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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summa theologiae

Articulus 9

Iª-IIae q. 72 a. 9 arg. 1

Ad nonum sic proceditur. Videtur quod vitia et peccata diversificentur specie secundum diversas circumstantias. Quia, ut dicit Dionysius, IV cap. de Div. Nom., malum contingit ex singularibus defectibus. Singulares autem defectus sunt corruptiones singularum circumstantiarum. Ergo ex singulis circumstantiis corruptis singulae species peccatorum consequuntur.

Iª-IIae q. 72 a. 9 arg. 2

Praeterea, peccata sunt quidam actus humani. Sed actus humani interdum accipiunt speciem a circumstantiis, ut supra habitum est. Ergo peccata differunt specie secundum quod diversae circumstantiae corrumpuntur.

Iª-IIae q. 72 a. 9 arg. 3

Praeterea, diversae species gulae assignantur secundum particulas quae in hoc versiculo continentur, praepropere, laute, nimis, ardenter, studiose. Haec autem pertinent ad diversas circumstantias, nam praepropere est antequam oportet, nimis plus quam oportet, et idem patet in aliis. Ergo species peccati diversificantur secundum diversas circumstantias.

Iª-IIae q. 72 a. 9 s. c.

Sed contra est quod philosophus dicit, in III et IV Ethic., quod singula vitia peccant agendo et plus quam oportet, et quando non oportet, et similiter secundum omnes alias circumstantias. Non ergo secundum hoc diversificantur peccatorum species.

Iª-IIae q. 72 a. 9 co.

Respondeo dicendum quod, sicut dictum est, ubi occurrit aliud motivum ad peccandum, ibi est alia peccati species, quia motivum ad peccandum est finis et obiectum. Contingit autem quandoque quod in corruptionibus diversarum circumstantiarum est idem motivum, sicut illiberalis ab eodem movetur quod accipiat quando non oportet, et ubi non oportet, et plus quam oportet, et similiter de aliis circumstantiis; hoc enim facit propter inordinatum appetitum pecuniae congregandae. Et in talibus diversarum circumstantiarum corruptiones non diversificant species peccatorum, sed pertinent ad unam et eandem peccati speciem. Quandoque vero contingit quod corruptiones diversarum circumstantiarum proveniunt a diversis motivis. Puta quod aliquis praepropere comedat, potest provenire ex hoc quod homo non potest ferre dilationem cibi, propter facilem consumptionem humiditatis; quod vero appetat immoderatum cibum, potest contingere propter virtutem naturae potentem ad convertendum multum cibum; quod autem aliquis appetat cibos deliciosos, contingit propter appetitum delectationis quae est in cibo. Unde in talibus diversarum circumstantiarum corruptiones inducunt diversas peccati species.

Iª-IIae q. 72 a. 9 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod malum, inquantum huiusmodi, privatio est, et ideo diversificatur specie secundum ea quae privantur, sicut et ceterae privationes. Sed peccatum non sortitur speciem ex parte privationis vel aversionis, ut supra dictum est; sed ex conversione ad obiectum actus.

Iª-IIae q. 72 a. 9 ad 2

Ad secundum dicendum quod circumstantia nunquam transfert actum in aliam speciem, nisi quando est aliud motivum.

Iª-IIae q. 72 a. 9 ad 3

Ad tertium dicendum quod in diversis speciebus gulae diversa sunt motiva, sicut dictum est.

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Summe der Theologie

Neunter Artikel. Die Umstände und die Verschiedenheit in der Gattung der Sünden.

a) Die Umstände scheinen verschiedene Gattungen von Lastern und Sünden zu begründen. Denn: I. „Das Übel kommt von jedem einzelnen Mangel“ nach Dionysius. (4. de div. nom.) Einzelne Mängel aber rühren von der Verkehrtheit der einzelnen Umstände her. Solche Verkehrtheit also in einem Umstande ist die Ursache für die Verschiedenheit in der Gattung der Sünden. II. Die menschlichen Handlungen erhalten zuweilen ihr Gattungswesen von den Umständen her (Kap. 18, Art. 10); also ist das auch bei den Sünden der Fall. III. Die verschiedenen Gattungen Gaumenlust werden bezeichnet nach folgenden Eigenheiten: „Voreilig, zu viel, heißhungrig, wählerisch, zu sorgfältig.“ Das sind aber verschiedene Umstände. Denn voreilig heißt „bevor die Zeit da ist;“ zu viel, „mehr als man benötigt“ etc. Auf der anderen Seite sagt Aristoteles (3 Ethic. 7.): „Jede einzelne Gattung der Laster sündigt, indem sie mehr thut als notwendig ist; oder dann handelt, wann es nicht erforderlich ist und ähnlich gemäß den anderen Umständen.“ Also danach bestimmen sich nicht die verschiedenen Gattungen der Sünden.

b) Ich antworte; wo ein verschiedener Beweggrund besteht, da ergiebt sich auch eine verschiedene Gattung Sünde; denn der Beweggrund für die Sünde ist der Zweck und der Gegenstand. Nun ist in der Verkehrtheit verschiedener Umstände zuweilen der gleiche Beweggrund; wie der Geizige es von demselben Beweggrunde her hat, daß er nimmt, wann es nicht sein soll und wo es nicht sein soll und mehr als er soll etc. Überall ist da der nämliche Beweggrund: die ungeregelte Sucht nach Geld. Bei solchen Sünden also verändert die Verkehrtheit der Umstände nicht die Gattungen der Sünden, sondern da gehört dies Alles zu einer einzigen Gattung Sünde. Bisweilen aber kommt die Verkehrtheit der verschiedenen Umstände von verschiedenen Beweggründen her. Daß z. B. jemand „vor der Zeit“ ißt, kann von daher kommen, weil er den Aufschub der Nahrung wegen der allzu leichten Verdauung des feuchten Elementes nicht ertragen kann; und daß er „zu viel“ Speise begehrt, kann darin seinen Grund haben, daß seine Natur kräftig ist, um viel Nahrung in die eigene Substanz zu verwandeln; und daß er „fein zubereitete“ Speisen begehrt, geschieht auf Grund des Begehrens nach der in der Speise befindlichen Ergötzung. Auf diese Weise nun kann die Verkehrtheit in den Umständen verschiedene Gattungen in der Sünde hervorbringen.

c) I. Das Übel ist allerdings ein Mangel; und deshalb wird darin ein Unterschied in der Gattung hergestellt gemäß den Dingen, deren es ermangelt, wie das auch bei den übrigen Arten Mangel der Fall ist. Die Sünde aber hat nicht ihre Gattung unmittelbar und positiv von seiten des Mangels oder der Abwendung vom letzten Endzwecke her, sondern von seiten der Zuwendung zum Gegenstande der Thätigkeit. II. Nur wenn ein anderer Beweggrund damit verbunden ist, begründet ein Umstand die Änderung in der Gattung des Thätigseins. III. Es herrschen da verschiedene Beweggründe vor.

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