari in nobis ex nostris actibus, tamen illae non sunt proportionatae virtutibus theologicis. Et ideo oportet alias, eis proportionatas, immediate a Deo causari.
Iª-IIae q. 63 a. 3 ad 2
Ad secundum dicendum quod virtutes theologicae sufficienter nos ordinant in finem supernaturalem, secundum quandam inchoationem, quantum scilicet ad ipsum Deum immediate. Sed oportet quod per alias virtutes infusas perficiatur anima circa alias res, in ordine tamen ad Deum.
Iª-IIae q. 63 a. 3 ad 3
Ad tertium dicendum quod virtus illorum principiorum naturaliter inditorum, non se extendit ultra proportionem naturae. Et ideo in ordine ad finem supernaturalem, indiget homo perfici per alia principia superaddita.
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Summe der Theologie
Dritter Artikel Die Tugenden sind in uns vermittelst Eingießens von oben.
a) Dem steht entgegen: I. Was die geschöpflichen Ursachen thun können, das thut nicht Gott unmittelbar, außer etwa vermittelst eines Wunders; denn Dionysius sagt (de div. nom. 8.): „Das Gesetz der Gottheit ist dies, den Abschluß durch Mittelursachen herbeizuführen.“ Die Tugenden in der Vernunft und die moralischen aber können von unseren Thätigkeiten in uns verursacht werden. Also nur die theologischen Tugenden werden von Gott in uns durch Eingießen verursacht. II. In den Werken Gottes ist noch weniger etwas überflüssig wie in denen der Natur. Um uns aber zum übernatürlichen Zwecke hinzuordnen, genügen die theologischen Tugenden. Also keine der moralischen Tugenden wird eingegossen. III. Die Natur thut nicht durch zwei Ursachen, was sie durch eine einzige thun kann. „Von Natur aber sind in uns Samenkörner von Tugenden,“ sagt die GIosse zu Hebr. 1. Auf der anderen Seite heißt es Sap. 8.: „Nüchternheit lehrt sie (die Weisheit) und Gerechtigkeit, Klugheit und Stärke.“.
b) Ich antworte; die Wirkungen müssen entsprechen ihren Ursachen und Principien. Nun gehen alle Tugenden in der Vernunft und im Begehrvermögen (also die moralischen), welche wir durch unsere Akte erlangen, aus von gewissen natürlichen Principien, die in uns vorher existieren. Da aber anstatt dieser natürlichen Principien uns von Gott verliehen werden die theologischen Tugenden, die uns hinordnen zum übernatürlichen Zwecke, so folgt, daß diesen von Gott selbst gegebenen übernatürlichen Principien entsprechen auch andere Zustände, die Gott unmittelbar in uns wirkt, und die sich so verhalten zu den theologischen Tugenden wie sich die moralischen Tugenden verhalten und die in der Vernunft zu den natürlichen Principien der Tugenden.
c) I. Die von uns selbst verursachten Tugenden in der Vernunft und im Begehren stehen nicht im gebührenden Verhältnisse zu den theologischen Tugenden; und deshalb müssen andere unmittelbar von Gott in uns verursacht werden. II. Die theologischen Tugenden ordnen uns zu Gott hin wie ein gewisser Anfang; nämlich zu Gott unmittelbar. Durch andere eingegossene Tugenden aber wird unsere Seele vollendet in Beziehung zu Gott mit Rücksicht auf die anderen Dinge. III. Die Kraft jener mit der Natur gegebenen Principien erstreckt sich nur auf den Bereich der Natur. Mit Rücksicht auf den übernatürlichen Zweck aber bedarf der Mensch der Vollendung vermittelst anderer hinzugefügter Principien.