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Summa theologiae
Articulus 3
Iª-IIae q. 100 a. 3 arg. 1
Ad tertium sic proceditur. Videtur quod non omnia praecepta moralia veteris legis reducantur ad decem praecepta Decalogi. Prima enim et principalia legis praecepta sunt, diliges dominum Deum tuum, et, diliges proximum tuum, ut habetur Matth. XXII. Sed ista duo non continentur in praeceptis Decalogi. Ergo non omnia praecepta moralia continentur in praeceptis Decalogi.
Iª-IIae q. 100 a. 3 arg. 2
Praeterea, praecepta moralia non reducuntur ad praecepta caeremonialia, sed potius e converso. Sed inter praecepta Decalogi est unum caeremoniale, scilicet, memento ut diem sabbati sanctifices. Ergo praecepta moralia non reducuntur ad omnia praecepta Decalogi.
Iª-IIae q. 100 a. 3 arg. 3
Praeterea, praecepta moralia sunt de omnibus actibus virtutum. Sed inter praecepta Decalogi ponuntur sola praecepta pertinentia ad actus iustitiae; ut patet discurrenti per singula. Ergo praecepta Decalogi non continent omnia praecepta moralia.
Iª-IIae q. 100 a. 3 s. c.
Sed contra est quod, Matth. V, super illud, beati estis cum maledixerint etc., dicit Glossa quod Moyses, decem praecepta proponens, postea per partes explicat. Ergo omnia praecepta legis sunt quaedam partes praeceptorum Decalogi.
Iª-IIae q. 100 a. 3 co.
Respondeo dicendum quod praecepta Decalogi ab aliis praeceptis legis differunt in hoc, quod praecepta Decalogi per seipsum Deus dicitur populo proposuisse; alia vero praecepta proposuit populo per Moysen. Illa ergo praecepta ad Decalogum pertinent, quorum notitiam homo habet per seipsum a Deo. Huiusmodi vero sunt illa quae statim ex principiis communibus primis cognosci possunt modica consideratione, et iterum illa quae statim ex fide divinitus infusa innotescunt. Inter praecepta ergo Decalogi non computantur duo genera praeceptorum, illa scilicet quae sunt prima et communia, quorum non oportet aliam editionem esse nisi quod sunt scripta in ratione naturali quasi per se nota, sicut quod nulli debet homo malefacere, et alia huiusmodi; et iterum illa quae per diligentem inquisitionem sapientum inveniuntur rationi convenire, haec enim proveniunt a Deo ad populum mediante disciplina sapientum. Utraque tamen horum praeceptorum continentur in praeceptis Decalogi, sed diversimode. Nam illa quae sunt prima et communia, continentur in eis sicut principia in conclusionibus proximis, illa vero quae per sapientes cognoscuntur, continentur in eis, e converso, sicut conclusiones in principiis.
Iª-IIae q. 100 a. 3 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod illa duo praecepta sunt prima et communia praecepta legis naturae, quae sunt per se nota rationi humanae, vel per naturam vel per fidem. Et ideo omnia praecepta Decalogi ad illa duo referuntur sicut conclusiones ad principia communia.
Iª-IIae q. 100 a. 3 ad 2
Ad secundum dicendum quod praeceptum de observatione sabbati est secundum aliquid morale, inquantum scilicet per hoc praecipitur quod homo aliquo tempore vacet rebus divinis; secundum illud Psalmi XLV, vacate, et videte quoniam ego sum Deus. Et secundum hoc, inter praecepta Decalogi computatur. Non autem quantum ad taxationem temporis, quia secundum hoc est caeremoniale.
Iª-IIae q. 100 a. 3 ad 3
Ad tertium dicendum quod ratio debiti in aliis virtutibus est magis latens quam in iustitia. Et ideo praecepta de actibus aliarum virtutum non sunt ita nota populo sicut praecepta de actibus iustitiae. Et propter hoc actus iustitiae specialiter cadunt sub praeceptis Decalogi, quae sunt prima legis elementa.
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Summe der Theologie
Dritter Artikel. Alle moralischen Vorschriften des Alten Gesetzes lassen sich zurückführen auf die zehn Gebote.
a) Dies scheint zu sein: I. Gegen Matth. 22.: „Du sollst lieben den Herrn deinen Gott und deinen Nächsten wie dich selbst.“ Denn diese zwei Gebote, obgleich die ersten und wichtigsten, sind nicht unter den zehn Geboten. II. Gegen das dritte Gebot: „Gedenke, daß du den Sabbath heiligst;“ denn das ist ein Ceremonialgesetz. III. Die moralischen Vorschriften beziehen sich auf alle Tugendakte. Unter den zehn Geboten aber finden sich nur Gebote, die sich auf die Gerechtigkeit beziehen. Auf der anderen Seite sagt zu Matth. 5. (Beati cum maledixerunt vos) die Glosse: „Moses legt zehn Gebote vor und setzt dann auseinander, was sie enthalten.“ Also alle Vorschriften des Alten Gesetzes sind nur Erläuterungen der zehn Gebote.
b) Ich antworte, die zehn Gebote unterscheiden sich dadurch von den anderen, daß Gott in eigener Person sie vorlegt nach dem Berichte des Exodus; die anderen aber legt er vor durch Moses. Jene Vorschriften also gehören zu den zehn Geboten, deren Kenntnis der Mensch durch sich selbst von Gott erhält. Derartige aber sind solche, welche allsobald aus den ersten Principien mit mäßigem Nachdenken erschlossen werden können; und dann jene, welche unmittelbar aus dem von Gott geoffenbarten Glauben in die Erkenntnis kommen. Also werden unter die zehn Gebote nicht gerechnet zwei Arten von Geboten: 1) jene ersten und allgemeinen Moralprincipien, welche in die natürliche Vernunft hineingeschrieben worden sind als aus und durch sich bekannt und keinerlei Offenbarmachung bedürftig, wie z. B. man dürfe niemandem Böses anthun; — und 2) jene Gebote, die erst langen und tiefen Nachdenkens bedürfen, ehe sie gefunden werden und die somit von Gott an das Volk gelangen nicht unmittelbar, sondern vermittelst des Unterrichts von seiten der Weisen. Diese beiden letzten Arten sind in den zehn Geboten eingeschlossen, jedoch in je verschiedener Weise. Denn jene ersten allgemeinen Moralgrundsätze sind da enthalten wie in den nächsten, aus ihnen erfließenden Folgerungen; die anderen aber umgekehrt sind da enthalten wie in ihren Principien, aus denen sie vermittelst der Weisen gefolgert werden.
c) I. Jene zwei Gesetze sind die beiden ersten und allgemeinen Moralgrundsätze, welche aus und durch sich unmittelbar bekannt sind entweder durch die natürliche Vernunft oder durch den Glauben. Alle zehn Gebote also sind wie Folgerungen aus diesen Principien. II. Das dritte Gebot ist Moralgebot, insoweit damit vorgeschrieben wird, man solle eine gewisse Zeit göttlichen Dingen widmen, nach Ps. 45.: „Ruhet aus und schauet, daß ich bin Gott.“ Rücksichtlich der Feststellung der Zeit aber ist es Ceremonialgesetz und nicht eines der zehn Gebote. III. Die Verpflichtung liegt bei den anderen Tugendakten nicht so offen vor, wie bei der Gerechtigkeit. Darum sind die zehn Gebote die ersten Elemente des „Gesetzes“ und fallen die Akte der Gerechtigkeit speciell unter die zehn Gebote.