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Œuvres Thomas d'Aquin (1225-1274)

Edition Masquer
Summa theologiae

Articulus 1

Iª-IIae q. 91 a. 1 arg. 1

Ad primum sic proceditur. Videtur quod non sit aliqua lex aeterna. Omnis enim lex aliquibus imponitur. Sed non fuit ab aeterno aliquis cui lex posset imponi, solus enim Deus fuit ab aeterno. Ergo nulla lex est aeterna.

Iª-IIae q. 91 a. 1 arg. 2

Praeterea, promulgatio est de ratione legis. Sed promulgatio non potuit esse ab aeterno, quia non erat ab aeterno cui promulgaretur. Ergo nulla lex potest esse aeterna.

Iª-IIae q. 91 a. 1 arg. 3

Praeterea, lex importat ordinem ad finem. Sed nihil est aeternum quod ordinetur ad finem, solus enim ultimus finis est aeternus. Ergo nulla lex est aeterna.

Iª-IIae q. 91 a. 1 s. c.

Sed contra est quod Augustinus dicit, in I de Lib. Arb., lex quae summa ratio nominatur, non potest cuipiam intelligenti non incommutabilis aeternaque videri.

Iª-IIae q. 91 a. 1 co.

Respondeo dicendum quod, sicut supra dictum est, nihil est aliud lex quam quoddam dictamen practicae rationis in principe qui gubernat aliquam communitatem perfectam. Manifestum est autem, supposito quod mundus divina providentia regatur, ut in primo habitum est, quod tota communitas universi gubernatur ratione divina. Et ideo ipsa ratio gubernationis rerum in Deo sicut in principe universitatis existens, legis habet rationem. Et quia divina ratio nihil concipit ex tempore, sed habet aeternum conceptum, ut dicitur Prov. VIII; inde est quod huiusmodi legem oportet dicere aeternam.

Iª-IIae q. 91 a. 1 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod ea quae in seipsis non sunt, apud Deum existunt, inquantum sunt ab ipso praecognita et praeordinata; secundum illud Rom. IV, qui vocat ea quae non sunt, tanquam ea quae sunt. Sic igitur aeternus divinae legis conceptus habet rationem legis aeternae, secundum quod a Deo ordinatur ad gubernationem rerum ab ipso praecognitarum.

Iª-IIae q. 91 a. 1 ad 2

Ad secundum dicendum quod promulgatio fit et verbo et scripto; et utroque modo lex aeterna habet promulgationem ex parte Dei promulgantis, quia et verbum divinum est aeternum, et Scriptura libri vitae est aeterna. Sed ex parte creaturae audientis aut inspicientis, non potest esse promulgatio aeterna.

Iª-IIae q. 91 a. 1 ad 3

Ad tertium dicendum quod lex importat ordinem ad finem active, inquantum scilicet per eam ordinantur aliqua in finem, non autem passive, idest quod ipsa lex ordinetur ad finem, nisi per accidens in gubernante cuius finis est extra ipsum, ad quem etiam necesse est ut lex eius ordinetur. Sed finis divinae gubernationis est ipse Deus, nec eius lex est aliud ab ipso. Unde lex aeterna non ordinatur in alium finem.

Traduction Masquer
Summe der Theologie

Erster Artikel. Es giebt ein ewiges Gesetz.

a) Dies scheint nicht. Denn: I. Jegliches Gesetz ist für einige bestimmt. Von Ewigkeit aber ist nur Gott, der durch kein Gesetz gebunden ist. II. Die Veröffentlichung gehört zum Wesen des Gesetzes, konnte aber nicht von Ewigkeit sein. III. Das Gesetz regelt das Zweckdienliche. Nichts Zweckdienliches aber ist ewig; nur der Endzweck ist dies. Auf der anderen Seite sagt Augustin (1. de lib. arb. 6.): „Jenes Gesetz, welches als die höchste Vernunft bezeichnet wird, muß jedem, der vernünftig versteht, als unveränderlich und ewig erscheinen.“

b) Ich antworte, das Gesetz sei nichts Anderes als die Richtschnur und Vorschrift der Vernunft im Ersten, in jenem nämlich, der ein vollendetes Gemeinwesen leitet. Offenbar wird aber, unter Voraussetzung der göttlichen Fürsehung, das Gemeinwesen des gesamten All von der göttlichen Vernunft regiert. Der leitende Grund also selber in Gott, als im Ersten, im Fürsten (Vordersten) des All, für die Weltregierung hat den Charakter des Gesetzes. Und wie die Auffassung der göttlichen Vernunft nicht in der Zeit anfängt, sondern von Ewigkeit ist, deshalb muß man dieses Gesetz das ewige nennen.

e) I. Was noch nicht eigenes Sein hat, besteht in Gott als vorhergekannt und vorhergeregelt, nach Röm. 4.: „Gott ruft das was ist wie das was nicht ist.“ Soweit also die göttliche Auffassung Beziehung hat zur Weltregierung, ist sie das ewige Gesetz. II. Die Veröffentlichung geschieht im Worte und in der Schrift. Nun ist das Wort Gottes von Ewigkeit; und das Buch des Lebens (s. oben) ist von Ewigkeit. Von seiten der Geschöpfe aber, die sehen und hören, kann freilich die Veröffentlichung keine ewige sein. III. Das Gesetz schließt in sich ein, daß es in thätiger Weise zum Zwecke hinlenkt; nicht aber, daß es in leidender Weise zum Zwecke hingelenkt wird, außer nebenbei, wenn nämlich der Zweck des Gesetzgebers selber außerhalb desselben liegt. Der Zweck der Weltregierung aber ist Gott selbst und Er ist selbst das ewige Gesetz. Also wird das ewige Gesetz nicht auf einen anderen Zweck bezogen.

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