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Summa theologiae
Articulus 3
Iª-IIae q. 80 a. 3 arg. 1
Ad tertium sic proceditur. Videtur quod Diabolus possit necessitatem inferre ad peccandum. Potestas enim maior potest necessitatem inferre minori. Sed de Diabolo dicitur Iob XLI, non est potestas super terram quae ei valeat comparari. Ergo potest homini terreno necessitatem inferre ad peccandum.
Iª-IIae q. 80 a. 3 arg. 2
Praeterea, ratio hominis non potest moveri nisi secundum ea quae exterius sensibus proponuntur et imaginationi repraesentantur, quia omnis nostra cognitio ortum habet a sensu, et non est intelligere sine phantasmate, ut dicitur in libro de anima. Sed Diabolus potest movere imaginationem hominis, ut dictum est, et etiam exteriores sensus, dicit enim Augustinus, in libro octoginta trium quaest., quod serpit hoc malum, scilicet quod est a Diabolo, per omnes aditus sensuales; dat se figuris, accommodat coloribus, adhaeret sonis, infundit saporibus. Ergo potest rationem hominis ex necessitate inclinare ad peccandum.
Iª-IIae q. 80 a. 3 arg. 3
Praeterea, secundum Augustinum, nonnullum peccatum est, cum caro concupiscit adversus spiritum. Sed concupiscentiam carnis Diabolus potest causare, sicut et ceteras passiones, eo modo quo supra dictum est. Ergo ex necessitate potest inducere ad peccandum.
Iª-IIae q. 80 a. 3 s. c.
Sed contra est quod dicitur I Petr. ult., adversarius vester Diabolus tanquam leo rugiens circuit, quaerens quem devoret, cui resistite fortes in fide. Frustra autem talis admonitio daretur, si homo ei ex necessitate succumberet. Non ergo potest homini necessitatem inducere ad peccandum.
Iª-IIae q. 80 a. 3 co.
Respondeo dicendum quod Diabolus propria virtute, nisi refraenetur a Deo, potest aliquem inducere ex necessitate ad faciendum aliquem actum qui de suo genere peccatum est, non autem potest inducere necessitatem peccandi. Quod patet ex hoc quod homo motivo ad peccandum non resistit nisi per rationem, cuius usum totaliter impedire potest movendo imaginationem et appetitum sensitivum, sicut in arreptitiis patet. Sed tunc, ratione sic ligata, quidquid homo agat, non imputatur ei ad peccatum. Sed si ratio non sit totaliter ligata, ex ea parte qua est libera, potest resistere peccato, sicut supra dictum est. Unde manifestum est quod Diabolus nullo modo potest necessitatem inducere homini ad peccandum.
Iª-IIae q. 80 a. 3 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod non quaelibet potestas maior homine, potest movere voluntatem hominis, sed solus Deus, ut supra habitum est.
Iª-IIae q. 80 a. 3 ad 2
Ad secundum dicendum quod illud quod est apprehensum per sensum vel imaginationem, non ex necessitate movet voluntatem, si homo habeat usum rationis. Nec semper huiusmodi apprehensio ligat rationem.
Iª-IIae q. 80 a. 3 ad 3
Ad tertium dicendum quod concupiscentia carnis contra spiritum, quando ratio ei actualiter resistit, non est peccatum, sed materia exercendae virtutis. Quod autem ratio ei non resistat, non est in potestate Diaboli. Et ideo non potest inducere necessitatem peccati.
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Summe der Theologie
Dritter Artikel. Der Teufel kann nicht zwingen zum Sündigen.
a) Dagegen heißt es bei: I. Job 41. vom Teufel: „Welche Macht auf Erden kann mit der seinigen verglichen werden. “Eine größere Gewalt aber als die unsrige kann zwingen zum Sündigen. II. Aristoteles (3. de anima): „Alle unsere Kenntnis nimmt ihren Anfang von den Sinnen; und eine vernünftige Kenntnis ist nicht möglich ohne Phantasiebilder in der Einbildungskraft.“ Die menschliche Vernunft also kann nur bestimmt werden nach dem, was den äußeren Sinnen und der Einbildungskraft vorgestellt wird. Der Teufel kann aber in Thätigkeit setzen, er kann bewegen die Einbildungskraft und den äußeren Sinn (vgl. Art. 2), wie Augustin sagt (83 Qq. 12.): „Dieses Übel,“ was vom Teufel kommt, „kriecht durch alle sinnlichen Zugänge, bequemt sich den Figuren an, hängt sich an den Tönen fest, vereinigt sich mit den Farben, prägt sich ein dem Geschmack.“ Also kann der Teufel den Menschen zwingen zur Sünde. III. Augustin (19. de civ. Dei 4.): „In etwa Sünde ist es bereits wenn das Fleisch begehrt gegen den Geist.“ Die Begierde des Fleisches aber kann der Teufel verursachen, wie auch die übrigen Leidenschaften. Also folgt ihm notwendig die Sünde. Auf der anderen Seite ermahnt Petrus (1, 8), „zu widerstehen tapfer im Glauben dem Teufel, der herumgeht wie ein brüllender Löwe etc.“ Diese Ermahnung aber wäre unnütz, wenn der Teufel zur Sünde zwingen könnte. Und Iakobus sagt cap. 4. ähnlich: „Seid Gott Unterthan; widersteht dem Teufel und er wird vor euch fliehen.“
b) Ich antworte; wenn der Teufel nicht von Gott zurückgehalten wird, kann er jemanden zwingen, einen Akt zu setzen, der in seiner „Art“ Sünde ist. Er kann aber nicht zur Sünde zwingen. Denn der Mensch widersteht dem Antriebe nur kraft der Vernunft, deren Gebrauch der Teufel gänzlich hindern kann dadurch, daß er die Einbildungskraft und das sinnliche Begehren in Thätigkeit setzt und bestimmt; wie dies in den Besessenen klar ist. Da aber dann die Vernunft gebunden ist, so wird, was auch immer der Mensch thut, ihm nicht als Sünde angerechnet. Ist jedoch die Vernunft nicht ganz gebunden, so kann sie von der Seite, daß sie frei ist, immerdar widerstehen. Also kann der Teufel nicht zur Sünde zwingen.
c) I. Nur Gott kann den menschlichen Willen bewegen; nicht jede höhere Gewalt. II. Was der Sinn oder die Phantasie erfaßt, bestimmt nicht mit Notwendigkeit die Vernunft und den Willen; sofern der Gebrauch der Vernunft frei bleibt. III. Die Begierde ist keine Sünde, wenn die Vernunft ihr thatsächlich widersteht; sondern sie ist im Gegenteile eine Übung für die Tugend. Daß aber die Vernunft nicht widerstehe, das ist nicht in der Gewalt des Teufels; und somit kann er nicht zur Sünde zwingen.