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Summa theologiae
Articulus 4
Iª-IIae q. 99 a. 4 arg. 1
Ad quartum sic proceditur. Videtur quod praeter praecepta moralia et caeremonialia, non sint aliqua praecepta iudicialia in veteri lege. Dicit enim Augustinus, contra Faustum, quod in lege veteri sunt praecepta vitae agendae, et praecepta vitae significandae. Sed praecepta vitae agendae sunt moralia; praecepta autem vitae significandae sunt caeremonialia. Ergo praeter haec duo genera praeceptorum, non sunt ponenda in lege alia praecepta iudicialia.
Iª-IIae q. 99 a. 4 arg. 2
Praeterea, super illud Psalmi CXVIII, a iudiciis tuis non declinavi, dicit Glossa, idest ab his quae constituisti regulam vivendi. Sed regula vivendi pertinet ad praecepta moralia. Ergo praecepta iudicialia non sunt distinguenda a moralibus.
Iª-IIae q. 99 a. 4 arg. 3
Praeterea, iudicium videtur esse actus iustitiae; secundum illud Psalmi XCIII, quoadusque iustitia convertatur in iudicium. Sed actus iustitiae, sicut et actus ceterarum virtutum, pertinet ad praecepta moralia. Ergo praecepta moralia includunt in se iudicialia, et sic non debent ab eis distingui.
Iª-IIae q. 99 a. 4 s. c.
Sed contra est quod dicitur Deut. VI, haec sunt praecepta et caeremoniae atque iudicia. Praecepta autem antonomastice dicuntur moralia. Ergo praeter praecepta moralia et caeremonialia, sunt etiam iudicialia.
Iª-IIae q. 99 a. 4 co.
Respondeo dicendum quod, sicut dictum est, ad legem divinam pertinet ut ordinet homines ad invicem et ad Deum. Utrumque autem horum in communi quidem pertinet ad dictamen legis naturae, ad quod referuntur moralia praecepta, sed oportet quod determinetur utrumque per legem divinam vel humanam, quia principia naturaliter nota sunt communia tam in speculativis quam in activis. Sicut igitur determinatio communis praecepti de cultu divino fit per praecepta caeremonialia, sic et determinatio communis praecepti de iustitia observanda inter homines, determinatur per praecepta iudicialia. Et secundum hoc, oportet tria praecepta legis veteris ponere; scilicet moralia, quae sunt de dictamine legis naturae; caeremonialia, quae sunt determinationes cultus divini; et iudicialia, quae sunt determinationes iustitiae inter homines observandae. Unde cum apostolus, Rom. VII, dixisset quod lex est sancta, subiungit quod mandatum est iustum et sanctum et bonum, iustum quidem, quantum ad iudicialia; sanctum, quantum ad caeremonialia (nam sanctum dicitur quod est Deo dicatum); bonum, idest honestum, quantum ad moralia.
Iª-IIae q. 99 a. 4 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod tam praecepta moralia, quam etiam iudicialia, pertinent ad directionem vitae humanae. Et ideo utraque continentur sub uno membro illorum quae ponit Augustinus, scilicet sub praeceptis vitae agendae.
Iª-IIae q. 99 a. 4 ad 2
Ad secundum dicendum quod iudicium significat executionem iustitiae, quae quidem est secundum applicationem rationis ad aliqua particularia determinate. Unde praecepta iudicialia communicant in aliquo cum moralibus, inquantum scilicet a ratione derivantur; et in aliquo cum caeremonialibus, inquantum scilicet sunt quaedam determinationes communium praeceptorum. Et ideo quandoque sub iudiciis comprehenduntur praecepta iudicialia et moralia, sicut Deut. V, audi, Israel, caeremonias atque iudicia; quandoque vero iudicialia et caeremonialia, sicut Levit. XVIII, facietis iudicia mea, et praecepta mea servabitis, ubi praecepta ad moralia referuntur, iudicia vero ad iudicialia et caeremonialia.
Iª-IIae q. 99 a. 4 ad 3
Ad tertium dicendum quod actus iustitiae in generali pertinet ad praecepta moralia, sed determinatio eius in speciali pertinet ad praecepta iudicialia.
