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Summa theologiae
Articulus 3
Iª-IIae q. 75 a. 3 arg. 1
Ad tertium sic proceditur. Videtur quod peccatum non habeat causam exteriorem. Peccatum enim est actus voluntarius. Voluntaria autem sunt eorum quae sunt in nobis; et ita non habent exteriorem causam. Ergo peccatum non habet exteriorem causam.
Iª-IIae q. 75 a. 3 arg. 2
Praeterea, sicut natura est principium interius, ita etiam voluntas. Sed peccatum in rebus naturalibus nunquam accidit nisi ex aliqua interiori causa, ut puta monstruosi partus proveniunt ex corruptione alicuius principii interioris. Ergo neque in moralibus potest contingere peccatum nisi ex interiori causa. Non ergo habet peccatum causam exteriorem.
Iª-IIae q. 75 a. 3 arg. 3
Praeterea, multiplicata causa, multiplicatur effectus. Sed quanto plura sunt et maiora exterius inducentia ad peccandum, tanto minus id quod quis inordinate agit, ei imputatur ad peccatum. Ergo nihil exterius est causa peccati.
Iª-IIae q. 75 a. 3 s. c.
Sed contra est quod dicitur Num. XXXI, nonne istae sunt quae deceperunt filios Israel, et praevaricari vos fecerunt in domino super peccato Phogor? Ergo aliquid exterius potest esse causa faciens peccare.
Iª-IIae q. 75 a. 3 co.
Respondeo dicendum quod, sicut supra dictum est, causa interior peccati est et voluntas, ut perficiens actum peccati; et ratio, quantum ad carentiam debitae regulae; et appetitus sensitivus inclinans. Sic ergo aliquid extrinsecum tripliciter posset esse causa peccati, vel quia moveret immediate ipsam voluntatem; vel quia moveret rationem; vel quia moveret appetitum sensitivum. Voluntatem autem, ut supra dictum est, interius movere non potest nisi Deus; qui non potest esse causa peccati, ut infra ostendetur. Unde relinquitur quod nihil exterius potest esse causa peccati, nisi vel inquantum movet rationem, sicut homo vel Daemon persuadens peccatum; vel sicut movens appetitum sensitivum, sicut aliqua sensibilia exteriora movent appetitum sensitivum. Sed neque persuasio exterior in rebus agendis ex necessitate movet rationem; neque etiam res exterius propositae ex necessitate movent appetitum sensitivum, nisi forte aliquo modo dispositum; et tamen etiam appetitus sensitivus non ex necessitate movet rationem et voluntatem. Unde aliquid exterius potest esse aliqua causa movens ad peccandum, non tamen sufficienter ad peccatum inducens, sed causa sufficienter complens peccatum est sola voluntas.
Iª-IIae q. 75 a. 3 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod ex hoc ipso quod exteriora moventia ad peccandum non sufficienter et ex necessitate inducunt, sequitur quod remaneat in nobis peccare et non peccare.
Iª-IIae q. 75 a. 3 ad 2
Ad secundum dicendum quod per hoc quod ponitur interior causa peccati, non excluditur exterior, non enim id quod est exterius est causa peccati, nisi mediante causa interiori, ut dictum est.
Iª-IIae q. 75 a. 3 ad 3
Ad tertium dicendum quod, multiplicatis exterioribus causis inclinantibus ad peccandum, multiplicantur actus peccati, quia plures ex illis causis, et pluries, inclinantur ad actus peccati. Sed tamen minuitur ratio culpae, quae consistit in hoc quod aliquid sit voluntarium et in nobis.
Traduction
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Summe der Theologie
Dritter Artikel. Die Sünde hat eine äußere Ursache.
a) Dies scheint nicht. Denn: I. Die Sünde ist ein freier Willensakt, also vollständig innerhalb unserer Gewalt. II. Wie die Natur ein innerliches Princip im Dinge ist, so auch der Wille. Ein Fehler im Bereiche der Natur aber erfolgt nur infolge einer innerlichen Ursache; wie z. B. die Mißgeburten erfolgen infolge des Verderbtseins irgend eines innerlichen Princips. Also erfolgt auch die Sünde nur infolge einer innerlichen Ursache. Und somit hat sie keine äußere Ursache. III. Wird die Ursache vervielfältigt, so auch die davon abhängige Wirkung. Vereinigen sich aber viele äußere Dinge, die zur Sünde reizen, so vermindert dies im Gegenteil die Schuld. Also ist außen keine Ursache für die Sünde. Auf der anderen Seite heißt es Num. 31.: „Sind es nicht diese (äußerlichen) Dinge, welche die Kinder Israels getäuscht haben und die Ursache gewesen sind, daß sie Gott verließen.“ Also äußere Dinge können Ursache her Sünde sein.
b) Ich antworte, die innerliche Ursache der Sünde sei: 1. der Wille, der den vollen Akt der Sünde setzt; 2. die Vernunft, welche ermangelt, die gebührende Norm vorzulegen; 3. das sinnliche Begehren als hinneigend. So also kann etwas Äußerliches in dreifacher Weise Ursache der Sünde sein: 1. weil es unmittelbar den Willen bewegt; 2. weil es die Vernunft bewegt; 3. weil es das sinnliche Begehren bewegt. Den Willen aber innerlich bewegen kann nur Gott, der aber nicht Ursache der Sünde sein kann. (Kap. 79, Art. 1.) Die Vernunft bewegen kann ein anderer Mensch oder der Teufel vermittelst der Überredung. Das sinnliche Begehren bewegen können die äußeren sichtbaren Dinge. Weder aber ist die Überredung bezüglich der Vernunft mit irgend welcher Notwendigkeit verbunden; noch bewegen die äußeren Dinge mit Notwendigkeit den begehrenden Teil; und dieser wieder thut dies nicht notwendig mit Rücksicht auf den Willen und die Vernunft. Also kann etwas Äußerliches wohl in etwa Ursache der Sünde sein; jedoch keine hinreichende. Eine solche ist nur der Wille.
c) I. Die äußerlichen Dinge bewegen nicht in hinreichender Weise. Also bleibt es in der Gewalt, zu sündigen oder nicht. II. Was von außen her Einfluß hat, besitzt diesen nur vermittelst der innerlichen Ursachen. III. Die Akte der Sünde werden vervielfältigt gemäß der Vervielfältigung der äußeren hinneigenden Ursachen; denn mehrere dieser Ursachen neigen hin das Begehren und öfter neigen sie hin zur Sünde. Es wird aber minder die Schuld, welche sich danach richtet, daß etwas freiwillig und in uns ist.