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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summa theologiae

Articulus 5

Iª-IIae q. 87 a. 5 arg. 1

Ad quintum sic proceditur. Videtur quod omne peccatum inducat reatum poenae aeternae. Poena enim, ut dictum est, proportionatur culpae. Sed poena aeterna differt a temporali in infinitum. Nullum autem peccatum differre videtur ab altero in infinitum, cum omne peccatum sit humanus actus, qui infinitus esse non potest. Cum ergo alicui peccato debeatur poena aeterna, sicut dictum est, videtur quod nulli peccato debeatur poena temporalis tantum.

Iª-IIae q. 87 a. 5 arg. 2

Praeterea, peccatum originale est minimum peccatorum, unde et Augustinus dicit, in Enchirid., quod mitissima poena est eorum qui pro solo peccato originali puniuntur. Sed peccato originali debetur poena perpetua, nunquam enim videbunt regnum Dei pueri qui sine Baptismo decesserunt cum originali peccato; ut patet per id quod dominus dicit, Ioan. III, nisi quis renatus fuerit denuo, non potest videre regnum Dei. Ergo multo magis omnium aliorum peccatorum poena erit aeterna.

Iª-IIae q. 87 a. 5 arg. 3

Praeterea, peccato non debetur maior poena ex hoc quod alteri peccato adiungitur, cum utrumque peccatum suam habeat poenam taxatam secundum divinam iustitiam. Sed peccato veniali debetur poena aeterna, si cum mortali peccato inveniatur in aliquo damnato, quia in Inferno nulla potest esse remissio. Ergo peccato veniali simpliciter debetur poena aeterna. Nulli ergo peccato debetur poena temporalis.

Iª-IIae q. 87 a. 5 s. c.

Sed contra est quod Gregorius dicit, in IV Dialog., quod quaedam leviores culpae post hanc vitam remittuntur. Non ergo omnia peccata aeterna poena puniuntur.

Iª-IIae q. 87 a. 5 co.

Respondeo dicendum quod, sicut supra dictum est, peccatum causat reatum poenae aeternae, inquantum irreparabiliter repugnat ordini divinae iustitiae, per hoc scilicet quod contrariatur ipsi principio ordinis, quod est ultimus finis. Manifestum est autem quod in quibusdam peccatis est quidem aliqua inordinatio, non tamen per contrarietatem ad ultimum finem, sed solum circa ea quae sunt ad finem, inquantum plus vel minus debite eis intenditur, salvato tamen ordine ad ultimum finem, puta cum homo, etsi nimis ad aliquam rem temporalem afficiatur, non tamen pro ea vellet Deum offendere, aliquid contra praeceptum eius faciendo. Unde huiusmodi peccatis non debetur aeterna poena, sed temporalis.

Iª-IIae q. 87 a. 5 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod peccata non differunt in infinitum ex parte conversionis ad bonum commutabile, in qua consistit substantia actus, differunt autem in infinitum ex parte aversionis. Nam quaedam peccata committuntur per aversionem ab ultimo fine, quaedam vero per inordinationem circa ea quae sunt ad finem. Finis autem ultimus ab his quae sunt ad finem, in infinitum differt.

Iª-IIae q. 87 a. 5 ad 2

Ad secundum dicendum quod peccato originali non debetur poena aeterna ratione suae gravitatis, sed ratione conditionis subiecti, scilicet hominis qui sine gratia invenitur, per quam solam fit remissio poenae.

Iª-IIae q. 87 a. 5 ad 3

Et similiter dicendum est ad tertium, de veniali peccato. Aeternitas enim poenae non respondet quantitati culpae, sed irremissibilitati ipsius, ut dictum est.

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Summe der Theologie

Fünfter Artikel. Nicht eine jede Sünde verdient ewige Strafe.

a) Dies scheint doch der Fall zu sein. Denn: I. Die ewige Strafe ist ohne Ende weit entfernt von der zeitlichen. Keine Sünde aber unterscheidet sich von der anderen ohne Ende; denn jede menschliche Handlung ist begrenzt und endlich. Da also die Strafe entsprechen muß der Sünde und manchen Sünden ewige Strafe geschuldet wird, so folgt, daß jede Sünde ewige Strafe verdient. II. Die Erbsünde ist die geringste aller Sünden; weshalb Augustin (Ench. 93.) sagt: „Die mildeste Strafe gebührt jenen, die mit der bloßen Erbsünde behaftet sterben.“ Der Erbsünde aber gebührt ewige Strafe; denn niemals werden die ungetauften Kinder das Reich Gottes sehen, nach Joh. 3.: „Wer nicht von neuem wiedergeboren ist, kann nicht sehen das Neich Gottes.“ Also jede Sünde wird ewig bestraft. III. Nicht deshalb gebührt einer Sünde ewige Strafe, weil sie mit einer anderen verbunden ist; denn jede von beiden hat ihr von der göttlichen Gerechtigkeit zugemessenes Strafmaß. Nun gebührt der läßlichen Sünde, wenn sie in einem Verdammten zusammen mit der Todsünde gefunden wird, ewige Strafe; denn kein Nachlaß ist in der Sünde. Also jede Sünde verdient ewige Strafe. Auf der anderen Seite sagt Gregor (4. dial. 39.): „Manche leichtere Sünden werden nach diesem Leben verziehen.“

b) Ich antworte, die Sünde verdiene ewige Strafe, insoweit sie in unheilbarer Weise der Ordnung der göttlichen Gerechtigkeit widerspricht und somit dem Princip selber der Ordnung zuwider ist, das da ist der letzte Endzweck. Offenbar aber ist in manchen Sünden keine Unordnung, die sich auf den letzten Zweck selber richtet und diesem gegenübersteht, sondern nur eine solche, welche auf das Zweckdienliche geht und da in etwa ungebührender Weise sich verhält, dabei jedoch das Princip der Ordnung unberührt läßt; wie wenn jemand z. B. allzusehr an einem zeitlichen Gute hängt, um keinen Preis aber dafür Gott beleidigen und sein Gebot übertreten will. Also gebührt solchen Sünden keine ewige, sondern zeitliche Strafe.

c) I. Die Sünden unterscheiden sich nicht in unendlicher Weise von seiten der Zuwendung zu einem vergänglichen Gute, worin die Substanz des Sündenaktes besteht, wohl aber von seiten der Abwendung von letztem Endzwecke. Denn einige enthalten nur eine Abwendung von dem, was zweckdienlich ist; andere aber enthalten die Abwendung vom letzten Zwecke selber. Dieser aber ist vom Zweckdienlichen unendlich weit entfernt. II. Der Erbsünde ist die ewige Strafe geschuldet nicht auf Grund ihrer Schwere, sondern auf Grund der Lage des Subjekts; nämlich des Menschen, der sich ohne die Gnade findet, vermittelst deren allein die Strafe nachgelassen werden kann. III. Ähnlich zu antworten. Denn die Ewigkeit der Strafe entspricht nicht dem Umfange der Schuld, sondern dem Umstande, daß letztere nicht nachgelassen werden kann.

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