Traduction
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Summe der Theologie
Vierter Artikel. Auch Vorschriften, die sich auf das richterliche Urteilen beziehen, sind im Alten Gesetze enthalten.
a,) Dies scheint nicht. Denn: I. Augustin sagt (6. contra Faustum 2.): „Im Alten Gesetze sind Vorschriften, welche das praktische sittliche Leben betreffen; und solche, welche ein solches Leben nur bezeichnen.“ Also sind da nur Moral- und Ceremonialvorschriften. II. Zu Ps. 118: „Von Deinen Urteilen bin ich nicht abgewichen“ sagt die Glosse (Cassiodors); „d. i. von dem, was Du als Richtschnur des Lebens aufgestellt hast.“ Das sind aber Moralvorschriften. Also sind die Vorschriften für das richterliche Urteilen nicht von diesen verschieden. III. Urteilen ist ein Akt der Gerechtigkeit, nach Ps. 93.: „Bis die Gerechtigkeit sich wendet zum Urteile.“ Der Akt der Gerechtigkeit wie der Akt jeder anderen Tugend gehört aber in das Moralgebiet. Auf der anderen Seite heißt es Deut. 6.: „Das sind die Vorschriften und die Ceremonien und die Urteile;“ wo „Vorschriften“ bezeichnet das Moralische.
b) Ich antworte, zum göttlichen Gesetze gehöre es, die Menschen untereinander in gute Ordnung zu bringen und zu Gott hin. Beides nun gehört im allgemeinen zur Vorschrift des Naturgesetzes, worauf die moralischen Gebote bezogen werden. Jedoch muß jedes von beiden des weiteren näher bestimmt werden durch menschliche und göttliche Gesetze, weil die kraft der Natur gekannten Principien allgemein sind sowohl im Bereiche des Spekulativen wie des Praktischen. Wie also die näheren Bestimmungen des allgemeinen Gesetzes rücksichtlich des göttlichen Kultes geschieht durch die Ceremonialvorschriften, so vollzieht sich die weitere nähere Bestimmung des allgemeinen Gesetzes rücksichtlich der Gerechtigkeit im Verhältnisse der Menschen zu einander vermittelst der auf das Urteilen bezüglichen Vorschriften. Wenn also der Apostel sagt, „das Gebot sei gerecht;“ so bezieht sich dies auf die richterlichen Gesetze; — „es sei heilig;“ so bezieht sich dies auf die Ceremonialvorschriften; — „es sei gut;“ so bezieht sich dies auf die Moralgesetze.
c) I. Sowohl die Moral- wie die richterlichen Vorschriften gehören zur Leitung des menschlichen Lebens. Beides faßt Augustin in eins zusammen. II. „Urteilen“ bezeichnet die Ausführung der Gerechtigkeit; sie vollzieht sich vermittelst der Anwendung der Vernunft auf einzelne Fälle in bestimmtester Weise. Insoweit also die richterlichen Vorschriften von der Vernunft sich ableiten, kommen sie überein mit den moralischen; und insoweit sie nähere Bestimmungen allgemeiner Vorschriften sind, kommen sie überein mit den Ceremonialvorschriften. Deshalb werden unter den „Urteilen“ oder „Ratschlüssen“ manchmal zusammengefaßt die richterlichen und die moralischen Vorschriften, wie Deut. 5.: „Höre, Israel, die Ceremonien und die Ratschlüsse;“ zuweilen aber werden zusammengefaßt die Ceremonial- und richterlichen Vorschriften nach Lev. 18.: „Ihr sollt thun meine Ratschlüsse und meine Gebote sollt ihr beobachten,“ wo „Gebot“ zum Moralischen gehört, „Ratschluß“ aber oder „Urteil“ die Ceremonial- und richterlichen Vorschriften umfaßt. III. Der Akt der Gerechtigkeit im allgemeinen gehört den Moralvorschriften an; — die nähere Bestimmung desselben im besonderen, einzelnen zu den richterlichen Vorschriften.