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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summa theologiae

Articulus 3

Iª-IIae q. 84 a. 3 arg. 1

Ad tertium sic proceditur. Videtur quod praeter superbiam et avaritiam, non sint quaedam alia peccata specialia quae dicantur capitalia. Ita enim se videtur habere caput ad animalia, sicut radix ad plantas, ut dicitur in II de anima, nam radices sunt ori similes. Si igitur cupiditas dicitur radix omnium malorum, videtur quod ipsa sola debeat dici vitium capitale, et nullum aliud peccatum.

Iª-IIae q. 84 a. 3 arg. 2

Praeterea, caput habet quendam ordinem ad alia membra, inquantum a capite diffunditur quodammodo sensus et motus. Sed peccatum dicitur per privationem ordinis. Ergo peccatum non habet rationem capitis. Et ita non debent poni aliqua capitalia peccata.

Iª-IIae q. 84 a. 3 arg. 3

Praeterea, capitalia crimina dicuntur quae capite plectuntur. Sed tali poena puniuntur quaedam peccata in singulis generibus. Ergo vitia capitalia non sunt aliqua determinata secundum speciem.

Iª-IIae q. 84 a. 3 s. c.

Sed contra est quod Gregorius, XXXI Moral., enumerat quaedam specialia vitia, quae dicit esse capitalia.

Iª-IIae q. 84 a. 3 co.

Respondeo dicendum quod capitale a capite dicitur. Caput autem proprie quidem est quoddam membrum animalis, quod est principium et directivum totius animalis. Unde metaphorice omne principium caput vocatur, et etiam homines qui alios dirigunt et gubernant, capita aliorum dicuntur. Dicitur ergo vitium capitale uno modo a capite proprie dicto, et secundum hoc, peccatum capitale dicitur peccatum quod capitis poena punitur. Sed sic nunc non intendimus de capitalibus peccatis, sed secundum quod alio modo dicitur peccatum capitale a capite prout metaphorice significat principium vel directivum aliorum. Et sic dicitur vitium capitale ex quo alia vitia oriuntur, et praecipue secundum originem causae finalis, quae est formalis origo, ut supra dictum est. Et ideo vitium capitale non solum est principium aliorum, sed etiam est directivum et quodammodo ductivum aliorum, semper enim ars vel habitus ad quem pertinet finis, principatur et imperat circa ea quae sunt ad finem. Unde Gregorius, XXXI Moral., huiusmodi vitia capitalia ducibus exercituum comparat.

Iª-IIae q. 84 a. 3 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod capitale dicitur denominative a capite, quod quidem est per quandam derivationem vel participationem capitis, sicut habens aliquam proprietatem capitis, non sicut simpliciter caput. Et ideo capitalia vitia dicuntur non solum illa quae habent rationem primae originis, sicut avaritia, quae dicitur radix, et superbia, quae dicitur initium, sed etiam illa quae habent rationem originis propinquae respectu plurium peccatorum.

Iª-IIae q. 84 a. 3 ad 2

Ad secundum dicendum quod peccatum caret ordine ex parte aversionis, ex hac enim parte habet rationem mali; malum autem, secundum Augustinum, in libro de natura boni, est privatio modi, speciei et ordinis. Sed ex parte conversionis, respicit quoddam bonum. Et ideo ex hac parte potest habere ordinem.

Iª-IIae q. 84 a. 3 ad 3

Ad tertium dicendum quod illa ratio procedit de capitali peccato secundum quod dicitur a reatu poenae. Sic autem hic non loquimur.

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Summe der Theologie

Dritter Artikel. Außer dem Stolze und der Geldgier giebt es noch andere besondere Hauptsünden.

a) Dies scheint nicht. Denn: I. Wie sich das Haupt zum sinnbegabten Wesen verhält, so die Wurzel zur Pflanze; sind doch die Wurzeln (2. de anima) dem Munde ähnlich. Also darf nur die Geldgier, die Wurzel aller Sünden, als Hauptsünde bezeichnet werden. II. Das Haupt steht in einem geordneten Verhältnisse zu den übrigen Gliedern; denn vom Haupte gehen gewissermaßen alle sinnlichen Thätigkeiten aus und verbreiten sich dann auf die Glieder. Die Sünde aber ist wesentlich Mangel an Ordnung. Also darf keine Sünde als Hauptsünde bezeichnet werden. III. Hauptverbrechen sind jene, die mit Abschlagen des Hauptes gestraft werden. Mit einer solchen Strafe aber werden bestraft Sünden in jeder besonderen Gattung von Sünden. Also giebt es keine der Gattung nach bestimmten besonderen Hauptsünden. Auf der anderen Seite zählt Gregor (31. moral. 17.) sieben Hauptsünden auf.

b) Ich antworte, „hauptsächlich“ werde etwas genannt vom Haupte her. Das Haupt aber ist bei den sinnbegabten.Wesen das an erster Stelle leitende Glied; und so wird auch „Haupt“ genannt die leitende Kraft in einer gesellschaftlichen Ordnung. Wird nun das „Haupt“ in wörtlicher Bedeutung genommen, so heißen Hauptverbrechcn jene, welche durch das Abschlagen des Hauptes gesühnt werden. In diesem Sinne, wo die Strafe in Betracht kommt, sprechen wir nicht hier von Hauptsünden. . , Vielmehr wird in dem hier in Betracht kommenden Sinne Hauptsünde genannt jene Sünde, welche gleichsam die Leitung hat für die übrigen, aus welcher also die anderen Laster ihre Entstehung nehmen; und zwar zumal gemäß dem Vorrange der Zweckursache, welche im Moralischen der formale Vorrang, der Ursprung des Wesens ist (Kap. 18, Art. 6 und 72, 6.) Danach ist ein Hauptlaster nicht nur Princip für andere, sondern es kommt ihm auch die leitende Kraft zu; es ist gleichsam der Anführer der übrigen. Denn jene Kunst oder jener Zustand, von wo aus der Zweck berücksichtigt wird, ist immer im Verhältnisse zu dem, was nur auf die Mittel zum Zwecke sich richtet, an der leitenden befehlenden Stelle. Deshalb vergleicht Gregor diese Laster den Führern eines Heeres.

c) I. Hauptsünden heißen diese Sünden; nicht als ob sie schlechthin anstatt eines Hauptes wären, sondern weil sie an einer Eigenheit des Hauptes Anteil haben. Nicht also bloß der Geiz oder der Stolz werden Hauptsünden genannt, insofern sie der erste Anfang, die erste Wurzel für die Sünden bilden; sondern auch jene Sünden heißen so, welche den Charakter eines näheren, unmittelbareren Ursprunges für mehrere Sünden tragen. II. Infolge der Abwendung vom letzten Endzwecke entbehrt die Sünde aller Ordnung; ist sie doch danach (Aug. de natura boni 4.) der Mangel an Ordnung, Schönheit und Maßhalten. Von seiten der Zuwendung aber richtet sich die Sünde auf ein Gut; und danach beobachtet sie eine gewisse Ordnung. III. Von der Strafe der Sünde reden wir hier nicht.

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